Bukefalos 28 år!

Tankar om ett annat liv

Jag drömmer ofta, älskar att bläddra på hemnet eller andra bostadasnnonser... läser bloggar om folk som flyttat utomlands. Har t.om planerat flera flyttar utan att det blivit av.
Men jag tror att det är bra att drömma och fantisera! Även om man i nuläget inte kan eller vill flytta eller göra ngt nytt, så får dessa drömmar en att ändå bli lite glad och förväntansfull inför framtiden!

Jag har drömt om att bo i ett stenhus på engelska landsbygden, en villa i Halland/skåne och ett litet hus på en grekisk ö.... Jag kollar annonser på Hemnet och räknar på det ekonomiska eller möblerar husen i fantasin, utan att för den sakens skull ens åka på visning...

Jag är iaf väl förberedd den dagen jag gör slag i saken ;)
 
Härliga ön finns också i mitt bakhuvud!

Skönt att du lyckats trappa ner på jobb! Och att du känner dig nöjd med livet! Själv vet jag inte om jag skulle kalla mig missnöjd, bara …inte helt tillfredsställd liksom.

Jag skulle knappast kunna överleva på att jobba mindre i nuläget, ekorhjulet kostar pengar J Har inte särskilt mycket räkningar men bara boende och häst kostar 10 lök i månaden. Har funderat på att göra mig av med hästen, men hästen är min guldkant och deltar i mina drömmar om stuga, han går där och betar rofyllt mellan äppelträden i mina tankar…
Jag vet ett par som flyttade till sina drömmars hus på Gotland, de stod ut några år innan de flyttade tillbaka till Stockholms innerstad. De beskrev det såhär: - Efter sista vintern kände vi båda, inte en vinter till såhär!

Vi bor på landet i Skåne, ett stenkast från havet och jag drömmer om vildmarken i norr, när det är som allra värst här, snöstorm och det inte går att komma ut för all snö trivs jag som allra bäst :)
 
:confused::confused:Jag fantiserar mig iväg till ett annat liv hela tiden. Tidigare har jag funderat på att leva i Spanien, flytta till Norrland eller Afrika, eller någonstans i Sverige och leva på en husbåt eller i en husbil. Nu lutar mina tankar åt att säga upp hyreslägenheten som äter pengar, flytta till en liten billig stuga, tränga ihop ungarna, leva minimalistiskt och bli ekonomiskt oberoende.

Fördelar: Närhet till varandra. Närhet till naturen. Större frihet, jag ser mig själv lulla runt med en örtsax, i sandaler och med en romantisk fläta i mitt havrefärgade hår. (:banghead:) Äga sitt eget hus och eftersom det inte kommer vara stort kommer jag kunna ha råd att bygga, skapa bättre förutsättaningar, smarta lösningar och ge liv åt min inre snickare :laugh:. Kunna göra mer saker med barnen. Hitta ett inre lugn. Slippa stressa.

Nackdelar: Min sambo kommer säga hejdå, han vill inte leva bohemiskt eller minimalistiskt utan mer "svenssonliv". Jag skulle gärna vilja ha fler barn vilket ju blir lite svårt. Vintrarna kommer nog bli rätt påfrestande med tre personer i en liten liten stuga. Jag vill ha fler barn innan det är för sent. Det kommer bli svårt för barnen att ha privacy och ta hem vänner till en liten stuga. Allt praktiskt med tvätt, disk, mat, plats för kläder och så vidare. Barnen har nog inte samma romantiska syn som jag på att sitta med mamma i en liten stuga (10 och 15). "Man blir inte lyckligare av mer pengar".

Vill passa på att säga att jag inte är fattig eller olycklig, så vet egentligen inte varför jag hela tiden spånar in på sådana här drömmar. Är medveten om att jag är lycklig lottad som egentligen har allt jag kan önska mig. Men jag, säkert som många andra, lever i ett ekorrhjul, roddar runt ett maskineri och jobbar utan att egentligen vare sig hinna, orka eller ha råd med något av värde. Intjänade pengar går till att rodda runt ekorhjulet liksom. Jag tar min kvällspromenad på kvällarna, sitter i soffan, har mat i kylskåpet, bra förutsättningar för barnen, har en sambo som jag älskar, men är ändå inte nöjd:confused:.

Har ni liknande tankar och funderingar? Någon som kanske har gjort slag i saken?

Det är väl härligt att drömma!
så länge man ser till att vara lite realistisk också.

Stuga på landet: inte jättegulligt, jätteromantiskt, mysigt.
Jo, mysigt.
Men inte kul när vattentrycket blir skrutt, när skorstenen behöver repareras, när avloppet blivit gammalt och behöver grävas nytt. (De sakerna är vad som är på tapeten hemma vid och i min stuga just precis nu)
 
Det behöver inte bara vara en dröm! Vi gjorde status på vårt liv för ett tag sedan efter ett par plötsliga sjukdoms- och dödsfall i familjen. Vi kom snabbt fram till att vi ville leva för att njuta av själva livet. Inte leva för att jobba, köpa 60" tv eller nyaste bilen.
Vi har just sålt sommarstugan (som vi aldrig haft tid att vara i ) för att köpa ett litet hus med trädgård i den billigaste delen av Portugal. Planen är permanent bosättning där inom 3 år. Det blir utan extravaganser men vi kommer att ha TID. Tid för besökare, varandra, hundarna och livet. Och skulle livet bli kort så har vi i alla fall försökt ta till vara på den tid vi fått. Även om insikten kom lite i andra halvlek....
 
Det behöver inte bara vara en dröm! Vi gjorde status på vårt liv för ett tag sedan efter ett par plötsliga sjukdoms- och dödsfall i familjen. Vi kom snabbt fram till att vi ville leva för att njuta av själva livet. Inte leva för att jobba, köpa 60" tv eller nyaste bilen.
Vi har just sålt sommarstugan (som vi aldrig haft tid att vara i ) för att köpa ett litet hus med trädgård i den billigaste delen av Portugal. Planen är permanent bosättning där inom 3 år. Det blir utan extravaganser men vi kommer att ha TID. Tid för besökare, varandra, hundarna och livet. Och skulle livet bli kort så har vi i alla fall försökt ta till vara på den tid vi fått. Även om insikten kom lite i andra halvlek....
Klart det är toppen att inte leva för att jobba utan för att njuta av livet. Men att vi alla inte gör det beror inte på att vi inte förstått det, utan för att vi behöver försörja oss också.
 
Klart det är toppen att inte leva för att jobba utan för att njuta av livet. Men att vi alla inte gör det beror inte på att vi inte förstått det, utan för att vi behöver försörja oss också.
Det vet jag och jag ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades på det sättet du uppfattade det. Min mening var endast att beskriva ett stort beslut som är vår dröm. Men jag formulerade det väl illa.
 
Det vet jag och jag ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades på det sättet du uppfattade det. Min mening var endast att beskriva ett stort beslut som är vår dröm. Men jag formulerade det väl illa.
Ja, lite så tolkade jag det. Men det var bra att höra att du inte menade så.
 
Klart det är toppen att inte leva för att jobba utan för att njuta av livet. Men att vi alla inte gör det beror inte på att vi inte förstått det, utan för att vi behöver försörja oss också.

Att njuta av livet behöver inte innebära att det är jobbfritt. Frågan är ju mer vad man vill jobba med (för hur många skuttar upp och längtar efter en ny dag för att få göra det de vill) och på vilken nivå man lägger sig inkomstmässigt. En del klarar sig på väldigt lite.
 
Att njuta av livet behöver inte innebära att det är jobbfritt. Frågan är ju mer vad man vill jobba med (för hur många skuttar upp och längtar efter en ny dag för att få göra det de vill) och på vilken nivå man lägger sig inkomstmässigt. En del klarar sig på väldigt lite.
Jo fast här handlade det ju om husköp i Portugal med sikte på att bo där permanent. Det är sådant som behovet att försörja sig oftast sätter hinder i vägen för.

Jag skulle gärna hyra något i Grekland och bara åka hem mellan varven när jag fick lust. Men jag måste ju ha mat på bordet och betala mina räkningar också.
 
Jo fast här handlade det ju om husköp i Portugal med sikte på att bo där permanent. Det är sådant som behovet att försörja sig oftast sätter hinder i vägen för.

Jag skulle gärna hyra något i Grekland och bara åka hem mellan varven när jag fick lust. Men jag måste ju ha mat på bordet och betala mina räkningar också.
Man kan ju försörja sig med en ålderspension också. Det är så vi har tänkt.
 
Jo fast här handlade det ju om husköp i Portugal med sikte på att bo där permanent. Det är sådant som behovet att försörja sig oftast sätter hinder i vägen för.

Jag skulle gärna hyra något i Grekland och bara åka hem mellan varven när jag fick lust. Men jag måste ju ha mat på bordet och betala mina räkningar också.

En del kan jobba på distans och en del andra kan skaffa nytt jobb på den nya orten. Ser man bara hinder letar man inte efter lösningar.

Hade jag själv inte kunnat ta jobbet med mig när jag flyttade hade jag först letat efter nytt jobb på annan ort och när jag hittat ett så hade jag flyttat.
 
Klart det är toppen att inte leva för att jobba utan för att njuta av livet. Men att vi alla inte gör det beror inte på att vi inte förstått det, utan för att vi behöver försörja oss också.
Jag är i den sitsen att jag fullkomligen älskar att jobba, det uppfyller väldigt mycket av mina drömmar och behov! Jag menar bara att det finns den sidan också, mer än bara försörjning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 898
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 316
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 876
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp