Sv: Tänkte på en sak
Under min livstid, som konsument (sent 60-tal till nutid) , har jag inte varit med om att det funnits folk som packat kassar i snabbköpen. Jag tycker att det verkar vara så att när speceriaffären/mjölkaffären/slakteriaffären m.fl. "försvann", så blev det "moderna snabbköp" i stället, och då fick man vackert packa sina kassar själv. På 60-talet, som är den tidigaste perioden när jag handlade (fick gå ensam till affären, med noggrant skriven lapp och precis lagom med pengar), så hade man nästan alltid med sig egna påsar eller väskor, så kom gratis plastkassar, och tog död på den miljömässigt goda vanan med egna påsar...
Hjälp på macken fanns det däremot en bit in på 70-talet eller mer, åtminstone på vissa mackar, och längst fanns det kvar till kvinliga bilförare

. Det var nog så att det var både en allmän teknisk utveckling av pumparna och räkneverken, och en kostnadsbesparing det handlade om. När jag skaffade moped, lite för tidigt kanske, så hade i princip hjälpen på mackarna upphört. Fast då var ju bensinmackarna fortfarande bensinmackar som sålde drivmedel och en del bilrelaterade tillbehör, kanske lite godis och kvällstidningar också. Inte som nu, jourlivsbutiker som säljer drivmedel...
Men jag vill verkligen inte ha "hjälp" med att packa kassar i mataffären. Eftersom vi bor på landet, så veckohandlar vi, och då vill jag packa kassarna efter hur innehållet ska packas upp, kylvaror för sig, fryst i frysväskan, hygienprodukter för sig etc. Det är ju omöjligt för någon annan att begripa hur vi vill ha det.
Men det där som någon sa om de försvunna sekreterar/vaktmästar/postsorterar jobben tycker jag faktiskt är mer intressant.
För ett antal år sedan så gjorde jag faktiskt en studie runt detta på min dåvarande arbetsplats för den arbetsgrupp som jag då var ansvarig för. Jag ville försöka övertyga ledningen högre upp, om att en "gruppadministratör" skulle vara produktivitetshöjande.
Jag kom fram till att var och en av de högutbildade och högbetalda medarbetarna i gruppen la motsvarande en arbetsdag i veckan på att: beställa pennor, gem och annat kontorsmaterial, trassla med kinkande skrivare, fixa med trasslande kaffemaskin, hitta kontaktuppgifter till reparatör av kinkande skrivare, sitta i telefonkö för att ta reda på vart försvunna resebiljetter tagit vägen, kopiera underlag för reseräkningar, sortera post, skruva i glödlampor m.fl. liknande arbetsuppgifter, för att sedan behöva jobba över (med avtal utan övertidsersättning) för att hinna med sina egentliga arbetsuppgifter...
Sanslöst!