Tapetsera ojämn vägg

Magiana

Trådstartare
Jag fick ett ryck och slet bort de skivor som suttit på en vägg i köket för att jag tänkt tapetsera där. På den övre halvan där det redan sitter gammal tapet, verkar det vara renoveringsgips under. På nedre delen är det ett hopplock med masonit. Väggen är full med springor och ojämnheter.

Bakom gips och masonit är det sannolikt en timmervägg då detta är den gamla ursprungliga delen av huset.

Kan jag bara spackla igen eländet innan tapetsering eller kommer väggen att röra sig så det ser förjävligt ut om ett år?

20180709_123731.jpg
 
Jag tror det enklaste är att sätta upp nya skivor och sen spackla. Så slipper du bli missnöjd med resultatet om det inte fungerar som du säger. :)
Det hade jag nog inte tvekat så mycket på om jag inte vore rädd för en massa krångel vid köksskåp, diskbänk och underskåp. Det finns ju en risk att jag inte får ner det gamla utan att börja riva ner även detta.

20180709_130222.jpg
Äsch liksom. Varför kan det inte bara vara enkelt att fixa en vägg?
 
Annars är det att lerklina timmret och sätta lumppapp på det som underlag för tapeten.
Så kan man ju göra. Men som sagt så vet jag inte om jag kan få ner det gamla på enkelt sätt och jag har ingen aning om var jag ska få tag i lera. Sen har jag extremt lite erfarenhet av lerklining. Detta har jag bara gjort under en helg på en workshop på en yttervägg. Jag får lite lätt ångest av att inte veta hur jag ska blanda leran eller förbereda väggen så leran sitter kvar.

Min ork är också begränsad. Idag har jag i princip bara ägnat mig åt att tänka och jag är redan trött och redo för en tupplur.
 
Blir det tight med skåpluckorna om du sätter en gipsskiva?

Tror att gips är bra för att det är ett dött material som inte rör sig.
De där skarvarna bör ju remsas, men även med remsor kan det röra sig lite. Och vips har du sprickor i tapeten
 
Blir det tight med skåpluckorna om du sätter en gipsskiva?

Tror att gips är bra för att det är ett dött material som inte rör sig.
De där skarvarna bör ju remsas, men även med remsor kan det röra sig lite. Och vips har du sprickor i tapeten
Ja, tyvärr blir det så tajt att en 6 mm gipsskiva inte får plats utan att jag river bort det gamla skivorna.

Ja, jag vet att skarvar med remsor kan röra sig. Jag förstår faktiskt inte riktigt vitsen med remsor.
 
Annars sätter du glasfibermatta så jämnar de ut skarvarna men det tar inte bort buggligheten.

Men ibland kan det vara bra att lyfta på skivor och börja om med. Sllt har flera sidor.
 
Jag hade faktiskt funderat på att sätta bröstpanel där och bara tapetsera ovanför på den redan släta ytan.
Om det nu är prio på att det inte ska bli ett stort projekt och problem att göra om väggen från grunden pga köksskåpen.
Men du kanske väldigt gärna vill ha hela väggen tapetserad.
 
Jag hade faktiskt funderat på att sätta bröstpanel där och bara tapetsera ovanför på den redan släta ytan.
Om det nu är prio på att det inte ska bli ett stort projekt och problem att göra om väggen från grunden pga köksskåpen.
Men du kanske väldigt gärna vill ha hela väggen tapetserad.
Det har typ suttit "bröstpanel" där förut. Det var laminatgolv som limmats upp på väggen :grin:.

Det är 9-10 mm mellan kastrullskåpets dörr och väggen. Jag har googlat lite om jag kan hitta pärlspont som kan tänkas få plats där men 12 mm verkar vara standardtjocklek och det får inte plats. Så jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det.
 
Oljeboard, 3 x 1220 x 2440 mm? Skarvarna spacklar och slipar du som vanligt före tapetsering. Finns på bl a Byggmax för 99,95 kr.
 
Oljeboard, 3 x 1220 x 2440 mm? Skarvarna spacklar och slipar du som vanligt före tapetsering. Finns på bl a Byggmax för 99,95 kr.
Hur menar du nu? Tänkte du att den ska sitta över hela väggytan eller bara nedre delen?

Att ha det över hela ytan går inte då utrymmet mellan överskåpets dörr och väggen är 1 mm. Att ha det bara över nedre delen är jag tveksam till då jag inte tror det blir snyggt. Det blir ungefär lika illa som innan då jag hade laminatgolv limmat på väggen.
 
Hur menar du nu? Tänkte du att den ska sitta över hela väggytan eller bara nedre delen?

Att ha det över hela ytan går inte då utrymmet mellan överskåpets dörr och väggen är 1 mm. Att ha det bara över nedre delen är jag tveksam till då jag inte tror det blir snyggt. Det blir ungefär lika illa som innan då jag hade laminatgolv limmat på väggen.
Jag såg att gips blev för tjockt så jag tipsade om board, om det inte funkar får du ju hitta någon annan lösning.
 
Det har typ suttit "bröstpanel" där förut. Det var laminatgolv som limmats upp på väggen :grin:.

Det är 9-10 mm mellan kastrullskåpets dörr och väggen. Jag har googlat lite om jag kan hitta pärlspont som kan tänkas få plats där men 12 mm verkar vara standardtjocklek och det får inte plats. Så jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det.
Man kan göra fuskpanel av tunna skivor. masonit eller plywood?
Men rejäla profilerade lister både uppe och nere ser det inte alls B ut när det är köket i ett relativt litet småbruk/egna hem det handlar om.
 
Man kan göra fuskpanel av tunna skivor. masonit eller plywood?
Men rejäla profilerade lister både uppe och nere ser det inte alls B ut när det är köket i ett relativt litet småbruk/egna hem det handlar om.
Jag får fundera på hur jag skulle kunna göra detta.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej. Vi håller på och totalrenoverat vårat lilla minihus, gammalt sådant från 30talet. Har slagit ut lite väggar och haft oss (inte...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Sar
·
Hemmet Ska renovera ett mindre rum som ska bli kontor här hemma. Har rivit ner den gamla tapeten. Det första lagret alltså. Man kan på vissa...
Svar
8
· Visningar
4 227
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp