Tapetsera vs måla om

Io

Trådstartare
Jag och min sambo ska flytta in i ett hus som vi ska hyra.
Sovrumet är hemskt just nu, golvet är fult och väggarna ännu fulare. De är beige/gröna med lila och rosa blommor på. Nytt på väggarna är ett måste!

Så nu står jag i valet och kvalet om vi ska tapetsera eller måla om. Har varken gjort det ena eller det andra tidigare men är fast besluten om att det ska gå :)
Så hjälp mig nu med tips och fördelar/nackdelar med att tapetsera eller måla om!

Hur krångligt är det?
Tidskrävande?
Påfrestande på bankkontot?
 
Sv: Tapetsera vs måla om

Fördelar med att måla är att det är lätt och billigt. Nackdel att det bara går att få enfärgat. Tapetsera finns fler valmöjligheter men tar längre tid, kostar lite mer och kan nog upplevas som lite besvärligt om man aldrig gjort det innan. Men någon gång ska ju vara den första.
 
Sv: Tapetsera vs måla om

Fast man kan piffa upp målad tapet med bård. Det har i alla fall tanten som bodde i min lägenhet gjort. En nackdel anser jag med målat är att tapeten blir stel som tusan, och åtminstone i min lägenhet är det nästintill omöjligt att få in en nål i tapeten bara för den är målad. Kan med nöd och näppe nåla upp ett tyg.
 
Sv: Tapetsera vs måla om

Har målat på MÅNGA tapeter, och alltid med bra resultat! Att måla kostar väldigt lite och går ju, som Mynta2 redan sagt, att piffa upp på lite olika sätt. Förutom att sätta bårder kan man ju använda sig av schabloner, t.ex. Eller så kan du ju kombinera målning och tapetsering:). Tapetsera en fondvägg och måla resten av väggarna med en passande färg!
 
Sv: Tapetsera vs måla om

Min lägenhet var i princip bara tapetserad. Själv föredrar jag numera gärna vita rum där man piffar upp med färgstarka möbler ELLER någon fondvägg.
Färg blir i längden billigast
 
Sv: Tapetsera vs måla om

Färg är ju det billigaste alternativet och även det enklaste. Man kan ju enklare göra om ifall man vill byta ut färgen efter några år. Men personligen föredrar jag tapeter, tycker det e snyggare och känns mer "ombonat". Och man kan även hitta massa snygga tapeter till t ex en fondvägg. Ska ni ha en fondvägg kan ni ju måla alla väggar och sen tapetser själva fondväggen?

Lycka till! :bump:
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag skrev en tråd tidigt i våras där jag och sambon budade på ett hus - och slutligen vann det. I nästa vecka ska de sista pappren...
Svar
8
· Visningar
5 979
Senast: Turali
·
Kropp & Själ Jag behöver älta lite. Hoppas att det är okej och jag kan få lite nya infallsvinklar? Eller så får jag bara bekräftat det jag redan vet...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Hej älskade Buke! Jag är lite nyfiken på för och nackdelarna med att arbeta i privat sektor vs. att arbeta i offentlig sektor :) Jag...
Svar
10
· Visningar
4 491
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp