Bukefalos 28 år!

Tappa ej korrekt kopplat släp

Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Att man kopplar släpet slarvigt behöver inte bero på okunskap.
Jag skulle åka med en rutinerad kille som skulle dra ett släp, dock inte hästsläp. Vi tappade det i en sväng :eek:

Min pappa gjorde också en slarvig koppling en gång för länge sen.
Som tur var så märkte jag det redan när jag skulle lasta så inget hände...
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Jag tycker det är läskigt när orutinerade köper hästsläp lastar i och kör utan att kunna något.
Någon gång måste man ju börja, men då kan man ju börja med att köra tomt släp.
Jag vet en som har eget släp och som inte ens klarar att köra ut det från stallplan, det gör en annan åt henne och sedan ger hon sig ut på vägarna. Det vore inte så roligt att möta henne. Hon klarar inte ens att backa bilen UTAN släp.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Lahtel skrev:
Jag tycker det är läskigt när orutinerade köper hästsläp lastar i och kör utan att kunna något.
Någon gång måste man ju börja, men då kan man ju börja med att köra tomt släp.
Jag vet en som har eget släp och som inte ens klarar att köra ut det från stallplan, det gör en annan åt henne och sedan ger hon sig ut på vägarna. Det vore inte så roligt att möta henne. Hon klarar inte ens att backa bilen UTAN släp.

Oj oj, alltså ingen man vill möta i en skarp kurva!

Men varför är alla så fixerade vid backningen? Där har man ju oftast gott om tid på sig och kan tänka efter! Det som jag tycker är läskigast är bilen och släpets palcering på vägen.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Lånar knapp
Jag kör mycket släp och tycker att jag har ganska bra koll. I fredagskväll så var det glashalt och jag fick sladd på bilen med släpet bakom - som tur var ingen häst i - jag har ingen aning om hur jag redde ut det men på något sätt så gjorde jag det och kom på rätt sida igen men sedan så sänkte jag hastigheten rejält. Helt klart så körde jag för fort, tyckte själv att jag hade anpassat hastigheten till väglaget men med facit på hand så gick det för fort. Läskigt var det och jag är glad att det gick bra och jag tror att jag lärde mig att vara mycket ödmjukt vad det gäller dåligt väglag...
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Vad hemskt... och oansvarigt...
Själv är jag helt manisk på att dubbelkolla, kulhansken på kulan, hjulet uppe, bromsen nere, säkerhetsvajer på samt transporten stängd!!
Om man alltid dubbelkollar ska inte sånt där behöva hända...
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Knapplån.
Det som brukar hända när man tappar ner stödhjulet under färd är att hjulet slits i mittenoch sen är det bara en svart rund ring kvar som inte går att använda till så mkt.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Frågan är bara... vad räknas som utbildad...

Är det någon som har BE-behörigheten med 20 timmars körning?
eller är det den som nöjt sig med B-behörigheten och kört kanske hundratals timmar med släp?


BE-behörigheten ger mig rätt att koppla och dra en tungkombination men den ger inte per automatik erfarenhet. Det är stor skillnad på teoretisk kunskap och praktisk kunskap.

Bara för att man endast har B-behörighet så innebär ju inte det att man inte har satt sig in i hur saker och ting skall vara och vad man skall tänka på.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Tar man BE får man både en teoretisk och praktisk kunskap.. Det är mycket mer än bara att köra framåt.. Teorin för BE är ganska omfattande, ex bromsar, N-värden, vikter, funktionsbeskrivningar mm mm. Det kommer också nya regler med jämna mellanrum, och framför allt är det mycket bra att friska upp minnet iom att man får ta om B-kortet med.

Självklart är det viktigt med mycket körning med släp, men dom som bara har B har en tendens att "varför ska man behöva BE, det går ju lika bra att köra ändå". Grejjen är den att man vet inte hur mycket mer man behöver veta innan man tagit kursen.

Jag parsonligen har kört mallan 700-1000mil/år dom sista 5 årena med släp på B-kort, men det fanns mycket jag iaf behövde veta.. Och framför allt vet jag nu hur farligt man har kört innan..
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

usch vad otäckt!
jag är rel. orutinerad, men fick hjälp att koppla på de första gångerna, och när jag även hade lasthjälp så brukade de gå och kolla kopplingen också...

jag är fruktansvärt rädd att tappa släpet (en kompis pappa gjorde det, dock var det tomt... :crazy: ), och drar alltid för kung och fosterland flera gånger för att vara säker...
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

syrran skrev:
Frågan är bara... vad räknas som utbildad...

Bara för att man endast har B-behörighet så innebär ju inte det att man inte har satt sig in i hur saker och ting skall vara och vad man skall tänka på.

Själv har jag inte BE-behörighet, utan bara B.
Dock har jag läst på teorin till BE, för den är ju bra att ha koll på och jag la en hel del tid på att träna med att manövrera bil med transport innan jag öht körde på vägarna med det.

Serpentinkörning framåt och bakåt, svängar, backa rakt, backa i kurvor, bromspåverkan etc etc.
Men om ALLA gör så det vet jag inte. Jag blev smått betraktad som knäpp när jag höll på med mina koner och streck "MEN du FÅR ju köra utan att kunna det där".

Personligen tycker jag det känns betydligt bättre att ha gjort det.

/kristel, knäpp
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Jag tog e-körkort för ett och ett halvt år sedan efter att ha kört bil och släp olycksfritt på b-kort i över 20 år!
Rekommenderas abslolut! Jättenyttigt!!!! Jag är numera - tycker jag sjävl - bättre förare både med och utan släp och kan helt lagligt köra två stora hästar!!!! Släpet ligger på 1990 så ingen utan e-kort kan dra det = slipper problem med att neka utlåning till orutinerade ....

En av alla de saker jag lärde mig var att som rutin vid kopplingen av släpet alltid:
1) Koppla handsken på kulan och kolla att allt verkar ok
2) Veva uppåt innan du tar upp stödbenet och kontroller att bilen lyfts med = handsken greppar om kulan
3) Ta uppstöd benet och kolla att allt annat är ok
(elkontakt, vajer, handbroms ur)
4) Gör en koll runt om släpet innan du kör så att allt är stängt, lysen fungerar, luft i alla däcken)

Om olyckan ändå är framme så har du iallafall gjort vad du kan för att förebygga den ....!
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

tänkte bara göra min lilla röst hörd.
Jag har haft B-kort i ett år nu, vilket också innebär att jag redan från början körde med transport, pappa var inte så intresserad av att åka på träningar en eller flera gånger i veckan efter att jag fått eget körkort. Då jag bor på en gård med stora ytor tränade jag redan innan jag fått b-kortet på att backa, köra vända på liten yta och givetvis koppla. eftersom min pappa är lastbilschaufför och har alla behörigheter utom buss, så fick jag en enligt mig bra utbildning i kopplin och körning. har många gånger kört med släp sedan dess. både med snäll och bråkig/trampig häst. alltid gått mycket bra.
Då jag nu vill köra med en annan transport och en tyngre bil har jag fått arslet ur vagnen och går äntligen en utbildning för BE-kort. Det är lilla jag (19år) och sex gubbar/killar som ska köra husvagn i sommar.. dom här männen har haft körkort många många år längre än mig men dom har inte en susning om hur det faktiskt är att köra SÄKERT med släp, dom har kört husvagn tidigare men bara lallat på utan att tänka(även på tyngden). man hör ofta,"nämen är det verkligen så?" eller "Nej men gud det har jag inte haft en tanke på!" jag anser att jag med min erfarenhet som jag faktiskt skaffat mig på ett år är säkrare på vägen just nu än dessa män.

Appropå släp som kan lossna, vet ni att det är körförbud på släpet om "glipan" mellan handsken och dragkroken är mer än en (1) millimeter??
Något att tänka på

tracka inte ner på mig nu, men jag ville bara ge min åsikt
//Anna
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

mnementh skrev:
Precis, enligt min teoribok till tungt släp så är det tillåtet om det inte finns något annat sätt att fästa vajern. Men då ska man dra åt öglan ordentligt... Min Defender har inte heller något hål. Frågan om det är tillåtet att svetsa dit en ögla i chassit att fästa vajern i eller krävs det ett typgodkännande?
Att det är tillåtet betyder inte att det är lämpligt.
Jag tycker inte man skall acceptera att köpa en ny bil med drag utan något vettigt ställe att fästa säkerhetslinan.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Enligt olycksfallsstatistiken gör bara det faktum att du är tjej :banana: dej till en säkrare förare än alla grabbar/gubbar!!!
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Jag tycker inte alls att du är knäpp, jag tycker du är smart.:bow:

Det är väl på det viset man önskar att alla gjorde.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Skulle aldrig låta någon annan koppla på utan att jag kollar själv innan vi åker. Har åkt så mkt och sett så tokiga saker att man blir mörkrädd.

Senast ett släp där de antingen tvingat i kontakten fel eller också var det knasfel på elen för släpet blinkade höger när bilen blinkade vänster osv. Människan kryssade dessutom mellan filerna!! Vi försökte göra de uppmärskamma på problemet och pratade dessutom med trafikpolisen.

Och det hade varit så lätt att undvika om de bara gjort en snabb säkerhetskontroll innan de åkte iväg :crazy:
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

mul skrev:
Tar man BE får man både en teoretisk och praktisk kunskap.. Det är mycket mer än bara att köra framåt.. Teorin för BE är ganska omfattande, ex bromsar, N-värden, vikter, funktionsbeskrivningar mm mm. Det kommer också nya regler med jämna mellanrum, och framför allt är det mycket bra att friska upp minnet iom att man får ta om B-kortet med.

Självklart är det viktigt med mycket körning med släp, men dom som bara har B har en tendens att "varför ska man behöva BE, det går ju lika bra att köra ändå". Grejjen är den att man vet inte hur mycket mer man behöver veta innan man tagit kursen.

Jag parsonligen har kört mallan 700-1000mil/år dom sista 5 årena med släp på B-kort, men det fanns mycket jag iaf behövde veta.. Och framför allt vet jag nu hur farligt man har kört innan..


Ja på sig själv känner man andra heter det ju... med detta sätt att resonera så utgår du ifrån att alla som bara har B-behörighet bara kör och aldrig sätter sig in i nya regler. Ponera att det faktiskt finns de med ett enkelt B i körkortet som både kan och förstår lika bra som de med BE.. Och faktiskt kör betydligt bättre dessutom...

För om man skall hårddra ditt resonemang så är ju de som tog C och CE för många år sedan inte heller bra eller kunniga. För det har tillkommit mycket nytt på den fronten också. Tex nya kopplingsregler för tunga ekipage.. Lastbil och släp som förr fick kopplas samman får inte alltid det idag med de nya reglerna.. Skall de ta om sin behörighet för att anses vara uppdaterade??

Nu menar jag inte att det är fel att ta BE-behörigheten och inte heller är det fel att uppdatera sig på teorin... tvärt om jag tycker det är mycket bra. Men man kan inte utgå från att den som inte har behov av BE-behörigheten och av den anledningen inte tagit den, per automatik är sämre förare av bil och släp.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

Själv skulle jag svetsa dit öglan i närheten av släpvagnskontakten, finns knappast några känsliga delar, som besiktningen skulle ha anmärkningar på.

Jag har förövrigt tappat ett biltransportsläp i låg fart, beroende på defekt hanske. Öppningshandtagetvar lätt krökt, visade det sig, vilket gjorde låsningen slumpartad. Dock godkänd på besiktning.

Hästfinka har jag kört en hel del och BE har jag. Gillar handskar med grön röd plupp bäst, man ser tydligt och enkelt att handsken låst.
 
Sv: Tappa ej korrekt kopplat släp

syrran skrev:
Ja på sig själv känner man andra heter det ju... med detta sätt att resonera så utgår du ifrån att alla som bara har B-behörighet bara kör och aldrig sätter sig in i nya regler. Ponera att det faktiskt finns de med ett enkelt B i körkortet som både kan och förstår lika bra som de med BE.. Och faktiskt kör betydligt bättre dessutom...

För om man skall hårddra ditt resonemang så är ju de som tog C och CE för många år sedan inte heller bra eller kunniga. För det har tillkommit mycket nytt på den fronten också. Tex nya kopplingsregler för tunga ekipage.. Lastbil och släp som förr fick kopplas samman får inte alltid det idag med de nya reglerna.. Skall de ta om sin behörighet för att anses vara uppdaterade??

Dom flesta bara kör och kör utan att hålla koll på "nya" regler öht, det är ju bekvämt.. Och dom som kör i yrkesmässig trafik skulle behöva gå någon mindre kurs med jämna mellanrum för att friska upp minnet på endel saker och få kunskap om nya regler. Det skulle nog behövas för alla behörigheter, även B. Det är ytterst få som kommer ihåg allt efter några år, gäller nog även dig skulle jag tro. Jag tog iaf körkort -97 och hade glömt endel och lagt mig till med ovanor, det gör alla.

Tänk att även dom som du tycker kör jättebra och kan allt kan lära sig nya saker som gås igenom på BE-kursen, som dom inte kunnat innan..

Men,men det är ju deras djur och deras liv det hänger på, bara dom inte drar in någon annan. Det är alltid föraren som ansvarar för allt som händer. Jag skulle iaf inte vilja bära det samvete om något händer och jag kunnat undvika det pga okunskap eller rent slarv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp