Tappade stigbyglar..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kittgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 497
K

Kittgirl

Jag tappar stigbygeln hela tiden i galoppfattningarna på volt. Spec när vi är många i ridhuset och det inte finns så mycket plats att galoppera på. då tappar jag alltid inner stigbygel. Rider med dressyrläder. i höger varv är det lite bättre och i vänster lite värre.. Har provat att korta lädrena till "normallängd" men det känns så uppkorvat ( :D ) då. Om jag fattar galopp i hörn eller på långsida, och gör volter först efter det så hålls stigbyglarna kvar. Då spelar det ingen roll om det går lite undan oxå. Tappar inte stigbyglar på hoppning.
Vad kan allt det bero på? Nån som har några tips? :confused:

aaah.. såklart.. men vad i hela borde ja göra åt de då? har provat olika men det fungerar ju inte... :)

Prova att galoppera utan stigbyglar på dressyrpassen en period. Känn i varje steg att framsidan av låret växer nedåt.

Alla problem som yttrar sig i tappade stigbyglar, fladdrande fötter, ostadiga händer osv. brukar vara resultatet av att mellandelen (sitsen) inte är tillräckligt stark, stadig och välbalanserad.

Jag tror att när du känner att du inte har tillräckligt med tid och utrymme på dig att fatta galopp så spänner du dig och tappar endel av din sits och balans. Tänk således på att hålla uppe blicken (och se vägen en bra bit framför dig), tänk på din sits utan att spänna dig och framförallt - stressa inte upp dig när du ska fatta galopp utan koncentrera dig istället på din sits och hur hästen känns.

Du åker över på utsidan, vilket gör att du drar upp inner knä för att försöka hålla dig kvar, vilket i sin tur gör att du tappar stigbygeln.

Att du åker över på utsidan beror förmodligen på att hästen inte är tillräckligt stark för att gå på en så liten volt som du vill ha och den börjar skjuta med inner bak istället för att bära (insidans rygghalva höjs då).

För att komma bort från det finns flera olika vägar. En är att sätta dig på insidan, antingen att du trampar till i inner stigbygel, eller att du helt enkelt sätter dig till insidan, fastän sadeln är till utsidan (du sitter alltså till höger om sadelns mittpunkt i höger varv).

En annan är att stärka hästen i skritt och trav innan du ger dig på galopp, men om det är en ridskola kan ju det vara väldigt svårt.

Rider du olika hästar eller samma?

har hadt problem med stigbyglarna jag oxå efter att ha ridit barbacka en lägre period. efter det hade jag ingen som helst kolla på stigbyglarna, i någon gångart.
Vad som funkade för mig (fick lära mig på kurs) är att inte sitta å tänla på stigbyglarna, utan tänk mer på hästens rörelser osv. det är lätt att man bara sitter å tänker "nu tappar jag dom".. om du inte gör det, kanske du kan ha kvar dom på fötterna, :)
kämpa på :)

det kan vara så att du sitter o spänner dig... jag gjorde samma sak en gång i tiden... jag spännde hela mig och drog upp benet.. jag fick bara lära mig att jag skulle slappna av i benet och trycka ner hälen... jag tänkte på det nästa gång jag red och d gjorde en mkt stor skillnad... tänk på det... o träna mkt på det!

jag tror du spänner dig o lutar dig kanske lite ner när du fattar då kan det kanske vara lättare att tappa stigbygeln...

kan ha med det faktum att du formar hästen i volten och samtidigt gör en galoppfattning meddans du gör detta, har du provat med att trycka ner hällen mer när du gör galoppfattningen?
(har fått skäll av läraren för att mina stigbyglar åker in mot hällen när jag gör galoppfattning på volt :crazy:)

förmodligen så spänner du dej väl i inner benet...
slappna av och trampa ner hälen så ska du se att det säkert går bättre! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 535
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 086
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet... 2
Svar
20
· Visningar
4 030
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka