Tappar balansen vid huvudrusk...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tiagirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 729
T

Tiagirl

Precis. När han är lite "pigg" så börjar han ruska, i skritt kan jag hålla honom ok men när vi travar(mest på hemväg)och han helst av allt vill ivääääääääääääääg så börjar han ju ruska, ner med huvudet som om han gick supermkt "på tygeln" och så slänger han med huvudet.
Det behövs inte mkt för att jag ska tappa balansen eftersom jag är ju rätt otränad :o och samt har kronisk värk(i höft och axelparti) så jag orkar inte hålla emot.

Frågade nån som suckade och himlade med ögonen och sa "Så tyyypiskt travare". Varmblod(stravare) skulle jag vilja säga då då han bara är inkörd o körd ett kort tag. Och faktum är att Thif(NF o Varmblod) nog gjorde så endel med i sin ungdom men slog också upp huvudet så nacken träffade min käkrem... :crazy:

Men VAD ska jag göra med MM??? Kanske bli bättre när jag tuffat till mig och han rids mer kontinueligt och jag fått(??)tillbaks lite ridmuskler och balans??
Travarasuckaren tyckte jag skulle använda martingal men det hindrar ju inte honom att ruska(däremot hjälpte det när Thif slog min haka ur led jämt å ständigt).

//Det här kanske skulle varit på fritidsridning edyl men jag tänkte om det kanske fanns något hjälpmedel tills all j*a snö/vinter är borta så man kan rida mkt mera och bättre ute.

Sv: Tappar balansen vid huvudrusk...

Min förra ponny gjorde också nåt liknande ett tag. Hon är dock inte travare så jag vet inte om det är ett travarsyndrom direkt! ;)
Hon gjorde det också bara för att hon ville spriiiinga, eller vid hoppning för att hon bara var överlycklig!

Hade du provat martingal, eller bara fått tipset? Jag hade inte det för min häst var lite fjantig med allt sånt först. Jag satte dock på henne en martingal, som egentligen var för lång, och hon blev mycket lugnare direkt! Eftersom den inte tog emot så snabbt som den "ska" göra så hade hon ändå mycket frihet, men jag upplevde det som hon blev stabilare av tyngden i martingalen.

Om du inte provat så är det tog värt ett försök. ALLT rusk blir du nog inte av med, men det borde kunna bli bättre..

Lycka till!

Nej jag har inte provat. Inte än.
Har inte ridit sen i söndags *suckar* dels pga av detta ruskandet(mao så är han ännu piggare nu då)i kombinationen att jag haft extra mkt värk och det är fruktansvärt dåligt väglag här nu.
Kanske kan det funka ändån, som nåt avledande tack vare remmarna och tyngden.

Om du är rädd att han ska vara för pigg, kan du inte longera honom innan så han springer av sig det värsta?
Prova martingal. Kan han ha den "normalt" spänd så är det bra, då hindrar du de "höga" skaken dessutom och de lär sig att man inte ska slå med huvudet. Dessutom kommer ju tyngden på som sagt.

Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

N
Ridning Hejsan alla kunniga! Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer! Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 525
Senast: Tuvisen
·
S
Träning min 4 åriga arab är hopplös. Har börjat sticka när man rider, behöver inte gå fort i tempo, men bara sticker och stannar inte i första... 2
Svar
33
· Visningar
6 552
Senast: Rikkan
·
Träning *hoppas det här ligger rätt - annars ber jag om utrsäkt* En ängel som sagt, i en hovslagares skepnad. Min häst har haft problem... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 532
Senast: realist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka