Bukefalos 28 år!

Tappar bokstäver = slarvig eller annat?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har lagt märke till något på senare tid, något som stör mig lite då jag egentligen kan.

Ibland när jag läser det jag skrivit ser jag att vissa bokstäver har försvunnit, det har inte direkt stört mig när jag skrivit på mobilen. Mobilens tangentbord och mina fingrar är inte kompisar, ofta det blir bokstaven bredvid eller att den inte känner av att jag tryckt på tangenten.

Däremot har jag märkt att nu händer det även när jag skriver på datorn, idag skrev jag beroende, som blev "beroene" d:et försvann, min hjärna missade det helt i skrivande stund, men när jag läser det igen ser jag det sticka mig i ögonen.

Detta fick mig att fundera om det är fler som råkar ut för samma grej och om det beror på att man är mer slarvig, inte läser det man skriver eller om det är något annat som ligger och spökar?
Kan det vara så att hjärnan tror man skrivit det och därmed missar att man inte skrivit det?

Så buke vad tror ni eller kanske rent av vet? :)

Känner för egen del att det nog är dags att korrekturläsa det jag skriver innan jag postar i fortsättningen. 😅🙈
 
Jag har lagt märke till något på senare tid, något som stör mig lite då jag egentligen kan.

Ibland när jag läser det jag skrivit ser jag att vissa bokstäver har försvunnit, det har inte direkt stört mig när jag skrivit på mobilen. Mobilens tangentbord och mina fingrar är inte kompisar, ofta det blir bokstaven bredvid eller att den inte känner av att jag tryckt på tangenten.

Däremot har jag märkt att nu händer det även när jag skriver på datorn, idag skrev jag beroende, som blev "beroene" d:et försvann, min hjärna missade det helt i skrivande stund, men när jag läser det igen ser jag det sticka mig i ögonen.

Detta fick mig att fundera om det är fler som råkar ut för samma grej och om det beror på att man är mer slarvig, inte läser det man skriver eller om det är något annat som ligger och spökar?
Kan det vara så att hjärnan tror man skrivit det och därmed missar att man inte skrivit det?

Så buke vad tror ni eller kanske rent av vet? :)

Känner för egen del att det nog är dags att korrekturläsa det jag skriver innan jag postar i fortsättningen. 😅🙈
Smuts eller slitet tangentbord så att vissa tangenter "tar" sämre?
 
Jag har lagt märke till något på senare tid, något som stör mig lite då jag egentligen kan.

Ibland när jag läser det jag skrivit ser jag att vissa bokstäver har försvunnit, det har inte direkt stört mig när jag skrivit på mobilen. Mobilens tangentbord och mina fingrar är inte kompisar, ofta det blir bokstaven bredvid eller att den inte känner av att jag tryckt på tangenten.

Däremot har jag märkt att nu händer det även när jag skriver på datorn, idag skrev jag beroende, som blev "beroene" d:et försvann, min hjärna missade det helt i skrivande stund, men när jag läser det igen ser jag det sticka mig i ögonen.

Detta fick mig att fundera om det är fler som råkar ut för samma grej och om det beror på att man är mer slarvig, inte läser det man skriver eller om det är något annat som ligger och spökar?
Kan det vara så att hjärnan tror man skrivit det och därmed missar att man inte skrivit det?

Så buke vad tror ni eller kanske rent av vet? :)

Känner för egen del att det nog är dags att korrekturläsa det jag skriver innan jag postar i fortsättningen. 😅🙈

Gör du samma sak om du skriver för hand med penna och papper? Annars är det nog slarv från tangentbord. Är det även så med papper och penna är det nog misskommunikation mellan fingrar och huvud.

Jag skriver aldrig fel när jag skriver med papper och penna, men på datorn kan det bli lite hur som. Jag vet dock att detta beror på att jag försöker skriva snabbt och tittar ibland inte ens på tangentbordet - så jag får skylla mig själv. Ibland skriver jag en mening på engelska och sen står det "och" instället för "and" mitt i en mening. Märkligt.
 
Jag har lagt märke till något på senare tid, något som stör mig lite då jag egentligen kan.

Ibland när jag läser det jag skrivit ser jag att vissa bokstäver har försvunnit, det har inte direkt stört mig när jag skrivit på mobilen. Mobilens tangentbord och mina fingrar är inte kompisar, ofta det blir bokstaven bredvid eller att den inte känner av att jag tryckt på tangenten.

Däremot har jag märkt att nu händer det även när jag skriver på datorn, idag skrev jag beroende, som blev "beroene" d:et försvann, min hjärna missade det helt i skrivande stund, men när jag läser det igen ser jag det sticka mig i ögonen.

Detta fick mig att fundera om det är fler som råkar ut för samma grej och om det beror på att man är mer slarvig, inte läser det man skriver eller om det är något annat som ligger och spökar?
Kan det vara så att hjärnan tror man skrivit det och därmed missar att man inte skrivit det?

Så buke vad tror ni eller kanske rent av vet? :)

Känner för egen del att det nog är dags att korrekturläsa det jag skriver innan jag postar i fortsättningen. 😅🙈
På mobilen blir det fel ibland det vet jag, men blir det fel på jobbet när jag skriver på datorn är det en tydlig markör för mig att jag är stressad. Jag skriver så mycket på jobbet att jag direkt märker minsta upphängning på tangentbordet.
 
Händer jämt och ständigt. Tappar lätt bort hela ord också (och, att, i och andra korta ord) händer både på tele, tangentbord och när jag skriver vanligt.
Och det är så sjukt irriterande! För min hjärna vet att orden ska vara där, så när jag läser igenom vad jag skrivit så läser jag in ordet utan att det är skrivet :banghead:
 
Gör du samma sak om du skriver för hand med penna och papper? Annars är det nog slarv från tangentbord. Är det även så med papper och penna är det nog misskommunikation mellan fingrar och huvud.

Jag skriver aldrig fel när jag skriver med papper och penna, men på datorn kan det bli lite hur som. Jag vet dock att detta beror på att jag försöker skriva snabbt och tittar ibland inte ens på tangentbordet - så jag får skylla mig själv. Ibland skriver jag en mening på engelska och sen står det "och" instället för "and" mitt i en mening. Märkligt.
Skriva för hand det kan jag, däremot om jag skriver till mig själv så kan jag skriva i en sorts "slarvig" stil, som kan vara oläsbar för andra men jag kan läsa det, jag vet när jag skriver för hand har jag en förmåga att göra "ng" till en sorts figur.

Tror det kommer sig av någon blandning av skrivstil och "vanlig" stil eller vad man ska säga.

Skrev nyss ordet "loving" i min "slarviga" stil (kan se mycket värre ut speciellt om jag skriver fort):
loving.jpg


Tittar väldigt sällan på tangetbordet och snarare på skärmen, skrev bättre förr, vet inte om mitt muskelminne blivit sämre på vart tangenterna är eller om det är något annat som påverkar. Tangentbordet skulle väl i och för sig må bra av att rengöras. Det har hängt med i några år nu.
 
Senast ändrad:
På mobilen blir det fel ibland det vet jag, men blir det fel på jobbet när jag skriver på datorn är det en tydlig markör för mig att jag är stressad. Jag skriver så mycket på jobbet att jag direkt märker minsta upphängning på tangentbordet.
Intressant, dock tror jag inte att mitt "problem" (eller vad man ska kalla det) beror på stress, men å andra sidan jag kan inte säga säkert att det inte är det heller, möjligt att det ligger någon form av stress bakom, kanske har för bråttom att skicka och blir ivrig eller nått.
 
Händer jämt och ständigt. Tappar lätt bort hela ord också (och, att, i och andra korta ord) händer både på tele, tangentbord och när jag skriver vanligt.
Och det är så sjukt irriterande! För min hjärna vet att orden ska vara där, så när jag läser igenom vad jag skrivit så läser jag in ordet utan att det är skrivet :banghead:
Oj, hela ord. Det stadiet har jag inte kommit till än.... tror jag... kanske hänt i och för sig när jag tänker efter, men inget på sistone som jag lagt märke till. Vet i och för sig att jag tror i hjärnan att jag skrivit en sak och sen i verkligheten har jag inte skrivit det, nu var det ett tag sedan det hände, men kanske är det något. Undra va det kan va ett tecken på, distraherad kanske? 🤔
 
Smuts eller slitet tangentbord så att vissa tangenter "tar" sämre?
Kanske, men borde det inte bli likadant när jag skriver på engelska då också?
I och för sig skulle tangentbordet må bra av att rengöras (har bara inte orkat ta tag i det, kanske borde ta å göra det nu när jag fått en morot att göra det).
 
Har du någon stress i ditt liv?
Inte bara stress som upptagen och saker går i hundranittio utan kanske mer "psykisk stress".
Sådana saker kan ju spegla att man ligger nära sin toleranströskel för stress.

Annars kan det väl vara att du skriver för snabbt/slarvigt?
Blir det alltid fel med samma tangentbord eller använder du flera olika?
Jag kan göra fel när jag skriver på en laptop jag nästan aldrig använder för att knapparna sitter något annorlunda mot de jag använder annars. Handlar om en väldigt liten förskjutning men det räcker.

Jag får däremot ofta mellanslag på fel ställe. Det handlar om att jag skriver för snabbt.
Till exempel skrev jag först "men de träcker" ovan.

Angående handstilen så ser jag inte det som något konstigt att man kan slarva så om det bara är till sig själv.
 
Har du någon stress i ditt liv?
Inte bara stress som upptagen och saker går i hundranittio utan kanske mer "psykisk stress".
Sådana saker kan ju spegla att man ligger nära sin toleranströskel för stress.

Annars kan det väl vara att du skriver för snabbt/slarvigt?
Blir det alltid fel med samma tangentbord eller använder du flera olika?
Jag kan göra fel när jag skriver på en laptop jag nästan aldrig använder för att knapparna sitter något annorlunda mot de jag använder annars. Handlar om en väldigt liten förskjutning men det räcker.

Jag får däremot ofta mellanslag på fel ställe. Det handlar om att jag skriver för snabbt.
Till exempel skrev jag först "men de träcker" ovan.

Angående handstilen så ser jag inte det som något konstigt att man kan slarva så om det bara är till sig själv.
Ingen stress jag vet om i så fall, har semester för tillfället och känner mig rätt chill, men vet inte om det kan finnas stress ändå.

Det knepiga för mig är att det inte alltid blir fel, händer ibland men de få gånger de händer stör mig när jag får synd på det.

Mellanslag på fel ställe har hänt mig också, kanske är att jag är lite slarvig har bråttom och inte korrekturläser.

På nått sätt känns det ändå skönt att jag inte är ensam om fenomenet eller vad man ska kalla det i brist på rätt ord.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp