tappar hull och muskler... varför???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare catta_84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 393
C

catta_84

"min häst" (inte jag som äger men jag som rider nästan varje dag) har tappat lite i hull men framförallt muskler senaste månaden??? varför? vetrinär ska komma ut i veckan och göra en koll... ta blodprov, kolla tänder mm...
men självklart så spekulerar man... han är en halvblodskorsning på 16 år som mest har varit skogsmulle tills jag började rida honom i somras.... mina ambitioner är att tävla hoppning så vi har tränat för de... började så klart med att få upp konditionen och sen mer träning för att bygga muskler... vi skulle tävla om 2 veckor så jag har senaste veckorna hoppat 2 dagar i veckan för att slipa på de sissta... vi ska endast hoppa 90 cm klasser hela året och det är den höjden vi har tränat på... har jag gått på för hårt??? nu ska han vila tills vet. kommer... ägaren tror att det kanske har blivit för mycket träning för honom och förlite vila... han har haft 1-2 vilodagar i veckan... han är ju som sagt van att bara luffa i skogen.... men som ägaren trodde då att magen kanske strular lite för honom då så att han inte tar upp de foder han får... han står på fri tillgång på hösilage sen får han litet mått (kraffts egna mått ni vet?) krafft energi, litet mått vetekli, ett stort mått havre kross, kiselgur, 3 matskedar linfrö som kokas i 0,5 liter vatten, biotin,2 dl olja.... detta får han en gång om dagen.... nu ger vi honom aloe vera som är bra om man har sur mage osv för å se om det blir någe bättre....
en vecka kan se ut ungefär så här:

måndag: rider ut, lufsar.
tisdag: hoppträning
onsdag: rider ut, joggar
torsdag: vilar
fredag: vilar eller rider lite dressyr i ridhuset
lördag: hoppar själv (utan tränare)
söndag: rider ut...

varannan måndag ska vi börja tömköra för instruktör är det tänkt...

vad tror ni kan vara felet... har jag ridit honom för hårt???
har jag helt fel upplägg på träningen???
tidigare hoppade jag bara 1 gång i veckan men som sagt de senaste veckorna har jag hoppat 2 dagar i veckan för att träna lite extra inför tävlingsdebuten... var de fel tänkt???

tacksam för svar.....

Sv: tappar hull och muskler... varför???

Första åtgärden är att öka matintaget, särskillt proteiner. Kraftfodret ni ger är inte mycket, ½ kg havre (stort Krafftmått kross blir ca ½ kg) och ½ kg Krafft energi (vad är det för sort?).

Jag skulle börja med att lägga till lusern 1-2 kg (tillvänjning över ett par veckor).

Första åtgärden är att öka matintaget, särskillt proteiner. Kraftfodret ni ger är inte mycket, ½ kg havre (stort Krafftmått kross blir ca ½ kg) och ½ kg Krafft energi (vad är det för sort?).

Jag skulle börja med att lägga till lusern 1-2 kg (tillvänjning över ett par veckor).

ok... en fråga bara.... varför lusern när han har fri till gång på hösilage??? behövs det ändå menar du???

tror du att det är fodret som är anldeningen till att han tappar eller är det ridningen oxå???

ok... en fråga bara.... varför lusern när han har fri till gång på hösilage??? behövs det ändå menar du???

tror du att det är fodret som är anldeningen till att han tappar eller är det ridningen oxå???

Eftersom han har fri tillgång på grovfoder och inte håller sig på det låter det som för låga värden. Mer protein i foderstaten på skonsammaste sätt är för mig lusern. Men självklart kan man ge något annat, Krafft Groov 125 är ju också ett alterantiv.

För att han ska orka med den ridning du gör måste han ju få den mängd energi och protein som behövs både för att hålla den hull och muskelmassa han har idag, och det extra som behövs för att bli större igen.

Jag tycker inte du ska behöva minska motionen, öka maten rejält och se vad som händer.

Näringsbrist syns ofta såhär framåt vårkanten när hästen tagit av sina reserver hela vintern.

ok... tck så mycket för dina svar... jag ska prata med både ägaren och vet. om att börja ge lusern....

Även nån dl foderjäst kan vara bra om han har magproblem sen innehåller det också en del proteiner. 1-2 kg lusern också för att få upp proteinet som en annan sa.

Troligtvis är det som Madick skrev att hösilaget har dåliga värden - framförallt på PROTEIN och det börjar synas såhär på vårkanten.
Så om ni inte har analyserat silaget och VET vad det innehåller så är nog fallet så. (OM inte den HAR problem med tänderna eller av andra orsaker inte kan tillgodogöra sig maten)

Då kan man med fördel, precis som Madick också föreslog, ge ett par kilo lusern (spelar ingen roll om det är pellets eller hackat) som är ett proteinrikt grovfoder.
Dock kan det behövas ännu mer protein! Jag skulle även byta ut Krafft Energin till Krafft Groov 125 och öka mängden till 1kg (väg det!).

Detta ska ni göra genast innan hästen tappar ännu mera.

Troligtvis är det som Madick skrev att hösilaget har dåliga värden - framförallt på PROTEIN och det börjar synas såhär på vårkanten.
Så om ni inte har analyserat silaget och VET vad det innehåller så är nog fallet så. (OM inte den HAR problem med tänderna eller av andra orsaker inte kan tillgodogöra sig maten)

Då kan man med fördel, precis som Madick också föreslog, ge ett par kilo lusern (spelar ingen roll om det är pellets eller hackat) som är ett proteinrikt grovfoder.
Dock kan det behövas ännu mer protein! Jag skulle även byta ut Krafft Energin till Krafft Groov 125 och öka mängden till 1kg (väg det!).

Detta ska ni göra genast innan hästen tappar ännu mera.

ok... har ingen analys på hösilaget men de kanske e så då som ni säger.... vill inte byta ut krafft energin men man kanske kan ge honom groov oxå???

kanske ska tillagga att jag har lagt till en del saker på hans foderstat den senaste tiden... kan de vara de?? jag bytte tex ut krafft sport mot krafft energi... kan detta ha påverkat???

dessutom så åker han transport så fort vi ska träna då vi varken har ridbana eller ridhus hos oss... han är lätt att lasta (lastar själv) men de kanske påverkar honom mer än vad jag tror eller???

gud, ja skulle kunna spekulera hur länge som hellst....

Varför vill du inte byta ut Krafft Energin?
Men visst kan du bara lägga till 1kg Groov 125 också. Och vill ni inte av nån anledning inte ge lusern så kan ni istället ge 2kg Groov 125.
Men det bästa är att lägga till lusern (för att det räknas till grovfoder och är milt för hästens mage) så JAG skulle börja ge MINST 2kg lusern om dagen PLUS ev. Groov 125 0.5-1kg.

Ni ska givetvis tillsätta både lusern o Groov successivt, OM ni väljer att börja med detta, men lusern är som ett nytt hö, det behöver ni inte dutta på med pyttemängder i början utan ni kan börja med 0.5kg med en gång och öka till 2kg under kanske 2 veckors tid.
Groov kan ni börja att ge ett par dl om dagen och öka successivt under ca 2-3 veckors tid tills ni kommit upp i minst 0.5kg.

kanske ska tillagga att jag har lagt till en del saker på hans foderstat den senaste tiden... kan de vara de?? jag bytte tex ut krafft sport mot krafft energi... kan detta ha påverkat???

Njae... Om du inte ändrat på MÄNGDEN foder så tror jag inte det har påverkat.

dessutom så åker han transport så fort vi ska träna då vi varken har ridbana eller ridhus hos oss... han är lätt att lasta (lastar själv) men de kanske påverkar honom mer än vad jag tror eller???

Verkar han stressad varje gång ni ska iväg? Annars tror jag inte att det påverkar honom på det här sättet (att han plötsligt tappar vikt).

Nej du - det allra troligaste är att det är silaget som är av dåliga värden, då hjälper det inte att ni ger fri tillgång. OM nu inte veterinären hittar något fel på honom.

Varför vill du inte byta ut Krafft Energin?
Men visst kan du bara lägga till 1kg Groov 125 också. Och vill ni inte av nån anledning inte ge lusern så kan ni istället ge 2kg Groov 125.
Men det bästa är att lägga till lusern (för att det räknas till grovfoder och är milt för hästens mage) så JAG skulle börja ge MINST 2kg lusern om dagen PLUS ev. Groov 125 0.5-1kg.

Ni ska givetvis tillsätta både lusern o Groov successivt, OM ni väljer att börja med detta, men lusern är som ett nytt hö, det behöver ni inte dutta på med pyttemängder i början utan ni kan börja med 0.5kg med en gång och öka till 2kg under kanske 2 veckors tid.
Groov kan ni börja att ge ett par dl om dagen och öka successivt under ca 2-3 veckors tid tills ni kommit upp i minst 0.5kg.

jo för att det ger honom mer energi vilket han behöver vid hoppning då han är en rättså stor och tung herre... men lusern kan jag köpa ikväll till honom...

Njae... Om du inte ändrat på MÄNGDEN foder så tror jag inte det har påverkat.

Verkar han stressad varje gång ni ska iväg? Annars tror jag inte att det påverkar honom på det här sättet (att han plötsligt tappar vikt).

Nej du - det allra troligaste är att det är silaget som är av dåliga värden, då hjälper det inte att ni ger fri tillgång. OM nu inte veterinären hittar något fel på honom.

en till fråga då... även om hösilaget har dåliga värden borde han inte se bukig ut iaf? han går med 2 andra hästar som är smäll feta men de rids ju visserligen inte speciellt ofta eller hårt....

jo för att det ger honom mer energi vilket han behöver vid hoppning då han är en rättså stor och tung herre... men lusern kan jag köpa ikväll till honom...

Menar du att Krafft Energin ger honom en energikick som han behöver? För annars är det ju så att den heter just "energi" därför att den innehåller hög energimängd (dvs MJ-mängd) och lägre proteinmängd.
Om han är lite trög beror det nog snarare på att han får för LITE och/eller för dåligt foder.

en till fråga då... även om hösilaget har dåliga värden borde han inte se bukig ut iaf?

Du säger att han tappar både hull och muskler - det räcker. Förr eller senare skulle han nog också bli BUKIG om ni inte gör nånting åt detta.

han går med 2 andra hästar som är smäll feta men de rids ju visserligen inte speciellt ofta eller hårt...

Äter dessa hästar samma ensilage och i så fall vad får dom i övrigt (om de får nåt)?

Kanske är dags för avmaskning om de var ett tag sedan sist.

Det där med avmaskningen litar jag på att veterinären tänker på och föreslår träckprov... eller vad tror ni andra?

Eftersom hästen tappar hull o därmed även muskler trots att den inte jobbar överdrivet mycket och får bra med mat, såååå tänkte ja att de kanske vore bra med en avmaskning. Vilken mask!!! Använd ett medel med brett spektra som tar rubbet..

Du säger att han tappar både hull och muskler - det räcker. Förr eller senare skulle han nog också bli BUKIG om ni inte gör nånting åt detta.

Äter dessa hästar samma ensilage och i så fall vad får dom i övrigt (om de får nåt)?

de äter samma ensilage, de får lite havre varje kväll plus mineraler.. de e allt...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: tanten
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 575
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka