Tappar i vikt

Smokey

Trådstartare
Två av mina tre hästar har börjat tappa väldigt mycket i vikt - vilket ju inte alls är bra.

Jag är nybliven hästägare och kan inget alls om mat etc, men de förra ägarna sa att hästarna var mycket lättfödda och klarade att bara gå på fri tillgång på gräs. Jag har en hage på ca 1 ha, två på runt 0,5 ha styck och därutöver flyttbara sommarhagar på 2 ha till. Alltså gott om bete där gräset är långt, saftigt och fint.

I hagen på 1 ha måste de vara på natten, då jag inte vill riskera att de lyckas hoppa över staketen (sommarhagarna är inte lika höga, detta är 120 cm). Där är gräset ganska kort, men grönt och saftigt. Här är de ca 8-10 timmar. Övrig tid går de i de andra hagarna, där finns massa långt gräs. Ändå tappar de i vikt :crazy:

Det är inte så farligt än, känner revbenen tydligare och ser de från vissa vinklar. För en vecka sen började jag stödutfodra, men är det bra?

Ger ca 3 kg havre per dag till dessa hästar, uppdelat på två portioner. Dessutom äter de ca 3-4 morötter, 2 äpplen och annat godis varje dag.

Motioneras 4-6 dagar per vecka.

Borde detta räcka eller bör man höja dosen med mat?

Sv: Tappar i vikt

Två av mina tre hästar har börjat tappa väldigt mycket i vikt - vilket ju inte alls är bra.

Jag är nybliven hästägare och kan inget alls om mat etc, men de förra ägarna sa att hästarna var mycket lättfödda och klarade att bara gå på fri tillgång på gräs. Jag har en hage på ca 1 ha, två på runt 0,5 ha styck och därutöver flyttbara sommarhagar på 2 ha till. Alltså gott om bete där gräset är långt, saftigt och fint.

I hagen på 1 ha måste de vara på natten, då jag inte vill riskera att de lyckas hoppa över staketen (sommarhagarna är inte lika höga, detta är 120 cm). Där är gräset ganska kort, men grönt och saftigt. Här är de ca 8-10 timmar. Övrig tid går de i de andra hagarna, där finns massa långt gräs. Ändå tappar de i vikt :crazy:

Det är inte så farligt än, känner revbenen tydligare och ser de från vissa vinklar. För en vecka sen började jag stödutfodra, men är det bra?

Ger ca 3 kg havre per dag till dessa hästar, uppdelat på två portioner. Dessutom äter de ca 3-4 morötter, 2 äpplen och annat godis varje dag.

Motioneras 4-6 dagar per vecka.

Borde detta räcka eller bör man höja dosen med mat?

mina hästar har också tappat i vikt trots bete..
jag har börjat stödfodra med hö och lusernpellets.

lusern är bra att ge eftersom det är ett grovfoder. (man kan kalla det för ett pelleterat hö med bra värden i)

Det gjorde mina hästar förra sommaren och jag tog in en dietist. Men det visade sig vara giftiga växter i hagen.

Nu för tiden så går mina på bete men jag ger dem krafft och betfor på kvällen samt lite hö på morgonen.
(de är bara åringar som skall starta galopp nästa vår därav gödningen)

Kolla efter nålade tråden "giftiga växter" där har de lagt ut bilder och fakta om växter och blommor som är giftiga för hästar.

lycka till

Du borde få gräset putsat i hagen med långt gräs. Det är mer näring i kort grönt gräs än i långt gräs. Putsar du gräset så kommer det upp mer grönt, kort näringsfyllt gräs.

Sen så är lucernpellets väldigt näringsfullt och jättebra att ge om hästen börjar tappa i vikt.
Tänk bara på att det ska blötläggas ungefär som betfor.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 635
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3... 2
Svar
31
· Visningar
3 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka