Tappar päls

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Garpen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 216
G

Garpen

Har upptäckt två mindre områden på hunden där han tappat pälsen helt och hållet, några centiemeter stora områden. Det är en hanhund, snart 8 år gammal. Pigg och glad i övrigt. Ätit samma foder i många år, inga konstigheter där.

Finns anledning till oro?

Sv: Tappar päls

Ger det några andra symptom också?

Hunden där pälsen lossnat är inte som vanlig hud, utan hårdare. På ett ställe lite uppsvullen, och på andra stället mer som fiskfjäll.

Sköldkörteln var det första jag tänkte på jag med. Det finns en tråd om hypothyreos uppe nu, du kan ju kolla på den.

Ändring: Tråden om hypothyreos låg tydligen på senior, så det blev lite fel.

Andra symptom kan i tidigt skede vara viktuppgång och trötthet. Efterhand som tröttheten tilltar så försvinner ofta aptiten och hunden kan avmagra. Generellt pälsavfall, dåliga klor (som tom kan trilla av), osv.

Det konstateras med ett enkelt blodprov.

Senast ändrad:

Fast han har inga andra symptom, är samma glada pigga vovve som tidigare. Bara dessa två kala fläckar. han verkar inte alls lida av det, kliar sig inte eller något.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 590
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 599
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka