Sv: Tappat allt
Men jämfört med bilkörningen, så lär man sig köra bil av någon som kan köra bil, den personen behöver inte nödvändigtvis ha lärt någon annan att köra innan. DVS kan ryttaren rida så behöver man inte nödvändigtvis ha ridit in en häst innan för att klara inridning.
Men då förutsätter du att personen
kan, om din förklaring ovan ska stämma, men så läste inte jag hennes inlägg(tack för påminnelsen Salka9

). Jag ansåg att hon inte kunde
tillräckligt, för att rida in en unghäst, när hon går ut på ett forum och frågar en sån sak. Du missar hela poängen vännen.
När man har en C-tränarutbildning, vilket jag anser man ska ha när man rider in andras hästar, så vet man vad man ska göra när hästen lägger sig till med ovanor (eller hittar gångarter den inte trodde själv den hade

) och kan snabbt och enkelt korrigera hästen när den gör fel. När man inte kan korrigera detta på en gång, på grund av bristande kunskap, hur ska då hästen veta vad som är rätt och fel? Att sluta i den stunden är ju ett beröm för det som inte var bra. Men det gör inget enligt dig, det är mänskligt att fela?

På vems bekostnad? Om du behåller hästen för dig själv resten av livet så ok, då är det upp till dig, men i de flesta fall säljs hästen vidare och problemet hamnar på nästa ägare som i god tro köpt en häst som sägs vara "inriden".
Jag förstår inte hur du tänker här. TS kan ju rida och har jobbat med det, klart då att hon kan lära en häst att bli riden.
Som jag utläser ur hennes inlägg så frågar hon något som är så trivialt och borde då redan finnas i hennes kunskapsbank om hon säger sig ha den gedigna bakrunden. Varifrån läser
du i hennes inlägg att hon har kunskapen att rida in en unghäst själv? Bara för att man haft häst länge eller jobbat på en hästgård, vare sig det är på Island eller i Sverige så betyder det inte att man har kunskapen att rida in en unghäst. Så jag utläser ditt inlägg anser du att alla kan rida in sina hästar själva och då kan jag inte se det annat än att du förkastar C-tränarutbildningen?

Men så menar du nog inte, eller?
Jag skulle utan tvekan skicka en av mina unghästar till en nyexaminerad C-tränare, men jag skulle definitivt inte skicka den till grannen som har haft häst i hela sitt liv.
Kan du stå med god min och lämna ifrån dig din egen inridna häst för att låta tidigare nämnd toppryttare provrida den och delge sin åsikt? Skulle du klara av att höra kritiken från honom eller är det bara för att
jag inte är just han som kritiken är obefogad?

Du kanske tar för givet att jag är för okunnig för att ifrågasätta TS? I och med att TS ställde sin fråga på ett öppet forum så måste denne vara beredd på att få även negativa kommentarer, eller ska vi bannlysa alla som inte borstar medhårs

? Jag tror nog Elliphant har förstått min poäng, om inte så är h*n mycket välkommen att kommentera mig.
JAg vet inte vad TS känner över påhoppet, men jag som sitter i samma sits som TS reagerade starkt över bemötandet hon fick. Jag hade inte velat få samma svar som du gav henne om jag bad om råd.
Men hon fick ju så fina råd av er, och
ett hårt av mig. Skulle hon inte kunna ta kritik? Att kunna ta både det goda och onda är en del av livet, det är en skola det med....
Nu har jag ju faktiskt ifrågasatt dig i detta inlägg och därför inväntar jag med glädje ditt svar. Jag hoppas du inte tar illa upp utan tar det som det ska tas, nämligen som en liten debatt om unghästträning. Du har din åsikt och jag har min