Tappsko, beroende på häst eller ras??

Dana

Trådstartare
Undrar om det beror på en viss häst eller just rasen att de alltid tappar skorna?

Har 3 hästar, halvblod, varmblod och ett fullblod. Fullblodet tappar alltid skorna...

Fullblodet kan tappa redan efter några dagar eller veckor. Fast aldrig någon av de andra hästarna. Hovslagaren har provat olika skor men tyvärr verkar inget fungera. Tycker det är lite konstigt då de går i samma beteshage, rids ungefär lika ofta mm.

Pratade med en annan hästkunnig tjej och hon påstod att just fullblod har ett annat "utseende" på sina hovar pga av de varit gallopphästar. Svårt att förklara hur hon menade men att hovarna var annorlunda på något sätt....

Fast man tycker att det ska ju hovslagaren kunna "rätta" till. Hovslageren vi har är duktig så jag skyller inte på henne, men börjar bara ledsna på att behöva ringa och sätta på en ny sko hela tiden....

Sv: Tappsko, beroende på häst eller ras??

Känner igen det där. Har oxå ett fullblod. Skoddes för 2 veckor sedan, tappar alltid vänster fram efter ca 2 veckor. Väldigt väldigt drygt!

Har du också fler hästar att jämföra med? Att det just är fullblod?

Jag har ett arabiskt fullblod. Hon tappar aldrig några skor, tack och lov. Men teorin gäller kanske bara engelska fullblod?:D

Nu känner ju inte jag en hel drös fullblod & min prins är ju bara 50% fullblod men jag är mer inne på att det handlar om rörelsemönster & hovkvalité hos individen.
För min häst har aldrig tappsko trots att hovslagaren säger att han har "typiska fullblodshovar" medans kompisens övervuxna connemara (med jättebra hovkvalité enligt hovslagaren) jämt trampar av sig skorna..
Har även haft ett halvblod som också hade tappsko jämt!

Undrar om det beror på en viss häst eller just rasen att de alltid tappar skorna?

Har 3 hästar, halvblod, varmblod och ett fullblod. Fullblodet tappar alltid skorna...

Fullblodet kan tappa redan efter några dagar eller veckor. Fast aldrig någon av de andra hästarna. Hovslagaren har provat olika skor men tyvärr verkar inget fungera. Tycker det är lite konstigt då de går i samma beteshage, rids ungefär lika ofta mm.

Pratade med en annan hästkunnig tjej och hon påstod att just fullblod har ett annat "utseende" på sina hovar pga av de varit gallopphästar. Svårt att förklara hur hon menade men att hovarna var annorlunda på något sätt....

Fast man tycker att det ska ju hovslagaren kunna "rätta" till. Hovslageren vi har är duktig så jag skyller inte på henne, men börjar bara ledsna på att behöva ringa och sätta på en ny sko hela tiden....

Varmblodet jag hade innan fullblodet tappade aldrig några skor.

Men det är allmänt känt att fullblod tapar skor..

Vad jag har fått lära mig har det med att göra att fullbloden har tunnare hovväggar. Vilket gör att det e svårare att få skon till att sitta.
Sen sa min hovis att skorna får inte bli lösa. För när skon bli lös vikar sömmen och gör sömhållet större. Detta medför då att det bli svårare att få nästa söm att sitta. Så när skon börjar lossan ska man sko om hästen.

jag är mer inne på att det handlar om rörelsemönster & hovkvalité hos individen.

Samma här, samt att hovslagaren till viss del kan påverka. En del hovslagare sätter sömmen ganska långt ner när de skor, vilket gör att skorna lättare dras av vid ett tramp t.ex.
Mitt sto (vbl.tr.) tappade skorna titt som tätt hos förra ägaren. Enda gången hon haft tappsko hos mig (2,5 år) har varit pga skorna slitits ut så att de gått av :p

Enda hästen jag känner till som har tappsko 24/7 är en korsningsponny connemara/welsh (skäck?!). Hon tappar skorna dagen efter hovslagaren varit där. I det fallet beror det bara på hästen då vi har samma hovslagare.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -... 2
Svar
29
· Visningar
3 007
Senast: Askur2017
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 169
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 391
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka