Mysaan

Trådstartare
Min pålle är en skotappare det är bara att konstatera. Det blir dyrt och onödiga avbrott i träningen. Så jag funderar på om jag eller min sambo skulle försöka få tappskokompetens så jag slipper ringa efter hovis och få vänta länge osv. OM någon i familjlen har det så kan skon i princip åka på samma dag igen och jag slipper avbrott i ridningen. Får tillräckligt många när barnen är sjuka osv ändå.

Så vart vänder man sig för att få tappskokompetens?

Sv: Tappskor!

Jag tog mitt kompetensbevis genom min hovslagare.
Visserligen hade jag redan bankat på tappskor i tjugo år, men jag hade ju inget papper på att jag kunde det. Så jag gick en kurs hos min hovis och fick mitt diplom :)

Googla men hittade mest bara gamla kurser och kurser väldig väldigt långt bort:crazy:

Kanske ska prata med hovis han blir garanterat glad om han slipepr åka ut avrje gång min häst tappar skorna

Bäst är väl om din egen hovslagare kan lära dig, du behöver väl inte ha något "papper"(om det ens finns...) på att du har tappskokompetens, för du ska väl ändå bara utnyttja det på din egen häst :)

Det kan säkert hända att man slår på en sko åt grannen också.

Jag fick diplom efter genomförd kurs men det har nog lika mycket värde som om jag skrivit det själv.

Ja jag ska bara nyttja det på min och möjligtvis kompisen islänning om han råkar tappa en sko.

Ja, jag gjorde det iaf och det var inga som helst problem. Det var till och med så att hovis frågade mig om jag ville gå en kurs så att jag fick mitt diplom till slut :)

Visst, skorna sitter ju inte bättre på hovarna nu när jag har papper på att kan kan spika dit dem, men det ser fint ut på stallväggen med ett diplom hängandes där :p

Men det finns ju inget värde i det där diplomet över huvud taget, möjligen om nån som känner din hovslagare ser det annars kunde lika gärna din bussförare skrivit det. Det finns inget som heter "diplomerad tappskokompetens" liksom.

Det är inte riktigt sant!

För man måsta ha papper på att man har tappsko kompetens för att kunna ta hästskötarexamen och man måste ha hästskötarexamen för att kunna söka till tex hippologprogram

Poängen var att det inte finns en formell examen för tappskokompetens. Jag antar att det räcker med ett intyg från hovslagare när du ska söka hästskötarexamen?

Är det säkert att det är din häst som är felet? Jag anser att det är hovslagarens fel ifall skorna inte sitter på 8 veckor eller mer. En bra hovslagare sätter på skorna tillräckligt tight för att de inte ska ramla av titt som tätt.

Innan du skaffar dig tappskokompetens, byt hovslagare och kolla om problemet försvinner. Jag tycker att det är stor skillnad på hovslagare och hovslagare. Vissa hovslagare har man alltid tappskor med och andra har man aldrig tappskor med.

Hade min hovis slått på skorna så tight på min häst så att de satt 8 veckor hade hästen garanterat fått stora problem med hovar och ben :crazy:

Jag anser absolut inte att det är hovis fel att hästen tappar sko! Visst han kan slipa skänklarna på skon, undvika långa skänklar och se till att få en bra överrullning. Men att min häst springer runt som en tok och har ett rörelsemönster som gör att skorna flyger kan inte hovis rå för!

TS: Fråga din hovis så lär han säkert dig mer än gärna att slå på tappskor. Jag får t.o.m söm av min så jag ska kunna slå på själv :) Boots i hagen kan ev oxå hjälpa.

jag slår på tappsko om mina har, jag har inget papper på det.

Har pratat med många hovslagare som säger att det borde näst intill varje hästägare kunna göra själv.

*kl*

Jag är imponerad av alla er som slår på era tappskor själv.
Det är ingen utbildning jag tyvärr har nån nytta av trots att min häst har varit avtramparnas mästare för jag har endast ett fåtal gånger lyckats hitta den avtrampade skon och då har den varit i sådant skick att det behövs mycket arbete innan den kunde sättas tillbaks.

Jag sparar alltid skorna från skoningen innan. Oftast passar dom bra om jag inte hittar den skon som trampats av. Är det i början av skoningen brukar jag slå på en sko och ringa hovis så han får komma ut och lägga på en ny så det säkert är ordentligt gjort. Är det i slutet av skoning och hovis kommer om typ en vecka så får hästen stå ut med mitt amatörarbete. Har aldrig varit några problem, det enda hovis har att säga om mina tappskor är att jag är för feg med sömtagen :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 058
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 030
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 512
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka