Sv: Tappskor!

Vet du vad den nya hovisen gjorde som inte den gamla gjorde? Alltså vad var det som var fel med skoningen innan?

Min pålle tappar också en hel del skor nämligen.

den nya hovisen skor rundare, dvs kapar tån aningens mer och rundar hoven.
Gamla hovis gjorde dom gärna lite avlånga och spetsiga framme i tån.
Fungerar utmärkt på min fbl grabb med rundare "fossing" :laugh:

Då kanske det är läget att kolla efter ny hovis ändå. *suck*

Förra hovisen jag hade till honom hade bara 2 tappskor sedan satt de de två andra skoningarna. Hon sa att det berodde på att han hade så dåliga/trasiga hovar och att hovväggen var tunn när han kom till mig.'
Tyvärr har hon fått en stressförlamning så ajg vet inte alls när hon är back in business. Så då får jag jaga vidare istället.

hej!

jag har som du haft evigap roblem med tappskor. det spelar ingen roll vilken hovis jag har eller vikla intervaller jag skor i (var nere i 4 veckor och tyckte inte att det kändes motiverat med mindre, längdmässigt skulle det räcka med var 8 vecka).

Nu har jag gjort så att jag har bett hovis visa mig hur jag byter söm, och jag byter sömmarna en eller två gånger under skoperioden. det går jättebra och inga krokiga skor eftersom jag hinner byta innan hon tappar dem!

Och så har han tappat samma :devil: sko som han fick påslagen för 2 veckor sedan. :crazy: Blir så jäkla trött. denna sko har han absolut inte trampat av sig eller så utan denna sko har ramlat av. Finns inte en tillstymmelse till skada på hoven och oftas har han alltid någonstans där man ser att hoven gott sönder.

Så nu kommer då den stora frågan. Är det lönt att använda denna hovis igen eller ska jag byta? Detta är alltså andra gången på 5 veckor som han tappar en sko. Visst är han duktig på att tappa men oftast tappar han 1 sko (olika hovar) efter ca 3-4 veckor och sedan sitter de kvar.

Så nu kommer då den stora frågan. Är det lönt att använda denna hovis igen eller ska jag byta?
BYT!!
Det finns inget snack om saken. Om det inte blir bättre med någon annan hovslagare så kan du väl byta tillbaka om du gillar denne så mycket. Men testa andra.

Hur ramlar en sko av? Jag har faktiskt ALDRIG varit med om det... Nu sist när min häst hade en tappsko såg hennes hov väldigt fin ut - inte det minsta trasig - och det är nästan otroligt eftersom hon har haft STORA problem med sina hovar pga fång. Skon hittade jag, och den var väldigt sned. Enligt hovis hade hon trampat REJÄLT på den på insidan. Trots detta var alltså hoven helt oskadd. Hoven behöver alltså inte se hemsk ut även om din häst har trampat av sig skon...

Men just i detta tillfälle så skulle jag tro att det är näst intill omöjligt att han skulle trampat av sig skon eftersom han är så trångskodd så bak har hovarna redan börjat hänga utanför skon efter bara 5 veckor normalt går han 9-10 veckor.

BYT!!
Det finns inget snack om saken. Om det inte blir bättre med någon annan hovslagare så kan du väl byta tillbaka om du gillar denne så mycket. Men testa andra.

Nej jag tycker inte denna är så bra. Har varit nöjd med honom innan men denna gången trångskodde han plus att pålle då alltså tappat 2 ggr på 5 veckor nu

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 058
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 030
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 512
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka