• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Graff_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 135
G

Graff_

Hej!
Jag har problem med unghästen, han trampar av sig skorna hela tiden.Nån som har nåt tips? Flappsulor går ej då han har så stora hovar(4) finns ej att få tag på tydligen.

Sv: Tappskor

Hade oxå det problemet med min häst när han var yngre. Jag använde jätte för-stora boots - gärna typen som eskadron har (finns billigare varianter) som hänger ner över hela hoven och nästan släpar i backen. Det fungerade bra för min häst iallafall. :D

Du kan inte slå på tappskorna igen om hoven inte växt väldigt mkt?
Boots kanske kan vara ngt annars..

Problemet är att han är så stor, köpte största bootsen jag hitta,går ej ner till skorna och jag brukar slå på om jag hittar skorna och dom ej är för demolerade men oftast är dom borta och jag kan ej rikta skorna själv dessutom får man så jävla ont i ryggen

Det finns ju även ett slagts "ballskydd" som spänner hårt om hoven och runt ballarna, som man kan dra ner över skorna. Det brukar oxå fungera.

Om du kan byta hage kan det oxå fungera. Är det för lerigt och de springer hinner de inte få upp framhovarna innan de sätter i bakhovarna och då drar de av sig skorna.

Det går förhoppningsvis över när han blir lite äldre och lär sig hålla ordning på tassarna. Till dess kan man sko lite trångt (och oftare) för att minska risken för tappskor.

Tack för tipsen ballskydd verkar smart, hagarna är inte särskilt leriga
så det hjälper ej.Har tejpat silvertejp runt ballarna ner över skorna tillsvidare hoppas dom sitter ett tag nu.

Silvertejp har jag oxå provat men det sitter inte så värst länge. Har du lyckats få det att sitta en hel dag i hagen?

Se över resten av hästen, och försök träna så att hästen får bättre muskler och balans. Kan den hålla reda på benen minskar risken för tappskor. Långsiktig, men lönande åtgärd.

Min hovis satte på 3or ett tag när den var ung.
Har numera 5or runt om o sällan tappskor.

Men hur gammal är hästen? Måste du ha skor då? Kanske räcker det med bara framskor tills han är stabilare. Jag satte inte på skor förens min unghäst var fyra år och skulle till kvalitèn och när det var över tog jag av dem till hon var sex. Hon har kanonhovar idag. Superstarka.
Jag har sett flera stycken med stora svarta gummiringar runt hovarna. Dom kanske skulle hjälpa. Vet inte vad dom heter men om du förklarar för en ridsportsbutik så vet dom säkert. Lycka till

Det är första gången jag provar så får se när jag kommer hem ikväll,men har ej så stora förhoppningar.Han får av sig det mesta.

Han är bara 4 år och har växt mycket är nu 174cm, vill absolut inte träna mer än vi redan gör, han känns väldigt stadig när man rider men är man stor och tung(lite överviktig) så behövs inte mycke bus i hagen föränn skorna ryker.

Liknande trådar

Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 628
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka