Tar unghästen mindre tid än den inridna?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Saint
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 263
S

Saint

Jag beräknar att en häst i full tävlingskondition kräver ca 2-3 h per dag för att man skall hinna med alla bestyr (inkl att man behöver klippa dem och så). Nu har jag börjat fundera på att köpa en 3-åring. Hur mkt tid uppskattar ni att de kräver per dag? Mer? Mindre?

Ungefär hur länge och hur ofta rider ni på era nyligen inridna hästar?

Sv: Tar unghästen mindre tid än den inridna?

Min unghäst tar lika lång tid som min äldre, eftersom att man måste ju mocka och göra allt sådant oavsett ålder på hästen. Själva ridningen är väl färre dagar per vecka och kortare pass, men allt runtomkring tar lika lång tid. Man borstar ju inte mindre för att hästen är ung...

Även om du inte rider unghästen varje dag så är det ju viktigt att träna på annat så som longering, tömkörning, miljöträning osv. Jag upplever att det tar lika mycket tid med häst oavsett utbildningspunkt och ålder.

Jag lägger sällan mindre än 3 h i stallet och då är endast 1 h av dessa ridningen.

Unghästen tar mindre tid än de vuxna i full tävlingskondition som tävlas och tränas regelbundet. Helt enkelt för att de flera dagar i veckan "bara ska få vara häst". Med andra ord dagar utan några aktiviteter alls. Borstning och en koll så allt är okej på kvällen räcker gott och väl.

En 3-åring bör du inte göra något med mer än varannan dag. Dagen efter aktivitet mår de bäst av att bara få gå i hagen med kompisar.

Sen kräver unghästen mer vilor, både korta och långa sådana.

Jag hann lätt med tre hästar när de var 3, 4 och 6. När sen alla nåt år senare skulle ridas i princip varje dag, köras till ridhus, åka på träningar och få ut dem på tävlingar blev det lite mer svettigt.

/C

Är du intresserad av att köpa unghäst så rekomenderar jag dig att köpa boken "Unghästar" av Charlie Lindberg. Den ger mycket tips om allt som har med unghästar att göra.

En nyligen inriden häst ska inte ridas långa pass alls. 20 minuter brukar räcka mer än väl i början. Det är inte bara kroppen som ska orka, de blir fort trötta mentalt.

Jämför med en hundvalp som kan busa som en tok i 10 min sen bara faller de ihop och sover. Unghästen fungerar likadant. Även om de har totalrodeo i början gäller det att inte trötta ut dem för mycket och att sluta i tid.

Även om du inte rider unghästen varje dag så är det ju viktigt att träna på annat så som longering, tömkörning, miljöträning osv. Jag upplever att det tar lika mycket tid med häst oavsett utbildningspunkt och ålder.

Jag lägger sällan mindre än 3 h i stallet och då är endast 1 h av dessa ridningen.

Mockning, borstning och allmän skötsel är ju konstanter så dem kan vi ju bortse ifrån. Däremot helklipper jag inga unghästar.

Det är just det där med miljöträning som jag funderar över... vill ju ha en häst som har sett allt och inser att det inte finns någrar farliga saker/situationer i världen... det kräver en hel del tid och engagemang... och det finns säkert fler saker som jag INTE har tänkt på.

Ridning och tömkörning har jag ju ungefär koll på hur mkt tid jag behöver lägga. Sen blir det ju några fina somrar med långa beten med de första 1-3 åren... det är en stor häst så innan han är i full tävlingsform (och därmed ienbart berättigad till vintervila) kan ta tid.

Senast ändrad av en moderator:

jag har inte märkt någon stor skillnad på tid mellan mina unghästar jag haft/har och de äldre hästar man haft. generellt sätt tar det ungefär lika lång tid, även om man gör olika saker.

Är du intresserad av att köpa unghäst så rekomenderar jag dig att köpa boken "Unghästar" av Charlie Lindberg. Den ger mycket tips om allt som har med unghästar att göra.

En nyligen inriden häst ska inte ridas långa pass alls. 20 minuter brukar räcka mer än väl i början. Det är inte bara kroppen som ska orka, de blir fort trötta mentalt.

Jämför med en hundvalp som kan busa som en tok i 10 min sen bara faller de ihop och sover. Unghästen fungerar likadant. Även om de har totalrodeo i början gäller det att inte trötta ut dem för mycket och att sluta i tid.

Ja hade den boken... den var superbra. Sedan gav jag bort den eftersom jag jobbat som hästskötare/beridare och aldrig mer ville klappa en häst. Speciellt inte en unghäst.

Jag är ingen nybörjare på området unghästar, däremot har jag aldrig bara tidsplanerat för EN häst... tidsåtgången man lägger (och behöver lägga) per häst minskar ju otroligt om man har 10 tävlingshästar och 15 andra hästar på olika nivåer att ta hand om jämför med om man har en häst. Mkt saker gör man ju "på löpande band". Däremot kan jag inte förstå hur man kan lägga 3 timmar på EN häst? Vad gör de de 2 timmar du inte rider? =))

Angående att rida unghästar och träna unghundar (har en brukstränad Rottis); Jag rider/tränar bara tills målet med passet är uppfyllt. Tränar hellre 5 minuter med lyckades med allt jag ville ha igenom (befästa förra passet ex kan ta 3 minuter) än 20 minuter med en individ som är för trött för att fatta. Beöningen i att avsluta när det går bra är en av de största belöningar jag känner till.

Lära nytt tar (precis som du sa) oerhört mkt på krafterna. Däremot kan man ju rida något längre om kraven är lägre, exempelvis skritta ut med äldre häst i skogen. Även det kan vara jobbigt eftersom man möter nya situationer (hör, luktar, underlag, vattenpöl, passera brevlåda etc).

Däremot tycker jag det är befriande som du beskriver att man inte måste GÖRA något (miljöträna, rykta tex) med hästen varje dag, utan att de kan stå i hagen tills de får gå in och äta. Det har du helt rätt i, men när jag jobbade tänkte jag inte så. De fick ju stå i box om de inte gjorde något. Så då tog jag med dem som handhästar på en skrittstund och det tar ju med tid. Men sån't slipper man ju när man har stora hagar. =))

allt "måste göra" som mockning,fylla hö,göra iordning foder,vatten m.m tar inte mig så mkt extra tid som jag trodde att det skulle göra,utan när man gör det åt en,så kan man lika gärna göra det åt en till,och när man endå är igång så går det snabbt!

det som tar extra tid är som sagt det andra,som miljöträning m.m,men det är ju inget som man gör varje dag..

allt "måste göra" som mockning,fylla hö,göra iordning foder,vatten m.m tar inte mig så mkt extra tid som jag trodde att det skulle göra,utan när man gör det åt en,så kan man lika gärna göra det åt en till,och när man endå är igång så går det snabbt!

det som tar extra tid är som sagt det andra,som miljöträning m.m,men det är ju inget som man gör varje dag..

Japp, löpande band principen... :D

Vad är egentligen skillnaden mellan att linda upp nattens lindor för en häst jämfört med för 12 hästar? 4 lindor eller 48 lindor? He he... dessutom blir man snabb som satan, och effektiv.

Senast ändrad av en moderator:

ja!jag förstår inte hur det kan ta 45 min att göra måstegöra sysslorna för 2 hästar,när det tog min 30 min för en häst innan,tycker lixom att det borde ta en timme nu till bägge,men nejdå..:D

Sån blir jag med. Har tre hästar. " Mockar man åt en kan man mocka åt två, och då är det nästan tre.." haha ;)

ja!jag förstår inte hur det kan ta 45 min att göra måstegöra sysslorna för 2 hästar,när det tog min 30 min för en häst innan,tycker lixom att det borde ta en timme nu till bägge,men nejdå..:D

Många av sakerna du skall göra bygger ju på samma sekvens. Ta mockning som ett exempel. Du har redan grepen och kärran framme. Kanske får du plats med skräpet från två (om du har spån eller torv) i samma kärra. Det blir alltså bara en vända att hämta allt ovh en vända att lämna/tömma. Samma med foder som skall mätas upp...

Jag tror att det finns tre tidstjuvar i ett stall.

1. Skitsnacket med alla andra
2. Dåligt planerade rutiner (Hämtade benskydd, men bar inte med sadel, träns och hjälm)
3. Tiden man går och hämtar/lämnar saker

Många av sakerna du skall göra bygger ju på samma sekvens. Ta mockning som ett exempel. Du har redan grepen och kärran framme. Kanske får du plats med skräpet från två (om du har spån eller torv) i samma kärra. Det blir alltså bara en vända att hämta allt ovh en vända att lämna/tömma. Samma med foder som skall mätas upp...

Jag tror att det finns tre tidstjuvar i ett stall.

1. Skitsnacket med alla andra
2. Dåligt planerade rutiner (Hämtade benskydd, men bar inte med sadel, träns och hjälm)
3. Tiden man går och hämtar/lämnar saker

nu står jag själv i mitt stall,ett pyttelitet stall,så jag har typ allt på samma ställe,"sadelkammaren" ligger alldeles brevid stallgången,så det tar då inte tid att gå fram och tillbaka,och dyngstacken ligger max en meter från ena boxen! och ja,eftersom jag är själv så har jag ingen att prata med,så där går det inte heller nån tid! :idea:

Själva träningen av hästen tar absolut längre tid nu, när min häst är vuxen, jämfört med när jag höll på att rida in honom! Då var det ca 20 min träning per tillfälle, max 4 dagar i veckan. Nu är mina kortaste ridpass 30-40 minuter, men jag kan ju också rida på långtur i två timmar.... Normalt rider jag väl en timma per gång, 5 dagar i veckan.

Miljöträning för sakens egen skull har jag inte hållit på med med min häst, utan han det har kommit "av sig självt" när vi varit ute på promenad/ridtur och träffat på lastbilar, motorcyklar etc. Har man en bra relation till sin häst, och hästen litar på en, tycker jag inte att man skall behöva "miljöträna" alla upptänkliga situationer, utan man skall kunna säga till sin häst att "det där är inte farligt fastän du inte sett det förut, nu fortsätter vi gå", och hästen skall kunna acceptera det.....

men det är väll själva promenaderna som är jusst miljöträningen? det menade då jag iallafall..

Rent skötselmässigt tar en yngre häst lika mycket tid som en äldre.

Det man möjligen spar tid på är väl att träningspassen är kortare, och kanske inte varje dag. Jag känner dock att det gör väldigt lite i det stora hela...:cool:

men det är väll själva promenaderna som är jusst miljöträningen? det menade då jag iallafall..

Japp... så menade jag med... att om man är ute och rider... och passerar ett hus där de snickrar på en verandan så kanske man får stanna och glo lite där med hästen...

Eller att ngn gång ibland ta och lasta hästen och åka till ett annat ridhus, eller att leda runt hästen en stund i utkanterna av ridklubben när det är klubbtävling... eller att rida förbi gubben med hunden som skäller fast det finns en annan väg.

Det är ju det som är miljöträningen.

Rent skötselmässigt tar en yngre häst lika mycket tid som en äldre.

Det man möjligen spar tid på är väl att träningspassen är kortare, och kanske inte varje dag. Jag känner dock att det gör väldigt lite i det stora hela...:cool:

Konstigt, för jag känner det som att det skulle göra en betydande skillnad. Men... vad vet jag... jag har inte ägt häst på ett tag och att jobba som hästskötare till många hästar på heltid är inte samma sak som att ha en häst och jobba heltid med annat slaveri... ;)

Jag tycker att min 3 åring tar lika mycket tid som min inridna.
Och hon tar på tålamodet 10 ggr mer.

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 216
Senast: Twirro
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 735
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III