Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad ska ni baka till jul? Om ni tänkt göra något vill säga 😊
Jag har tänkt försöka göra kola, saffran och salt lakrits, knäck ska det också bli. Och trillingnöt, men jag glömde köpa mjölkchoklad idag men nötter och nougat följde med hem 😂 Funderar att prova att göra jitterbuggare med saffran. Och så vill jag göra saffransbullar med twist dom jag såg att Tina och Johan gjorde i "julens alla bak" på tv4 :)
 
Vad ska ni baka till jul? Om ni tänkt göra något vill säga 😊
Jag har tänkt försöka göra kola, saffran och salt lakrits, knäck ska det också bli. Och trillingnöt, men jag glömde köpa mjölkchoklad idag men nötter och nougat följde med hem 😂 Funderar att prova att göra jitterbuggare med saffran. Och så vill jag göra saffransbullar med twist dom jag såg att Tina och Johan gjorde i "julens alla bak" på tv4 :)
Jag ska göra mince pies som är vanliga i UK men tänkte köpa fyllningen och inte göra egen. Degen gör jag efter ett Nigella-recept (om jag kan hitta det).
Funderar på att koka kola också och du gjorde mig sugen på lite saffran.
Sen har jag i många år gått och funderat på om det går att reducera en väldigt god julmust och på något vis använda den reduktionen som smaksättare för kola. Men tror det får vänta till nästa år då vi förhoppningsvis har ett större kök och mer lugn i livet ☺️
 
Jag ska göra mince pies som är vanliga i UK men tänkte köpa fyllningen och inte göra egen. Degen gör jag efter ett Nigella-recept (om jag kan hitta det).
Funderar på att koka kola också och du gjorde mig sugen på lite saffran.
Sen har jag i många år gått och funderat på om det går att reducera en väldigt god julmust och på något vis använda den reduktionen som smaksättare för kola. Men tror det får vänta till nästa år då vi förhoppningsvis har ett större kök och mer lugn i livet ☺️
Åh det finns recept på julmust kola! Såg det idag när jag kikade efter recept. Antingen på Ica eller hos köket.se tror jag!
 
Jag har gjort en först sats jordnötsgodis med choklad (viss risk att det inte räcker till lördag, så blir nog en sats till 😂) och sen ska jag göra cornflakeskola 😋
 
Jag hoppas kunna få tid till att baka saffran scones och cheesecake med pepparkaks botten. Någon form för julgodis med puffat ris/cornflakes också + nu har jag även väldig lust på att baka saffran mazariner, det lät väldigt gott 😁
 
Vad ska ni baka till jul? Om ni tänkt göra något vill säga 😊
Jag har tänkt försöka göra kola, saffran och salt lakrits, knäck ska det också bli. Och trillingnöt, men jag glömde köpa mjölkchoklad idag men nötter och nougat följde med hem 😂 Funderar att prova att göra jitterbuggare med saffran. Och så vill jag göra saffransbullar med twist dom jag såg att Tina och Johan gjorde i "julens alla bak" på tv4 :)

Här får det bli köpegodis och köpefika den här julen har en uppsats att skriva klart som ska in den 2 januari. Annars brukar jag alltid göra något godis som knäck eller kola, gärna knäck med vaniljstång och hallon eller liknande smaksättning. Det är supergott tycker jag.
 
Vad ska ni baka till jul? Om ni tänkt göra något vill säga 😊
Jag har tänkt försöka göra kola, saffran och salt lakrits, knäck ska det också bli. Och trillingnöt, men jag glömde köpa mjölkchoklad idag men nötter och nougat följde med hem 😂 Funderar att prova att göra jitterbuggare med saffran. Och så vill jag göra saffransbullar med twist dom jag såg att Tina och Johan gjorde i "julens alla bak" på tv4 :)
Jag har bakat saffranssockerkaka, mjuk pepparkaka, russinkakor, chokladkakor. Ska även baka havrekakor samt göra knäck och rischoklad. Kommer även göra saffransglass samt minipavlova men det ska vara till mellandagarna.
 
4F2C74E8-B28E-461E-B9C3-564791E21C22.jpeg

Saffransbullar med mandelmassa
 
Tror saffranskolan blev god, mina smaklökar är på semester fortfarande efter min covid 😅 enligt receptet skulle den koka till 127 grader, och det blev nog kanske 128-129, men tycker den blev bra, fast och inte kladdig men inte hård. Lakritskolan blev dock för lös, den skulle koka till 125 bara enligt receptet, och det blev nog ungefär 125-126 grader men den blev mjuk och kladdig, så pass mjuk att jag gick klippa den med sax istället för att använda kniven 😅
IMG_20221221_104329.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 721
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp