Tårtor, bröd, kakor och annat

Testade baka icas kalljästa frallor idag (satte degen i kylskåpet innan jag gick och la mig igår) och dom blev riktigt goda 😊 la några ogräddade bullar i frysen till senare, googlade mig fram att det skulle gå bra 😂
Snapchat-850538782.jpg
 
Åh, vad kör du för recept? Vilket mjöl?
Har kört Lailas men är inte helt nöjd med det..
Jag har gjort ett eget recept som jag är väldigt nöjd med.
Glutenfritt tunnbröd
2 liter mjölk eller filmjölk
4 msk fiberhusk
(Värm mjölken till ca 70 grader, rör ner fiberhusk och låt svalna till ca 37 grader)
1 paket jäst
4 tsk salt
200 g mjukt smör
2 dl sirap
2 msk malda brödkryddor (om man vill)
700 gram havremjöl
700 gram grov mjölblandning
Ca 800 gram Lailas mjölmix (använder mer eller mindre för att få rätt konsistens)
Bakar ut med majsmjöl
Degen behöver inte jäsa utan jag kör igång och bakar direkt när jag kört färdigta i degmaskinen.
Behöver inte
 
Jag har gjort ett eget recept som jag är väldigt nöjd med.
Glutenfritt tunnbröd
2 liter mjölk eller filmjölk
4 msk fiberhusk
(Värm mjölken till ca 70 grader, rör ner fiberhusk och låt svalna till ca 37 grader)
1 paket jäst
4 tsk salt
200 g mjukt smör
2 dl sirap
2 msk malda brödkryddor (om man vill)
700 gram havremjöl
700 gram grov mjölblandning
Ca 800 gram Lailas mjölmix (använder mer eller mindre för att få rätt konsistens)
Bakar ut med majsmjöl
Degen behöver inte jäsa utan jag kör igång och bakar direkt när jag kört färdigta i degmaskinen.
Behöver inte
Tack! Ska absolut testa detta 😊👍
 
Dammsugare någon? 😅 kanske borde bemödat mig om att färga marsipanen gul åtminstone (hade karamellfärg hemma). Det syns i alla fall att de inte är fabriksgjorda.

20230305_165401.jpg


Tror jag fick in vattenånga i chokladen också för plötsligt var den alldeles tjock istället för rinnig.

De blev större än jag trodde också.
 
Jag har bakat Keto-brownies igen:
Ketobrownies01.jpg

Bara 1 g kolhydrater per bit. Men två på en gång var för mycket och grädde på det var ännu värre! Blir så förvånad över hur mätt jag blir på alla ketogrejer jag lagar/bakar. Jag kan lätt äta en hel plåt med vanliga brownies annars. :o

Jag tycker dessa blir helt okej, men jag har inte lyckats få dem riktigt sådär supergoda som vanliga brownies kan vara.
 
Jag var så irriterad på vintern som aldrig tar slut att jag bakade en citronmarängpaj i helgen. Väldigt god, funderar nu på att kuppa in den som efterrätt till midsommar även om den inte innehåller jordgubbar.

Men fick massa italiensk maräng över, någon som har ett tips vad man kan göra av den?
 
Jag var så irriterad på vintern som aldrig tar slut att jag bakade en citronmarängpaj i helgen. Väldigt god, funderar nu på att kuppa in den som efterrätt till midsommar även om den inte innehåller jordgubbar.

Men fick massa italiensk maräng över, någon som har ett tips vad man kan göra av den?

Swirla in smält choklad i smeten och grädda dem som vanliga italienska maränger?
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp