Taskig hållning

W

walkyria

Hej!
Jag har problem.
Jag har världens sämsta hållning!!
Vad kan man göra för att förbättra den?

När jag rider måste jag ju tänka på den, vilket är bra. MEN det går åt så mycket energi åt själv hållningen och sitsen att man inte orkar göra annat till slut. Det är inget kul!
Jag vill inte behöva tänka på hållningen hela tiden!
Några tips????????

Sv: Taskig hållning

Sitsen är ju grunden till allt som man så fint säger.. :D
Vad har du för tränare? Kanske denne personen bara ger dig dålig kritik så du har snurrat in dig på det här?
Kom ihåg, även fast du kanske har dålig hållning har då skert många saker just du är bra på!

Annars kan du tänka när du rider och någon kollar " åh, här kommer jag" och sträcka på dig.. Samma närdu tävlar be någon som du känner i publiken sitta överdrivet rakryggad och varje gång du kollar på denne så påminner du dig själv om att räta upp dig..

Sen, kan jag bara säga, jag har haft ortooooliga problem med min sits men efter att ha nötit denna terminen går allt så mycket lättare med resten.. ( sen har jag ju tusen olika saker kvar men ändå) Man måste se både positiva och negativa sidor med sin egen ridning annars tröttnar man!

God Jul

/ Ponnybus

Jag har haft samma problem och rådet jag kan ge är att NÖTA:) När du har en riktig hållning kommer mkt annat av sig självt.... Efter ett tag så sitter du riktigt utan att tänka på det:idea:
Lycka till!
//C

Du är nog som mig, för korta bröstmuuskler och för klen i ryggen. Du behöver stretcha ut bröstmusklerna och träna musklerna mellan skulderbladen. Det är bröstmusklerna som drar fram axlarna, och det hjälper inte om man försöker "sträcka på sig", när muskeln är för kort.

Du är nog som mig, för korta bröstmuuskler och för klen i ryggen. Du behöver stretcha ut bröstmusklerna och träna musklerna mellan skulderbladen. Det är bröstmusklerna som drar fram axlarna, och det hjälper inte om man försöker "sträcka på sig", när muskeln är för kort.

Det låter vettigt.
Eftersom jag generellt har taskig hållning.
Räta upp dig brukar min kille säga:cool:

Men HUR gör jag detta, stretchar ut, och bygger upp ryggmusklerna???

Jag har köpt en balansboll, som jag har istället för datorstol bla. Den är jättebra. Då kan man inte fuska med sitsen, för då ramlar man och slår sig.
Stretcha också så att du kan komma till rätt position.
Kanske behöver du även någon form av behandling?

Hej!

Är du lite lat tar du en halsduk/sjal och knyter ihop till en "ring". Sätt den i kors i ryggen och runt /framför axlarna så du känner att den är där och vips så kommer du påminnas om din hållning varje gång du glömmer bort den!!!

Jag brukar ha min på när jag går runt hemma, kollar jag på tv sätter jag knuten över ryggraden och då jag jag inget val annat än att sträcka på mej, gör ju ont annars:-)

/ Lavinia, som också har dålig hållning och måste kämpa för att minnas den

Pilates är guld för hållningen, både avsuttet och uppsuttet. Hellst ska du träna med instruktör (i grupp eller individuellt) så du verkligen får rätt teknik - annars har det ingen verkan på hållningen. När du fått in rätt teknik kan du, om du vill, övergå till träning hemma med eller utan video.

träna mycket sits träning, när du blir longerad. hållningen hänger ju ihop ända nerifån bena. Men för just ryggen tänk att "bröst ögat" ska titta upp. Och så gäller övning och övning, så är det för oss alla. Träning ger färdighet =p

Har du funderat på massage? För att mjuka upp musklerna. Det bästa kanske är att gå till ett gym, och få hjälp med ett träningsprogram. Fast stretcha kan man ju göra hemma :)

du kan ju alltid testa att börja gå med stavar. har hört att det ska hjälpa till att få ordning på hållningen..

Ofta fokuseras det väldigt på ryggen om man har problem med hållningen, men magmusklerna är minst lika viktiga! Träna upp mag- och ryggmusklerna genom att gå på gym eller göra enkla övningar hemma. PMa om du vill ha tips på övningar!

TACK alla för era svar :)
Har fått lite tips jag ska pröva..:bow:

Du har fått många bra tips ser jag.
Men tänk mycket på att ha bra hållning när du går, sitter etc. Sträck på dig, näsan i vädret.

Får du en bra hållning när du inte rider, får du garanterat (borde iaf :crazy: ) en bättre hållning när du rider.

Jag håller fullständigt med maximilia, träna upp muskeln mellan skulderbladen, den gör totalt susen för din hållning! Sedan så är det magmusklerna också, men många tänker inte på att träna den lilla muskeln som sitter mellan skulderbladen, den är så otroligt viktig. Jag har själv testat det, hållningen förbättrades mycket snabbt, då muskeln "orkar hålla ihop" dina skulderblad --> bättre hållning :)

Jag har köpt en balansboll, som jag har istället för datorstol bla. Den är jättebra. Då kan man inte fuska med sitsen, för då ramlar man och slår sig.
Stretcha också så att du kan komma till rätt position.
Kanske behöver du även någon form av behandling?

Var köper man en balansboll?

Jag håller fullständigt med maximilia, träna upp muskeln mellan skulderbladen, den gör totalt susen för din hållning! Sedan så är det magmusklerna också, men många tänker inte på att träna den lilla muskeln som sitter mellan skulderbladen, den är så otroligt viktig. Jag har själv testat det, hållningen förbättrades mycket snabbt, då muskeln "orkar hålla ihop" dina skulderblad --> bättre hållning :)

Hur tränade du den??

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka