Taskig hållning

Sv: Taskig hållning

Man måste använda sig av ett gym (vet ej om man måste, men det blir bäst så), och jag körde sittade rodd och en övning vars namn jag inte minns. Men man sitter ner och drar en stång bakom huvudet upp och ner. Du får fråga någon på gymmet, för den är jättevanlig och supereffektiv, nästan bara killar som använde sig av den övningen, så man känner sig som en riktig bodybuilder när man gör den :p

Hej.
Som ni säkert förstår jag har inte tid att gå på gym:bump:

Jag försöker tänka på att sträcka upp mig, men det är tungt:eek:

Tack för alla tips iallafall, får hoppas det blir bättre :bow:

Det låter som om du behöver stärka hela din bål, vilket innebär både mage- rygg - och bäckenmuskulatur. Om du inte är "stark" i din bålmuskulatur så kommer du aldrig att få till den "perfekta" sitsen som du söker i sadeln. Coreträning är det allra bästa för att förbättra din sits o hållning oavsett om du står, går eller rider.
Om du är svag och liksom blir kutryggig så blir det svårt för dig att få hästen i bra form o balans när du rider. Dessutom så måste din häst arbeta dubbelt med att bära upp dig om du är i "obalans" och då kommer inte resultatet av din ridning att gå framåt förrän du själv har kommit i den "form" som du behöver.
Det går att träna core hemma - ett helt träningsprogram tar ca 45 min + 15 stretching, rek 3 dag i veckan som kommer du se positivt resultat

Lycka till !!!

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som om du behöver stärka hela din bål, vilket innebär både mage- rygg - och bäckenmuskulatur. Om du inte är "stark" i din bålmuskulatur så kommer du aldrig att få till den "perfekta" sitsen som du söker i sadeln. Coreträning är det allra bästa för att förbättra din sits o hållning oavsett om du står, går eller rider.
Om du är svag och liksom blir kutryggig så blir det svårt för dig att få hästen i bra form o balans när du rider. Dessutom så måste din häst arbeta dubbelt med att bära upp dig om du är i "obalans" och då kommer inte resultatet av din ridning att gå framåt förrän du själv har kommit i den "form" som du behöver.
Det går att träna core hemma - ett helt träningsprogram tar ca 45 min + 15 stretching, rek 3 dag i veckan som kommer du se positivt resultat

Lycka till !!!

Core, vad är det?
Hur kommer jag igång?

Core är när du fokuserar på endast mage, rygg och bäcken. Alltså bålet, core = kärna, centrum. Finns pass på F&S, Sats o liknande som fokuserar på att träna core.

Core, vad är det?
Hur kommer jag igång?

Vad jag förstod på dina inlägg så har du svårt att få tid att komma iväg till gymmet? Vilket säkert stämmer in på de flesta hästägare....;)
Det finns hemträningsdvd o köpa, gogla "core" så hittar du säkert vad du söker.
Jag hoppas du hittar vad du söker annars kan du höra av dig diret till mig så kan jag hjälpa dig vidare.

Det finns en hel del övningar som du kan använda dig av men det är svårt att ge alla här, + att instruktionerna måste vara dom rätta så att du verkligen får det resultatet du vill och inte "skadar dig"

....som sagt hittar di inget på nätet så hör av dig till mig så ska jag hjälpa dig:)

jag har precis som du problem med hållningen men den har blivit bättre genom att träna ryggen och axlarna. och även genom att aldrig tillåta mig själv att släppa fram axlarna när jag rider.

det bästa är ju att gå på gym och få ett eget program men för det behövs bådde tid och pengar

många ryttare är starkare på framsidan eftersom dessa muskler tränas mer när man rider, allting gör man ju framför sig när man rider, mockar osv. man borde kanske lära sig mocka bakom ryggen :angel:

Senast ändrad:

Jag hade jättetaskig hållning innan o alla mina tränare skällde på mig. Sen i augusti 2005 började jag träna på gym o redan efter några få månader märkte både jag själv o min tränare att jag hade mycket bättre hållning. Jag fick det även när jag gick på marken o inte red. Den var ju inte perfekt men så mycket bättre o ridningen gick så mycket framåt då. Men jag var tvungen o tänka på hållningen ändå men hade iaf orken att sitta bra vilket jag inte klarade av innan. Jag tränade både magen o ryggen samt strechade.

Eftersom du inte har tid att ta dig till ett gym så kan du ju ändå göra vissa övningar hemma. T.ex. ryggresning, crunches (både raka o sneda). Här hittade jag e ganska bra sida med bilder på övningar du kan göra hemma http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15856&a=236679

Det låter vettigt.
Eftersom jag generellt har taskig hållning.
Räta upp dig brukar min kille säga:cool:

Men HUR gör jag detta, stretchar ut, och bygger upp ryggmusklerna???

Hej Walkyria!
Här ska jag ge dig lite tips:

För att stretcha ryggen så sätter du dig på knä på golvet, lutar fram överkroppen över knäna och sträcker ut händerna så långt du kan (Precis som om du skulle be en bön!)
För att stretcha bröstmusklerna så ställer du dig i en dörröppning och tar tag i dörrkarmen med höger hand och vrider överkroppen till vänster sida och likadant sedan med vänster hand, då vrider du kroppen mot höger sida.

För att träna ryggen kan du lägga dig på mage på golvet, sätt yttersidan av händerna mot pannan, ut med armbågarna och lyft överkroppen uppåt. Blir det för tungt på det viset så kan du lägga händerna bakom ryggen, alltså på rumpan under övningen. Obs! Titta ner i golvet under hela övningen för att förebygga muskelskador och skydda nacken!
Du kan också ta något tungt, håll det över huvudet och böj det bakåt mot skulldrorna, ta upp det igen över huvudet och fortsätt så så känner du att du tränar musklerna kring skuldrorna.

Att träna magen är också bra för att kunna få en bättre sits, för det mesta sitter faktist i magen. Många tror att det är benen eller ryggen. Men det är magen som "håller ihop" allt.
Lätta övningar med magen är vanliga situpps. För att träna magen djupare så kan du lyfta benen en aning från golvet under dina repetioner. Börja med 15 rep, vila lika länge och sedan gör du 15 nya rep.
Du kan också för att träna dom långa musklerna ( i mitten av magen) ta något tungt i ena handen ( En hantel eller kanske en 5 liters hink med lite hästskor) och böja dig lite lätt åt den sidan och sedan sakta gå tillbaka till utgångsläget igen. Kör 15 rep på det också om du orkar.

Lycka till!
:bump:

Vad jag förstod på dina inlägg så har du svårt att få tid att komma iväg till gymmet? Vilket säkert stämmer in på de flesta hästägare....;)
Det finns hemträningsdvd o köpa, gogla "core" så hittar du säkert vad du söker.
Jag hoppas du hittar vad du söker annars kan du höra av dig diret till mig så kan jag hjälpa dig vidare.

Det finns en hel del övningar som du kan använda dig av men det är svårt att ge alla här, + att instruktionerna måste vara dom rätta så att du verkligen får det resultatet du vill och inte "skadar dig"

....som sagt hittar di inget på nätet så hör av dig till mig så ska jag hjälpa dig:)

Hej.
Precis, när ska jag ha TID att gå på gym :P
Ska se om jag hittar ngt.
TACK!

Gå Till en bra sjukgymnast! Där får du hjälp.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka