Tassar på kattungar

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare soso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 618
S

soso

Min lillasysters katt har fått kattungar,
och är så orolig för den minsta av de fyra syskonen,
den har nämligen sex "tår" och sju klor.
Hur vanligt är det?

Sv: Tassar på kattungar

Det är nog inte så värst vanligt, men katter med missbildningen sex tår går i dagligtal under benämningen "skeppskatter". Missbildningen heter polydactyli om jag inte har fel för mig...
Tror även att det är ärftligt, så man ska inte avla på katter med polydactyli då det i längden kan ge allvarligare missbildningar.

Tassarna är rätt stora på kattungen,
hon har inte börjat gå än... men det är inget som kommer att
något "funktionshinder"?

Oftast medför polydactyli inga problem så hon kommer nog klara sig lika bra som övriga kattungarna. Om det visar sig att hon får problem av något slag får ni ta henne till veterinären för rådgivning. Men vanligtvis är det inga problem.

Hon bör dock kastreras så att hon inte har mölighet att föra anlaget vidare. I dubbel uppsättning kan nämligen polydactyli orsaka värre missbildningar som t ex. kluvna tassar.

De ska ju ändå till vetrinären snart, får ta det då!
Tack så mycket för svaren! :)

soso skrev:
Tassarna är rätt stora på kattungen,
hon har inte börjat gå än... men det är inget som kommer att
något "funktionshinder"?
Funktionen brukar det inte vara nåt fel på (har en mångtåad herre själv)
dock kan det visa sig att kisse får en viss "hjulbent-kobenthet" då det ibland blir lite för många tår att hålla rätt på . ;)

Liknande trådar

Övr. Katt En familj hittade en kattunge högst upp på Ölandsbron. Det sägs att den gått dit själv men det kan den väl inte ha gjort? Hur många...
Svar
2
· Visningar
530
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej, Min katt fick 4 jätte pigga kattungar men ena har sina tassar åt andra hållet eller vad man ska säga den äter och sover och får...
Svar
5
· Visningar
1 018
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
905
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka