Tävla D-ponny bland hästar!

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Osis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 6 038
O

Osis

Läste i en gammal Minhästtidning från 80-talet i dag.

Det stod att om man är över 18 år så kan man få tävla sin d-ponny (om man inte är för lång eller väger för mkt) bland stora hästar.

stämmer detta?

jag ahr en fjodring som är d-ponny och jag blir 18 år nästa år, jag skulle vilja testa att vara med på någon tävling, men jag kommer inte att hinna få honom i kondition innan jag fyller.

Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Jag har sammar problem som du. för gammal för å tävla min ponny.. på mindre tävlingar brukar man få hoppa (utom tävlan) ellre hoppa som häst.. och på större, måste han har löst hästlicens (inte ponny asså) men fråga på klubben där du ska hoppa hur dom gör där..
och du får tävla din ponny året ut, de åter du fyller 18..

jasså jag trodde det avr färdigttävlat dgen man fyllde 18.. men men jag vill ju ha chanse ntill rosett =)

Osis skrev:
Läste i en gammal Minhästtidning från 80-talet i dag.

Det stod att om man är över 18 år så kan man få tävla sin d-ponny (om man inte är för lång eller väger för mkt) bland stora hästar.

stämmer detta?

jag ahr en fjodring som är d-ponny och jag blir 18 år nästa år, jag skulle vilja testa att vara med på någon tävling, men jag kommer inte att hinna få honom i kondition innan jag fyller.

ja det får du om du skaffar hästlicens på ponnyn. ring till ridsportsförbundet. Vet att man får det för jag red min dponny som häst för ett år sedan : ) när jag va 20 :angel:

okej. jag ska höra med ridsportsförbundet..
men är det lagligt?? alltså går det bra att man gör så?

Ja det går bra att tävla sin D-ponny bland hästar. Jag ska ut nästa år och tävla med mitt cobsto som är 147. Tänker inte lösa hästlicens då vi bara ska ut och skutta på lokalbanor. Problemet blir väl när hon ska gå som ponny igen med ponnyryttare men det blir ett senare problem. :cool:

som flera skrivit så får du tävla med din ponny som häst. men som dom också sagt så ringt till förbundet så får du hjälp. har för mig att du måste lösa hästlicens då och att den sen inte får tävla som ponny. men kanske om det säljs och löser ny licens igen...
men jag vet inte riktigt. hör med förbundet. det är iaf helt lagligt.

man får rida upp tom 1.20m med ponny som häst och resten vet jag inte...

Visst får du ut och tävla iaf.
På lokala behöver du inte ha någon hästlicens och jag antar att ni inte ska tävla...
Isf är det dummaste du kan göra att lösa en hästlicens... den får då nämligenm aldrig mer tävla som ponny då!!

hej vet inte hur det är med licenser och sådant men jag har för mig att om man vill tävla sin d-ponny bland häst så måste den gå som häst hela året ut. så blev jag tillsagd. men som sagt ovan ring ditt distrikt och fråga :rofl:

Vad jag vet så måste man "mäta upp" sin ponny till häst, men det går nog att mäta tillbaka den igen senare om den skulle säljas. Däremot får ingen rida ponnyklasser med den under samma period som den rids i hästklasser.

Dom menade säkert att man kan mäta upp ponnyn till stor häst :smirk:

Jo man får "mära tillbaka" den sen, den är ju trots allt ponny, vet många som mätt hit å dit ;)

Man kan inte "mäta upp" en ponny med ett giltigt mätintyg. Enda sättet att få det mätintyget kasserat är genom att göra en kontrollmätning som då visar att ponnyn är över 148 cm (vilket ju är konstigt om den nu har ett mätintyg som visar att den är under det, men ändå....). Gör man det och det visar sig att den är stor häst då är det just precis det den är och mätintyget kan slängas i papperskorgen. Men den hästen får ALDRIG mer tävla som ponny!!!!! Det är väl smartast, precis som skrivits innan, att tävla den på storhästtävlingar och sen om den råkar säljas så tävlar den som ponny igen efter ryttarbytet.

Konstigt för jag känner flera som mätt upp till häst från att ha tävlat den som ponny å när den blivit såld har nya öägaren tävlat den som ponny.Då menar jag inte KM utan lokala å regionala tävlingar, slltså såna det är stränga regler för att tävla :smirk:

Osis skrev:
okej. jag ska höra med ridsportsförbundet..
men är det lagligt?? alltså går det bra att man gör så?

Såklart det är lagligt! annars skulle väl inte ridsportsförbundet godkänna det??? däremot vet jag inte hurvida om man har en ponny som är uppklassad.

Welsh skrev:
Ja det går bra att tävla sin D-ponny bland hästar. Jag ska ut nästa år och tävla med mitt cobsto som är 147. Tänker inte lösa hästlicens då vi bara ska ut och skutta på lokalbanor. Problemet blir väl när hon ska gå som ponny igen med ponnyryttare men det blir ett senare problem. :cool:

hm. behöver man inte hästlicens i lokala? kanske man inte behöver. Attans då att jag betalade hästlicens för jag var aldrig ute på några regionala. : (

Welsh skrev:

hm. behöver man inte hästlicens i lokala? kanske man inte behöver. Attans då att jag betalade hästlicens för jag var aldrig ute på några regionala. : (

att sedan "klassa ner" el vad man ska kalla det gå efter en längre tid. jag skulle tipsa på ett halvår

Bee skrev:
Visst får du ut och tävla iaf.
På lokala behöver du inte ha någon hästlicens och jag antar att ni inte ska tävla...
Isf är det dummaste du kan göra att lösa en hästlicens... den får då nämligenm aldrig mer tävla som ponny då!!

Får den visst det. Min ponny hade hästlicens i 1,5 år och sedan ringde jag till ridsportsförbundet och frågade hur jag skulle gå tillväga för att han skulle få tävla som ponny.
Först sa dom att jag skulle betala någon liten summa el var det va. Men det behövdes inte då han ej var uppklassad och had eponnylicens sedan tidigare. så. så e det : )

Det går bra att tävla D-ponny som ridhäst. Vid start i regionala tävlingar behöver den dock hästlicens.

Man får tävla upp till max 1.20m i hoppning, och Msv i dressyren.

Lycka till...

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 199
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 666
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 968
Senast: Strandad
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka