Tävla fjording?

ElinPelin

Trådstartare
:confused: får man vara över 18 år och tävla med fjording? om den är D-ponny kan man ju ta ut hästlicens eller nåt men min är bara 1.36 (C-ponny) - men min mamma kan ju rida honom för han är ju Jätte Stark! eller ska jag bara låta honom gå hemma när jag fyllt 18!?

fjordingen är ju faktiskt ingen ponny - teoretiskt - har det någon betydelse? :confused:

Sv: Tävla fjording?

Jag har för mig att man kan ta hästlicens med c-ponny också. Man går alltid efter mankhöjden, att rasen kanske inte är någon ponnyras har ingen betydelse.

Man får inte rida ponny klasser om man är över 18. Men man får rida fjordningen som storhäst om man vill det. Men då är det nått med licenser och att man inte får ändra tillbaka till ponny om man har ridit hästen som storhäst. Men jag vet inte riktigt hur det är med det men det kanske någon annan vet.

okej, men det blir ju ganska tufft att tävla mot stora hästar - i hoppningen iallafall - har jag tur så växer han upp sig till D-ponny om det nu har någon betydelse... hur är det med islänningar då? är det 18 år på dem också?

Islandshästen räknas som ponny när det gäller hoppning och dressyr. är man över 18 år och rider islandshäst får man rida storhästklasser. På islandshästtävlingar tävlar man som junior och senior...

Är ponnyn unghäst (upp till sex år) får en som är över arton tävla ponnyklass har jag för mig. på små tävlingar i alla fall. sen på lite större tävlar man väl unghästklass...

va bra! min grabb är ju fem. men han kommer ju ha blivit minst 100 innan jag har får ordning på galoppen så det spelar ju ingen roll:(

okej. min islänning e åxå fem och jag tänkte prova på nån liten dressyrtävling innan han blir för gammal, blåbärshoppning duger gott och väl för mig=) tänker då inte hoppa en lätt c med han. då slår vi ihjäl oss. nä 40 cm eller nått e lagom=) Men i höst börjar vi me islandshästtävlingar. ska se om man hinne komma iväg på nått i sommar.

Du kan mäta ner honom till ponny igen, men du får inte tävla honom själv då..

Jag är inte intresserad av att tävla dressyr å hoppning, de e mest på skol, typ blåbärshoppningar och så. Det är en islänning jag har och ska tävla i gångarter, annars hade jag köpt en stor häst.

Om du inte vill klassa upp din ponny till stor häst när du fyllt arton kan du vara med i tävlingar för enbart fjordingar. Jag tror att det annordnas av någon fjordingförening. Min kusin har en fjording (d-ponny)som hennes mamma tävlar på fjordhästtävlingar. De bor i skåne, vet ej om det bara är där. Det finns även fjordhäst- SM. Så det är inte kört bara för du fyllt arton.

Vet inte riktigt tror att hoppningen gick i LC-LB på SM:et, men har allvarligt ingen aning. Det måste ju finnas lägre klasser.

okej, får la se hur det blir, han är ju bara 5 år :love: men när han har kommit upp mot en 7 år hoppas jag att vi kan komma ut lite...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 192
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
471
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 706
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka