Tävla, hur ofta?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Gyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 660
G

Gyllene

Det är så himla många tävlingar på G nu och jag vill egentligen åka på allihopa:bump:
Men, hur ofta bör man tävla som max? Är det för mycket varje helg eller två dagar på rad (cuper och sånt är ju det)?
Är hoppning mer ansträngande än dressyr?
Hur ofta tävlar du?

Sv: Tävla, hur ofta?

Det är så himla många tävlingar på G nu och jag vill egentligen åka på allihopa
Men, hur ofta bör man tävla som max? Är det för mycket varje helg eller två dagar på rad (cuper och sånt är ju det)?
Hur ofta tävlar du?

ja tycker de är okej att tävla 3 helger i rad och sen en helgs vila från tävling. då menar ja en dagars tävlingar. men mycket beror ju på dig och framför allt hästen, hur mycket ni orkar och har varit ute innan tex...

tävlingar som är flerdagar är bara kul :) men man ska kanske inte iväg på för många i rad.

just nu kan ja inte tävla men med min ponny blev de varje eller varran helg de månaderna med tävlingar. sen på vinterna bara klubbtävlingar ca 1 i månaden.

Hur ofta bör man tävla som max?
Det beror självklart på vilken nivå man är på och hur resan till tävlingen är. Jag har som en mazgräns att tävlia 3ggr/månad om det är endagarstävlingar

Är det för mycket varje helg eller två dagar på rad (cuper och sånt är ju det)?
Att tävla varje helg under en kortare period funkar, men inte mer än en kortare period. Hästen måste få chans att återhämta sig och träna emellanåt.
Om man åker på meating tycker jag att man ska ta det lugnt veckan efter eftersom man antagligen har startat 3-4 klasser och åkt långt till och från tävlingen

Jättesvårt att säga, men jag tror att hoppning sliter ngt mer på benen än dressyren

Hur ofta tävlar du?
PÅ vinter blir det inte så mkt, min tävlingssäsong börjar vid feb och slutar i november. Men annars är det mellan 1-3 ggr/månaden.

det beror ju på vilken nivå ni ligger på och vad din häst orkar :) Själv brukar jag tävla 2-3 ggr i månaden, för att min pålle ska behålla glöden :) Sedan tkr jag att du ska ha uppehåll ibland så att din häst inte tröttnar.

Hur ofta man KAN tävla beror på en mängd olika faktorer

1. Hästens ålder (en unghäst orkar ofta inte tävla lika ofta som en rutinerad häst).

2. Hästens psyke: en del hästar blir vädligt nervösa av att åka och tävla, de äter dåligt, kanske både före och efter en tävling. En del av dessa hästar lugnar ner sig ju oftare man tävlar, andra gör det inte.

3. Nivå på tävlingen: medan man säkert kan tävla LC 20 helger i rad utan att anstränga hästen nämnvärt så är det oftast betydligt mer ansträngande att rida svår dressyr.

4. Antal klasser / dag och tävlingsdagar per helg: Det säger sig självt att det går att tävla oftare om man rider 1 klass/ helg än 2 klasser på lördagen och 2 klasser på söndagen.

5. Resväg till tävlingen: bor man i Norrland kan man ha många timmars körning till en tävling. Det kan trötta mer än om man har alla tävlingar inom en 10 mils radie.

6. Hästens karaktär och tävlingsvilja: en del hästar går bara bättre och bättre ju oftare de får komma ut; andra börjar försämra sina resultat efter ett tag.

Jag har som mest tävlat 11 helger i rad och då varierat mellan hoppning och dressyr på ungefär LA-nivå. Min häst gick bara bättre och bättre ju mer han fick tävla, därav denna frekvens.

Över lag tror jag att ryttarna tror att tävlande anstränger hästen mer än vad det gör.

Om man har en vuxen, sansad häst som lätt klarar av de klasser den ska tävla så kan man rent "ansträngnings-mässigt" tävla hur ofta som helst. Däremot är det tveksamt om hästens (och ryttarens) motivation/lust/ glädje räcker hur länge som helst.

Tack, vilken bra lista :) och tack alla andra!
Det låter som att man får gå efter sunt förnuft ;)

Det är ju inte bara själva ridningen som är påfrestande för hästen. Det kan vara ganska stressande för den att komma till en ny plats med en massa andra hästar, transport, liv och rörelse och kanske en nervös ryttare. Alla hästar visar inte ens sin stress.
Viste ni att ca 50 % av alla tävlingshästar har magsår? det är bara det att det är så få som vet om det för att hästen visar så små symptom. Stress är farligt!

Jag skulle säga 2 tävlingar per månad. I undantagsfall 3. Det är ju upp till hästen vad den orkar och vill och hur lång resväg man har.

Allt beror ju på i vilken form hästen och du är.
Jag har i en liten tid tävlat 1 gång varje helg,
men om det var 2 eller 3 dagars så hoppade vi över en och annan helg.. Det beror ju också på vilken nivå man tävlar.

När det är lokala endagars å så och inte långa resvägar brukar jag tävla flera helger i rad. Men nu tävlar jag både reg å nat dessutom tvådagars å då kan man inte rida flera helger i rad.

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 601
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 137
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 623
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka