Sv: Tävla, hur ofta?
Hur ofta man KAN tävla beror på en mängd olika faktorer
1. Hästens ålder (en unghäst orkar ofta inte tävla lika ofta som en rutinerad häst).
2. Hästens psyke: en del hästar blir vädligt nervösa av att åka och tävla, de äter dåligt, kanske både före och efter en tävling. En del av dessa hästar lugnar ner sig ju oftare man tävlar, andra gör det inte.
3. Nivå på tävlingen: medan man säkert kan tävla LC 20 helger i rad utan att anstränga hästen nämnvärt så är det oftast betydligt mer ansträngande att rida svår dressyr.
4. Antal klasser / dag och tävlingsdagar per helg: Det säger sig självt att det går att tävla oftare om man rider 1 klass/ helg än 2 klasser på lördagen och 2 klasser på söndagen.
5. Resväg till tävlingen: bor man i Norrland kan man ha många timmars körning till en tävling. Det kan trötta mer än om man har alla tävlingar inom en 10 mils radie.
6. Hästens karaktär och tävlingsvilja: en del hästar går bara bättre och bättre ju oftare de får komma ut; andra börjar försämra sina resultat efter ett tag.
Jag har som mest tävlat 11 helger i rad och då varierat mellan hoppning och dressyr på ungefär LA-nivå. Min häst gick bara bättre och bättre ju mer han fick tävla, därav denna frekvens.
Över lag tror jag att ryttarna tror att tävlande anstränger hästen mer än vad det gör.
Om man har en vuxen, sansad häst som lätt klarar av de klasser den ska tävla så kan man rent "ansträngnings-mässigt" tävla hur ofta som helst. Däremot är det tveksamt om hästens (och ryttarens) motivation/lust/ glädje räcker hur länge som helst.