Tävla min häst mot betalning?

E

evina

Det är så här, jag har en unghäst (född 05) ett halvblod, som är mycket dressyr riden. Men inte så mycket hoppad.
Hästen har gått med sin mamma sen han var liten så han är inte så van att träffa andra hästar, Men nu vill jag att han ska få komma ut på någon liten tävling, dock vill jag inte rida eftersom jag har inte nerver till det..

Så nu undrar jag, finns det folk som tävlar min häst mot betalning? Vill inte skicka i väg honom till tillridning eller så utan bara ha någon som tävlar honom, Han ni erfarenheter av detta?
Vill se hur han sköter sig första gången bland mycket nya hästar, och mycket nytt att titta på.
Ingen direkt höjd på hindren, utan bara "lalla" igenom banan.

Sv: Tävla min häst mot betalning?

Hade jag varit som dig hade jag letat efter en medryttare som kanske kan rida hästen lite mer och därefter tävla den.

Jag har sökt efter medryttare, men inte hittat någon, det är många som vill ha medryttare. Men jag vill ju ha någon som vill utbilda och tävla hoppning på min kuse, men som sagt är det inte så lätt att hitta duktiga medryttare.

Det är inte så många som vill hoppa upp bara på tävling, det är ju tacksamt att ha ridit in sig på hästen några gånger innan i alla fall, och sedan regelbundet om man ska tävla den. Vilket oftast kostar.

Kan du inte själv åka iväg till andra ställen och träna och rida, som en början?

Jag har under vår och sommar tävlat en häst åt en vän (eller rättare sagt, vi har blivit vänner under samarbetets gång :) ) och det har varit en win-win situation för oss.

Hon har fått sin häst utbildad och tävlad, och jag har haft en häst att tävla och träna då min egen har varit under inridning, samt skaffat mig tävlingsrutin då westernridning är ganska nytt för mig. Hon stod för kostnaderna vid tävling och träning, jag stod för utbildningen och tävlingsnerverna. Nu har vi också haft sån tur att det gått riktigt bra resultatmässigt, så båda är jättenöjda såhär i efterhand.

Du kanske kan höra dig omkring om det finns någon med en unghäst som är intresserad av att tävla ett tag innan dennes egna häst är redo?

Ja det finns ryttare som gärna gör det. Här i Skåne är det ganska enkelt att hitta. Oftast kör man dit hästen några gånger innan tävling så ryttaren får träna. Sen rider de hästen bara på tävling, någon annan sköter markarbetet. Saker som de sedan vill träna på, ja då kör man dit med hästen igen. En häst som har hopptalang är lättare att hitta ryttare till men de flesta behöver tjäna lite pengar och en del vill ha rutin.

Det tror jag absolut du skulle kunna hitta, vart i Sverige bor du?

Här i Halland tror jag det skulle vara mycket lätt att hitta någon som vill tävla din häst, både hos de som livnär sig på hästar och de som tävlar som hobby. Sen kanske de flesta vill hoppa hästen några gånger innan, för att hinna lära känna hästen lite innan första tävlingen :)

Jag gör det dock rider jag enbart dressyr men jag har mellan 3 - 4 hästar jag tävlar regelbundet åt folk som inte vill tävla själva. Från unghästar och uppåt. Jag rider hästarna ca 1 gång i veckan och vid inför tävling så rider jag dom 3 - 4 dagar i veckan, då kommer ägarna hem till mig med hästarna.

Bara en tanke. Det kan nog vara bra att börja med en liten dressyrtävling så att han får erfarenhet av tävlingsplats (eftersom han är dressyrtränad men inte mycket hoppad + inte van att träffa andra hästar). Han kan ju hoppträna under en tid och sedan få komma ut på hopptävling också.

Min (blivande) dressyrhäst i samma ålder hoppar regelbundet med en tjej som är c-tränare i hoppning. Hon gör det mot samma ersättning som hon tar för att hålla en träning för ett ekipage. Hon har inte tävlat min häst för jag tycker inte att det är så viktigt, men jag vet att hon hoppar andra hästar åt folk och då även tävlar dem.

Har du en tränare, så fråga honom/henne! Om det inte passar den själv, känner den kanske någon.

Jag skulle inte vilja att ryttaren satt upp första gången på tävling, utan att ryttare och häst får lära känna varandra lite först så att det inte blir så att allting är helt nytt vid den första tävlingen. Plus att ryttaren av säkerhetsskäl nog gärna känner lite på hästen under lugna former först.

Som tidigare sagt, om jag var du skulle jag nog leta efter en duktigare medryttare som är intresserad av att tävla. Men låt ekipaget träna ihop sig lite innan - i och med att din häst är ovan i tävlingssituationer så kommer han nog att känna sig betydligt bättre om han i alla fall inte behöver få en helt ny ryttare också... Lycka till!:bump:

Ja det är klart att ryttaren får rida hästen några gånger innan, vilket jag tror blir bäst för både ryttaren och hästen, då det "känner" varandra lite bättre.
Min tränare vill inte rida andras hästar, hon är rätt så feg när det gäller att rida andra hästar, men hon lär ut superbra!
Men som någon skrev kan de kanske vara bra att starta en lite klubb dressyr tävling! Eftersom han är mycket dressyr riden, Vilket jag kunde starta honom i om han inte vore så "stollig" när det är massa andra hästar, Han blir jättenervös, och är hellre i luften än på marken.. Å då känner jag att jag inte klarar av det utan att det blir fel..

Men du, åk på en pay and jump istället. Där får du ju ta med dig medhjälpare (t.o.m. tränare inne på banan) och det blir ju som en vanlig träning bara under "tävlingslika" former.
Man behöver inte vara ett dugg nervös för alla vet att det är orutinerade hästar OCH ryttare inne på banan och man väljer höjden själv (man kan välja bommar bara). Alla funktionärer brukar vara jättehjälpsamma och trevliga på dessa tävlingar.
Det man tränar på egentligen är ju omgivningen dvs många hästar på plats och lite stoj och stim.
Det skulle jag göra om jag vore du, du är ju trots allt den som hästen känner bäst och jag tror han/hon skulle uppskatta om du är den som rider på hans första "tävling". :)
Lite långt för dig att åka kanske men annars så har Alingsås RS jättebra träningstävlingar (pay and jumps).
Har varit där flera gånger med min 06:a och det har varit superbra på alla sätt och vis. Jag fastnade i bilkö på vägen till tävlingen en gång och kom upp till sekretariatet med andan i halsen (det var 10-15 minuter kvar till klassen skulle starta). Då väntade de 10 minuter extra för att jag skulle hinna värma upp och starta (startade som nummer två tror jag). Otroligt schysst av dem och vi gjorde till och med en clear round. :)
Så du behöver verkligen inte känna dig orolig eller nervös på en sådan "tävling". :)
Lycka till!

Men som någon skrev kan de kanske vara bra att starta en lite klubb dressyr tävling! Eftersom han är mycket dressyr riden, Vilket jag kunde starta honom i om han inte vore så "stollig" när det är massa andra hästar, Han blir jättenervös, och är hellre i luften än på marken.. Å då känner jag att jag inte klarar av det utan att det blir fel..

Det tror jag är en jättebra början för den som sedan ska tävla i hoppning! Det är dessutom betydligt mer "nerver" på en hopptävling. Det finns många ställen som har "dressyr clear-round" (kallas lite olika). Det är under "tävlingslika former" med riktig domare. Men lite lugnare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 013
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5... 2
Svar
25
· Visningar
2 570
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår