Tävla på gräs- ett minne blott?

dressyrtjejen

Trådstartare
När jag började tävla för lite mer än 20 år sedan var det snarare regel än undatag att både hopp och dressyrtävlingar utomhus skedde på gräsunderlag.

Idag kan jag på rak arm inte komma på mer än 2 arrangörer som ordnar dressyrtävlingar på gräs i Skåne (Skabersjö och Fredshög- och Fredshög fick precis ställa in pga för få anmälningar).

Vad gäller hoppning är det väl något vanligare.

Hur ser det ut i andra delar av Sverige? Är gräsbanor på utdöende? Ja, inte mig emot i så fall; har aldrig gillat att behöva brodda och de flesta hästar rör sig bättre på grus än gräs tycker jag.

Sv: Tävla på gräs- ett minne blott?

Jo, gräsbanorna tycks vara på utgång. De gräsbanor jag vet används till dressyr är i samband med fälttävlan, både Åkerbo (Ekenäs slott) och Mantorpsryttarna använder sig av gräsbanor då.
Hoppning på gräs finns ju bl.a. i Köping, Norrköpings FK, Ekenryttarna, Örebro FK, Mantorpsryttarna (om tävlingen är vid travet eller i samband med ft) och Borås FK.
Men visst, banorna blir inte fler. På gott och på ont. En av mina hästar gillar gräs, en annan gör det inte.

Nackdelarna är väl främst att det kan bli halt om det regnar och det inte är tillräckligt dränerat samt att det lätt blir gropigt. Senast en av mina hästar gick sin ft-dressyr på gräs trampade hon ner i gropar flera gånger :crazy:

Senast ändrad:

Har inte Åstorp haft på gräs också? För något år sen dock.
När jag kollade där en gång så hade dom själva tävlingen på gräs. Men kanske bara var just då, de var inte själva Åstorp som anordna tävlingen heller..

Vad gäller dressyr är det inte så konstigt eftersom regional och göre tävling inte får vara på gräs.

Här i Halland har varannan klubb gräsbanor till hoppning. Björbäck, Falkenberg, Halmstad, Skedala, Varberg, Harplinge, Susedalen och Himledalen är de jag kommer på nu.

Jo, det förstår jag att det gör, men jag var lite nyfiken på varför det är så.;) Någon annan kanske vet?

Andelningen GISSAR jag är det helt enkelt inte är så "optimalt" att utföra lite mer avancerade dressyrrörelser på gräsunderlag.

*kl*

ängelholm och båstad har väl hopptävlingar på gräs fortfarande?
blir så mycket snyggare foton då :angel: :D

Älvkarleby ahr väl hopptävling på lokal nivå på gräs på sommararna

Jag vet bara om en klubb i v.götaland som har tävlingar på gräs o de är egna klubben. De har en megafin bana, jämn, välskött o stor. Brukar hoppträna på den. Annars har jag inte sett många.

*kl*

ängelholm har väl hopptävlingar på gräs fortfarande?

Ängelholms ridklubb har ju blivit utslängda och flyttat till ny anläggning. Grävmaskinerna har tagit över den fina gräsbanan. Vet inte om de kommer att ha en gräsbana i framtiden men det tar väl något år att få till en fin gräsbana.

Tävlade idag på gräsbana hos en annan ridklubb.

Trevligt med gräs men det kan blir allt för hårt eller mjukt och halt.

De enda i Jämtland jag kan komma på är i Åsarna i samband med fälttävlan, men det finns säkert någon mer.

Södra Sallerup och Ribersborg har också hopptävlingar på gräs i skåne..:idea:

Motala RF har en jättefin gräsbana. Förr hade de stora nationella hopptävlingar vid midsommar men den tävlingen lades ner pga funktionärsbrist.
Nu har de börjat arrangera tävlingar igen och har iallafall lokala hopptävlingar på gräsbanan!

Annars så har Valla PK gräsbana och arrangerar hopptävlingar..

Motala RFs nationella midsommarhoppningar var det bästa som fanns för oss på den tiden. Jag har aldrig haft så roligt i hela mitt liv! Inte för att jag var så gammal men det var sjukt roligt att vara funktionär den helgen! Jag önskar att de kan ta upp dom tävlingarna igen, dom var faktiskt omåttligt populära!

Liknande trådar

L
Tävling Finns det egentligen? Efter första tävlingssäsongen på lokal nivå i hoppning och dressyr, blir jag förvånad över att vissa klubbbar... 2
Svar
24
· Visningar
2 627
Senast: tictac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31