Tävla ponny när man fyller 19 år?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Wicked Windy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 505
W

Wicked Windy

Hej! Jag undrar om någon har koll på vad som gäller angående att tävla ponny när man fyller 19? Jag har en D-ponny som jag iallafall vill tävla en säsong till. Endast på lokal nivå.
Om jag tävlar honom i hästklasser, får han tävlas som ponny igen?
Eller kan jag tävla "utom tävlan" på ponnytävlingar?
Är det någon som har erfarenheter kring detta?

/ Tacksam för alla svar!

Sv: Tävla ponny när man fyller 19 år?

jag tävlar inte själv, men ska börja träna min snart 4 åriga d-ponny hos en familj som är väldigt tävlingsinriktad. mamman där berättade att jag (som snart är 24 år) får tävla min d-ponny lokalt. vet inte hur det ligger till exakt, eftersom jag inte är så insatt i det där med tävlande. men det ska nog inte vara några problem för dig att tävla en säsong till. Kul att du skapade denna tråden för jag är också nyfiken på hur det är....:)

du får tävla i avd b på ponnytävlingar lr så kan du skaffa storhäst licens, då får ponnyn tävla som ponny sen men inte samtidigt/samma år. Men finns massa andra trådar om det här redan.

men såg nu att ponnyn bara är 4 år, den går ju som unghäst alltså avd B tills den är 6 så det är ju inga problem då. :)

du får tävla i avd b på ponnytävlingar lr så kan du skaffa storhäst licens, då får ponnyn tävla som ponny sen men inte samtidigt/samma år. Men finns massa andra trådar om det här redan.

På lokaltävlingar behöver inte hästen ha licens, så därför behöver man inte skaffa storhästlicens till en ponny för att tävla i hästklasser.

vadå så då behöver man itne ens ha storhästlicens fast det är lokal? är du säker på det? då skulle ju jag kunna tävla på lokala storhästtävlingar samtidgit som ponnytävlingar på min ponny?

Hej , någon som kan förklara lite närmre för mig .
får hem en ponny om några veckor , och fyller 18 i november , får jag tävla på ponnyn under 2009 då eftersom jag inte fyller 19 förs nästa år i november ? tacksam för svar :confused:

Hej , någon som kan förklara lite närmre för mig .
får hem en ponny om några veckor , och fyller 18 i november , får jag tävla på ponnyn under 2009 då eftersom jag inte fyller 19 förs nästa år i november ? tacksam för svar :confused:

Du får tävla ponny "på riktigt" t.o.m. det år du fyller 18, dvs. i år (det spelar ingen roll när på året du fyller, det är året som räknas). Året du fyller 19 räknas du som vuxen/junior och får tävla i avd. B i hoppning på ponnytävling.

I dressyr finns ingen avd. B, men vuxen ryttare med ungponny (4-6 år) får starta utom tävlan, men inte äldre ponnyer. Alternativet är att tävla ponnyn bland stora hästar, under förutsättning att ekipaget är proportionerligt.

Hej! Jag undrar om någon har koll på vad som gäller angående att tävla ponny när man fyller 19? Jag har en D-ponny som jag iallafall vill tävla en säsong till. Endast på lokal nivå.
Om jag tävlar honom i hästklasser, får han tävlas som ponny igen?
Eller kan jag tävla "utom tävlan" på ponnytävlingar?
Är det någon som har erfarenheter kring detta?

/ Tacksam för alla svar!

Du kan tävla honom bland stora hästar (på regional krävs hästlicens, men på lokal behöver ponnyn ingen licens). Han får sedan endast tävlas som ponny igen vid försäljning eller stadigvarande ryttarbyte (vilket ska meddeles till förbundet om jag inte missminner mig).

Alternativet, som sagt, är att starta i avd. B i ponnyhoppning, men i dressyr finns ingen sådan avdelning. Om du vill starta utom tävlan på en dressyrtävling med en ponny som är äldre än 6 år så är det upp till resp. arrangör om de kan tänka sig att låta dig göra det eller inte.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 199
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 562
Senast: hhere
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: tara
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 763
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka