Tävla ponny

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Eufemia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 402
E

Eufemia

Hej! Jag har en d-ponny som jag tävlat i körning med och undrar om det finns någon möjlighet att som vuxen ryttare tävla henne i dressyrklasser?? Någon som vet?? Vilka licenser behövs isf?

Sv: Tävla ponny

Du kan tävla d-ponny som stor häst om du är överårig. Vid regional tävling eller högre ska ponnyn då ha hästlicens.

har blivit ändring på detta nu har jag hört.
Man får tävla ponny som häst på regional nivå upp till MSV på ponny licensen!
Så man behöver inte vara över 18 ;) :D:D

Senast ändrad:

Den regeln lyder att om du är under 18 år får du starta MSV B på regional tävling för stor häst om du har 6(?) placeringar på nationell tävling. Om det finns LA klass på samma meeting får du rida dem med.

Trådskaparen: Ja, du får starta ponnyn bland stora hästar. På regional tävling och högre ska ponnyn då ha storhästlicens.

Hej!
Du får tävla med din ponny bland storhästarna upp till MSV i dresyr i hoppning vet jag inte hur höga klasser man får rida, men det finns ponnyer som gått OS coolt tycker jag.
Själv tävlar jag min D ponny bland stora hästar och vi har även placerat oss.

Flinga skrev:
men det finns ponnyer som gått OS coolt tycker jag.
QUOTE]

Finns det verkligen ponnyer som gått OS..?! Får de gå så högt och kan de verkligen hävda sig? Känns tveksamt.. Å andra sidan lär det väl ha varit många år sen?

Det var måååånga år sedan. Marion Coakes och Stroller, tror det var på 50-talet.

svea skrev:
Det var måååånga år sedan. Marion Coakes och Stroller, tror det var på 50-talet.

Jag blev bara tvungen att kolla upp det!

MarionMouldCoakesBANDELERA.jpg

Mexico City Olympics 1968: Miss Marion Coakes of Great Britain takes an obstacle on her mount, 'Stroller' in the preliminary round of the Olympic Grand Prix show-jumping event at Campo Marte.

Jag är inte helt säker, men jag tror att om du tävlar din ponny som häst i dressyr så måste den gå som häst i körningen också.
Men det kanske inte spelar någon roll för dig.

mumin skrev:
Flinga skrev:
men det finns ponnyer som gått OS coolt tycker jag.
QUOTE]

Finns det verkligen ponnyer som gått OS..?! Får de gå så högt och kan de verkligen hävda sig? Känns tveksamt.. Å andra sidan lär det väl ha varit många år sen?

Det finns inte ponnyer som gått OS det fanns en ponny som gått OS det var 1968 i Mexico, och det är nämnda Stroller.
Han vann även Hamburg derbyt och Hickstead derbyt.
Kan tillägga att han var korsning mellan fullblod och connemara och enbart ca 144cm hög. Stroller dog 36 år gammal 1986. Dvs han var 18 år när han gick OS!! Stroller var en av TVÅ hästar som gick alla rundor felfria på OS -68.
Tuff liten kämpe det där...

Virre skrev:
mumin skrev:
Det finns inte ponnyer som gått OS det fanns en ponny som gått OS det var 1968 i Mexico, och det är nämnda Stroller.
Han vann även Hamburg derbyt och Hickstead derbyt.
Kan tillägga att han var korsning mellan fullblod och connemara och enbart ca 144cm hög. Stroller dog 36 år gammal 1986. Dvs han var 18 år när han gick OS!! Stroller var en av TVÅ hästar som gick alla rundor felfria på OS -68.
Tuff liten kämpe det där...

wow! strongt gjort av en ponny det du!:love:

då måste den ju ha tagit medalj på os?

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Ramona
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
985
Senast: fio
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den... 2
Svar
25
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka