Tävla ungponny om man är äldre än 18?!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare peppie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 893
P

peppie

Får man hoppa ungponny om man är äldre än 18? Tror jag har hört det lr är det nått jag fått för mig? :confused: Ska köpa en treåring nu och jag fyller 18 nästa år, tänkte bara om jag fick tävla den året jag är 19 åxå :confused: Och hur är det med Clear Rounder? nån som vet?

Sv: Tävla ungponny om man är äldre än 18?!

CL tävlingar får man tävla oavsätt om man är överårig elr ej.

På 'licens' tävlingar så får man tävla avd B men ungpony tills man är 19

jag har för mig att man får tävla avd b hur länge som helst? eller har jag fel...

:confused:

jaa, ungponny får du tävla hur gammal du än är. finns ingen åldersgräns då du är för gammal annat än när hästen inte är ungponny längre.

men då har du förhoppningsvis kommit så pass långt att du kan starta din ponny i storhästklasser..

Det finns ingen övre åldersgräns på ryttare i avdelning B, vart har du fått för dig att det är 19 års gräns???!! Däremot brukar dom vara rätt hårda på att ekipaget är proportionerligt alltså att man inte är för tung eller för lång.....

Asterix skrev:
CL tävlingar får man tävla oavsätt om man är överårig elr ej.

På clear round-tävlingar är det klubben/anläggningen som bestämmer. Där kan du alltså lika gärna få starta en vuxen ponny om du är överårig som att den bara är öppen för barn under 18.

Du får tävla ungponny hur länge du vill om ekipaget är proportionerligt!

Tack tack! :bow: :bow: :bow: har fått lite klarhet i hur det är:D bara vänta och se hur gammal jag blir innan han är klar för att gå ut å hoppa lite banor :bump:

Hur funkar det i avdelning B - blir ungponnyn "uppklassad" därifrån när den gått ett antal felfria rundor i en klass? Eller får ungponnyn gå avd B året ut när den är 6, oavsett hur mycket felfria rundor den har?

Angående starta sin ponny i storhästklasser, visserligen är höjderna desamma men i kombinationer kan ponnyn ha rätt mycket tillkortakommanden i och med kortare galoppsprång. Det beror förstås på ponnyn och hur stor galopp den har.
Tror dessutom att man enbart får tävla ponny upp till 1,30-klasser som storhäst?

Man kan aldrig bli uppklassad från avd B så länge ponnyn/hästen är 4-6 år! Så man kan rida hur många felfria ritter man vill! *L*

Hm, jag har för mig att ponny som tävlar bland storhästar inte får lov att tävla högre än 1,20. Skulle kolla i mitt TR, men tydligen har jag lagt den någonstanns, hittar den inte *grr*

om ponnyn inte är mätt så är det ju en häst och då är det bara att tävla på som häst.

Det stämmer att man inte kan bli uppklassad på en ungponny, utan det är bara att nöta på och plocka ungponnyrosetter... Men sen om ryttaren har åldern inne så får man gå in och hoppa avd A om ponnyn är 6 år efter två felfria rundor i aktuell eller högre klass. En annan sak är att man behöver inte kvala till MSV med ungponny utan det är bara att starta i avd B... lite förvridet tycker jag....
Man kan få dispens att tävla högre klass med ponny bland stora hästar. Men det är 1.20 som gäller annars.

Jezzie skrev:
En annan sak är att man behöver inte kvala till MSV med ungponny utan det är bara att starta i avd B... lite förvridet tycker jag....

Var har du fått det ifrån? Det har jag aldrig hört talas om tidigare. varför ska man inte behöva kvala en ungponny? de om några behöver ju verkligen kvala!

Jezzie skrev:
Man kan få dispens att tävla högre klass med ponny bland stora hästar. Men det är 1.20 som gäller annars.

Om man har tävlat högre än 1,20 på ponny (samma ponny som skall gå som stor häst) kan man få dispans att få tävla högre bland stora hästar.

Var har du fått det ifrån? Det har jag aldrig hört talas om tidigare. varför ska man inte behöva kvala en ungponny? de om några behöver ju verkligen kvala!

Fråga inte mig, läs TR, det finns inget som säger hur en ungponny ska kvala. Dom får ju inte poäng som "äldre" ponnyer. Förmodligen något som ridsportförbundet missat.....

Jezzie skrev:
Fråga inte mig, läs TR, det finns inget som säger hur en ungponny ska kvala. Dom får ju inte poäng som "äldre" ponnyer. Förmodligen något som ridsportförbundet missat.....

Nej dom får inte poäng, men för alla ponnyer gäller ju 5 felfria grundomgångar i LA för att få starta MSVB (eller då 10 poäng, men vilket i detta fall inte är relevant). Det står i TR! Så varför ska inte ungponnyerna också följa dessa regler?

jag tror inte ens de får starta MSV B som 6åring/ungponny, utan först när de är 7 år och då är de ju "vuxna" ponnys och måste kvala som alla andra. men kan ha kommit ihåg fel?

en 6-åring får hoppa msv B. Och jag är inte säker på att de behöver kvala heller.

Men chansen att nån med en 6-åring villl tävla msv B är inte så stor då man endast får tävla LB med en femåring...

Ungponnyerna behöver inte kvala, kvalreglerna gätter inte i avd B. och 6 årig ponny får hoppa Msv... har för mig att man även fått det på 5 åring förr, kan vara ändrat....

Splittan skrev:
Hm, jag har för mig att ponny som tävlar bland storhästar inte får lov att tävla högre än 1,20. Skulle kolla i mitt TR, men tydligen har jag lagt den någonstanns, hittar den inte *grr*

jo, det får man. Man behöver dock ett godkännande av ridsportsförbundet! :smirk:

Jezzie skrev:
Ungponnyerna behöver inte kvala, kvalreglerna gätter inte i avd B. och 6 årig ponny får hoppa Msv... har för mig att man även fått det på 5 åring förr, kan vara ändrat....

Jag förstår fortfarande inte varför inte regler ska gälla i avd B. Jag hittar då ingenstans i TR att denna regel inte gäller ungponny. Om du hittar så får du gärna hänvisa till TR. Annars bör ju mom 374 (TR III) gälla alla ekipage oavsett avdelning.

Och ja, 6 åring får till och med starta MSV A och 5 åring upp till MSV B.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 581
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 835
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 556
Senast: lilsan
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka