Tävla utan nosgrimma?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare stjarnfall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 829
S

stjarnfall

Får man det? Och i vad i så fall?

Clear round hopp och klubbtävlingar i dressyr undrar jag mest över men skulle vara bra att få allting utrett

:banana:

Sv: Tävla utan nosgrimma?

japp det får man :) fast i dressyr skulle jag föredra att riva på en engelsk nosgrimma bara för att ;)

Dressyr så måste du ha antingen engelsk, achen eller remont. I hoppning är det valfritt.

Eftersom det är enbart klubbtävlingar du undrar över så får du nog säkrast svar genom att fråga den klubben som anordnar tävlingen vad du får ha och inte. Det kan variera mellan allt från att de kör efter TRs regler (som är det som fjordtokan skriver) till att "anything goes" - alltså du får ha vad du vill på hästen (och dig själv).

Är det lokal och uppåt så hittar du samtliga regler i TR som numer finns på internet, gratis.
Det är bara att läsa.

OK :bow:
Det är inte aktuellt med tävling för oss - än - men jag får ringa klubben och fråga om det blir nåt då :bow:

Gör så! Det är klart ni ska tävla klubbtävlingar - det är ju hur kul som helst! :banana:
Glömde skriva att det kan skilja på reglerna beroende på om du har häst eller ponny också, så tänk på det när du frågar/läser TR.

Okej :D Ja jag vill tävla henne, men just nu har vi ingen tränare eller ridbana hehe och hon har inte så bra kondition än.. I höst kommer vi ha mycket bättre förutsättningar så då lär det väl bli något :banana:

Vad är maxåldern för att tävla c-ponny förresten? 18?

På lokal tävling och uppåt är det 18 år.

Dressyr: Om ponnyn är max 6 år får överårig ryttare starta utom tävlan i ponnyklass. Ekipaget ska vara proportionerligt.

Hoppning: Alla kat B, C, D-ekipage (och häst) får starta i avd B (med bed. A = clear round) oavsett ryttarens och ponnyns (hästens) ålder - så länge ekipaget är proportionerligt.

På klubbtävling brukar det inte spela någon roll, så länge ekipaget är proportionerligt.
Men återigen - hör med arrangören. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
973
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Eurovision 2025
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur