• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Stallkompizzen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 354
S

Stallkompizzen

Vad tkr ni? Kan man tävla en ponny (maxad c-ponny) på 21 år? En New forest?
Den e väldigt pigg, villig å duktig.
Isåfall bara i klubbklass, alltså inte så mkt.
Säg vad ni tkr nu...

Sv: tävla?

Är ponnyn pigg, glad och frisk tycker jag man kan tävla även vanliga klasser.
Vi har en NF-valack i familjen som också är 21, han tävlar inte nu men det är pga ryttarbrist (i rätt åler alltså). Annars skulle jag inte tveka att låta honom tävla.

Om han är pigg och villig som du säger går det utmärkt att tävla! Min ponny jag hade i somras var 18 år gammal och henne tävlade jag i Div. 2 :D

Det är klart du kan! Var bara noga med att skritta av/fram ordentligt. Och att kyla benen efter du hoppat eller ta på paddar och lindor. Tex Back on track.

haha, synd du inte bor här annars hade du haft tävlingsryttare nu ;)

Är väl klart man kan tävla en häst fast den är lite äldre, bara den är pigg och fräsch så är det inte något bekymmer. Min häst är 21 år i år och hon tränas varanann vecka i dressyr och vi tävlade lite Hunting förra året. Funderar på att starta hoppning i år, om det går bra.

Jaa klart du kan ;) jag fick min c-ponny när han var 21 :angel: då började jag tävla ... tävlade han tills han var 27-28 :eek: nu är han 29 och fortfaranade frisk och pigg:) skulle kunna fortsätta tävla han men det känns som han är för gammal och så är jag för lång nu,,, men han rids tre-fyra gånger i veckan ,

Klart att du kan tävla, 21 är ingen ålder om den är frisk och pigg :D

Man ska inte plåga en så gammal häst. När den är över 18år så ska man inte tävla tycker jag.//bonny

Klart att du kan tävla så länge din ponny är pigg, fräsch och tycker det är roligt :D

Lycka till!

Ja det hade ju varit bra...fast han är ganska svårriden, för han tycker det är så himla kul att hoppa att det går i sjuhundranittio ungefär.

Det får du gärna utveckla...ska alla hästar över 18 pensioneras då? För att tävla borde ju hästen vara uppe i kondition och då är ju tävling egentligen ingen större påfrestning än vad träningen hemma är. Man märker ju på hästen om den tycker det är kul och om den orkar och är med.

Ja det är klart att du kan tävla den, om den är pigg och fräch :)
Jag tävlade min foderponny när han var 22 regionalt och nationellt utan problem.

bonny skrev:
Man ska inte plåga en så gammal häst. När den är över 18år så ska man inte tävla tycker jag.//bonny

Tävling är väl inte = plågeri?

I sådant fall skulle väl inga hästar tävlas... Är hästen fräsch och pigg är 18 år ingen ålder alls. Som jag skrev, så är min häst 21 år och fortfarande pigg och fräsch, inga problem där inte. Ta dig en titt i tråden om hästar 20+ och titta på de fina välbevarade hästarna i den tråden.
Här är min, ser hon så plågad ut?
DSCN1853.jpg

nää, dt gör hon inte.
För övrigt, tack för alla svar! Eftersom det bara är en enda om ja räknat rätt som tkr att det går finfint så kmr det väl att gå bra. Vet inte om just jag ska tävla den men kanskekanske... hoppas det ialafall. Haha, hon skenade nästan med mejj när ja tränade henne en stund igår...:D

Vi hade en 24-årig B-ponny i vårat division 1-lag förra våren. ;)

Hon var pigg och fräsch och tycker det var superkul. Kan ju tilläggas att det var under nedtrppningen av hennes karriär med en ny ryttare. Sedan fick hon en skada (spark av en annan häst) i hagen som gjorde att hon fick lov att stå på box väldigt länge och de fick svårt att sätta riktiga muskler på henne igen.

I år (25 år) går den ponnyn LD-LC utan problem och tycker det är superkul. Vinner det mesta hon ställer upp i. :)

Ni fattar inte. skulle ni vilja springa runt o hoppa massa hinder när ni e gamla kärringar o gubbar? PLÅGERI//bonny

bonny skrev:
Ni fattar inte. skulle ni vilja springa runt o hoppa massa hinder när ni e gamla kärringar o gubbar? PLÅGERI//bonny
Liksom hästar som oss människor visar vi vad vi vill och inte vill. Gillar den att hoppa och tävla och är i bra kondition och mår bra övrigt så kommer den att hoppa.Det är inte alls plågeri att hoppa och tävla en ponny som tycker om det.(Man behöver ju inte hoppa på elit nivå)Det är mer taskigt att hoppa hästar/ponnysar som absolut inte vill utan blir piskad och skänklad hinder för hinder för att ryttaren vill att den ska hoppa ,och då är det inte ålder på hästen som spelar in.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
500
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka