Tävlande hästar's foder

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Annifrid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 798
A

Annifrid

Hej, jag har själv en varmblodsliknande ponnytravare (Russ)och jag undrar vad ni andra tävlings-häst-ägare ger era tävlande hästar och ponnyer?

Själv ger jag dom 'Top Speed' som är ett foder fri från havre och är majsbaserad. Men jag har hört att majs har dårliga syror, stämmer det?
Sedan ger jag dom lite tillskott:
-Gurkmeja
-MSM
-Probimin (vid tillfälliga magbesvär, typ s.bete)
-Alger
-Multivitamin (KRAFT)
-Betfor
-Magnesium
-Salt

Någon annan som har nått av det här eller kan tipsa om något annat foder? (Tackam för svar)

Jag skulle gärna få lite tips av andra.

MvH Annifrid

Sv: Tävlande hästar's foder

Hos mig står en russtravare, och en shettistravare uppstallade.

Dom bantas nu båda två inför tävlingsäsongen, och får inte så jättemycket mat.

Russet är en 6-årig valack, på måttet, men ganska smäcker-när han inte är jättefet:smirk:
Han får 5-6 kg hösilage per dag ( ts 60-70%) 2 hg Kra**t Protein, 0,5 hg vetekli, lite betfor och mineraler. Han tränas ca 4-5 dagar i veckan, både i vagn och under ryttare. Skall starta i monté i år och kanske några travlopp.

Shettisen är 10 år gammal, sto, ca metern och mkt rastypisk- dvs åt det grövre hållet.
Hon får 4 kg hösilage 1 hg Kra**t Protein, 2 hg betfor samt mineraler. Hon har varit lite matt på sistone och får därför betfor- för att få lite sprutt! Hon tränas lika mycket som den andra- och skall årsdebutera den 17 april.

Hö, havre, betfor, mineraler, salt, b-vitamin, kalk. Vissa får pellets, men vi tycker hästarna fungerar bättre i magen på bara havre, så just nu är det väldigt lite pellets som utdelas, de flesta äter bara havre. Unghästarna äter både hö och silage. Ska det till några extra tillskott förutom de normala råvarorna så är det en speciell häst på något vis.

Tävlings ponnyn (kat D)

Äter just nu:

6-7 Kg hö (mkt bra kvalite)
5 dl (blöt betfor)
1 dl (ca) mineraler
0,5 kg Havre
1 kg Ponnykraft
10 ml E-vitamin
30 ml B-vitamin

:)

Till enväldigt het D Ponny:

5kg hö
2 liter (en morgon och kväll och ändast för att blanda i bio och mineralerna, hon är tilräkligt het som det är...)
1 skp mineraler
1 skp Bioglycomin (stavas?) 2 gånger/dag

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka