Tävlar fast hästen är på bete

Yasmine

Trådstartare
Är det någon som gör det här? Alltså har hästen ute dygnet runt, även innan tävling?? Hur fungerar det?

Sv: Tävlar fast hästen är på bete

Mina hästar har alltid gått ute dygnet runt på sommaren även när de tävlat. Inför några enstaka tälingar under alla år har hästen stått inne på nätterna 3-4 dagar innan tävlingen. Vi har varken gjort sämre eller bättre resultat för att hästarna gått ute, men de får göra det för att de mår bättre av det, och det är det viktigaste.
Det som eventuellt blir problem på sommaren är den tjocka magen, men då hjälper boxarrest på nätterna föga, försöker ordna med bete så att de inte ska bli feta, men lite trivselvikt blir det alltid och det accepterar jag. Hellre en rund glad o välmående häst än en smal uttråkad stackare som går ensam i sandpaddock hela sommaren.
Nuvarande hästen har tyvärr väldigt lätt för att lägga på sig och han störs mer än mina tidigare hästar av övervikten vid dressyrträning/tävling så när de släpps på nytt bete så får han inte gå där de första dagarna när där är mycket gräs, men sen går han där som de andra.
Har aldrig upplevt att mina hästar blivit tröttare av att gå på bete som många säger, snarare piggare trots mindre kraftfoder, och som sagt, så länge det handlar om trivselvikt mer än fetma så accepterar jag det. Mina hästar ska få leva som hästar så gott det går.
Tävlar dock inte på någon högre nivå, när jag tävlade hoppning så var det upp till LC bara, mest dressyr och nu bara det, hittills upp till LA:4.

Okej! Ja det är mest tröttheten jag undrar över.. Har nämligen ingen boxplats i närheten av betet till pålle och han gillar absolut inte att stå i box, så jag ska prova nu i sommar utan!

Någon mer som har erfarenhet??

Min går alltid ute dygnet runt på sommaren. Oftast åker vi tidigt på morgonen (innan kl 6) så han står inne den natten. Vill slippa jaga häst i hagen kl 4-5 på morgonen.
Eller så ska vi så långt att vi åker dagen innan och då står han uppstallad vid tävlingen.
Jag uppskattar att min herre blir lite lugnare och en mage full av gräs är bara bra i distans.
// Linda

Min ställs in kvällen före tävling, dels för att vara lite uppvilad, sen för att hållas ren och att jag ska slippa jaga häst på morgonen i stressen.

min brukar få gå ute hela tiden och jag har aldrig märkt att hon har varit tröttare än vanligt på tävling.

Våra hästar som tävlar upp till Msv B i hoppning går ute dygnet runt. Våra blir inte slöare i alla fall. Enda gången vi tar in kvällen före är om det är långt att åka så det blir tidigt, eller om det är dåligt väder. Är ju inte så kul att hämta in en lerhög på morgonen. Brukar ju kunna bli stressigt ändå...:smirk:

Min pålle går ute dygnet runt, och min förra gjorde det också, samt även de andra jag tävlat gick ute dygnet runt även natten innan tävlingen.

Så länge de har haft ett par veckor på sig att vänja sig vid att sova ute så är det oftast aldrig någon påverkan på deras prestationer av att de går ute :) jag har iaf aldrig upplevt någon skillnad.

Min går inte heller på bete, men har en jääättestor skogshage som han lullar i:D

Mina kompisar i mitt stall som tävlar tror jag har inne sina hästar några dagar innan tävlingen men jag e inte säker :)

Det beror lite på vilken typ av häst jag har, fullblodshästen jag hade förut tävlade upp till msv fälttävlan medan han gick ute dygnet runt men nu har jag en halvblodshäst modell pansartax som jag är rädd blir aningen fet.

Mina gick på lösdrift och tävlades, funkade super. Nu tävlingshoppade vi inte högre än 1 meter iofs. :)

Mina hästar går sommartid ute dygnet runt och det har alla mina hästar gjort under de år jag tävlat(20år).
De har nästan alltid gått bäst sommartid och jag tror att de mår väl av det!
Däremot försöker jag se till att de inte går på för kraftigt bete.
Några trivselkilon är ok,men inte för feta hästar!
Dessutom rids mina hästar 6 dagar i veckan,även sommartid med mkt galopparbete på fälten,så konditionen är på topp!

min häst får absolut stå ute på sommmarn, kanske med lindor. Eller om jag har tvättat den så får den ha regntäcke på sig, och vill man inte att den ska bli för fet kan man ju flytta över den till en mindre hage och ge den lite hö istälet. :)

He he okej.. Nu ska jag i alla fall prova att tävla på söndag och har haft hästen ute i ett par veckor nu.. Tycker han har blivit slöare att rida men det kanske är för att "överskottsenergin" har gått ut.. Han står inte direkt still i hagen.. Tyvärr så har han också tunnat ur fast han får extra kraftfoder varje dag så inget av era beskrivningar verkar stämma med min häst.. Men men får skriva på söndag och säga hur det gick!:)

Nu har vi varit och tävlat.. Inte världens bästa förutsättningar med 32 plusgrader.. jag tror snarare att det var det som gjorde honom trött än det faktum att han varit ute på bete. Hade flugtäcke på honom natten innan så han var ren och fin:D Kanske inte hade varit lika bra om det regnat.. Hm.. Inte tänkt på det tidigare.. Annars tycker jag att det fungerade bra, ska nog fortsätta med det, ingen vits att göra miljöombyte så han blir stressad strax innan vi åker iväg.
Red också bara en klass, tror inte han hade orkat två i den värmen..

Jag själv har inte kommit igång med tävlandet än .. Men mina kompisars hästar går på samma sommarbete som min o dom åker ut o tävlar, fingerar hur bra som helst . en va o tävlade i lördags o vart till och med placerad;)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
352
Senast: Gabby_Ossi
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
991
Senast: fio
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka