Sv: Tävlar fast hästen är på bete
Mina hästar har alltid gått ute dygnet runt på sommaren även när de tävlat. Inför några enstaka tälingar under alla år har hästen stått inne på nätterna 3-4 dagar innan tävlingen. Vi har varken gjort sämre eller bättre resultat för att hästarna gått ute, men de får göra det för att de mår bättre av det, och det är det viktigaste.
Det som eventuellt blir problem på sommaren är den tjocka magen, men då hjälper boxarrest på nätterna föga, försöker ordna med bete så att de inte ska bli feta, men lite trivselvikt blir det alltid och det accepterar jag. Hellre en rund glad o välmående häst än en smal uttråkad stackare som går ensam i sandpaddock hela sommaren.
Nuvarande hästen har tyvärr väldigt lätt för att lägga på sig och han störs mer än mina tidigare hästar av övervikten vid dressyrträning/tävling så när de släpps på nytt bete så får han inte gå där de första dagarna när där är mycket gräs, men sen går han där som de andra.
Har aldrig upplevt att mina hästar blivit tröttare av att gå på bete som många säger, snarare piggare trots mindre kraftfoder, och som sagt, så länge det handlar om trivselvikt mer än fetma så accepterar jag det. Mina hästar ska få leva som hästar så gott det går.
Tävlar dock inte på någon högre nivå, när jag tävlade hoppning så var det upp till LC bara, mest dressyr och nu bara det, hittills upp till LA:4.