Tävlar fast hästen är på bete

Sv: Tävlar fast hästen är på bete

Silverkatten skrev:
Är det någon som gör det här? Alltså har hästen ute dygnet runt, även innan tävling?? Hur fungerar det?

Jaa då, det funkar så fint så.

jag tävlar min häst i msv hoppning och hon går ute dygnet runt nu på sommaren. hon har dock inte så kraftigt bete utan får hö och kraftfoder ute. men det fungerar bra. jag får ofta kommentarer om hur fin och blank min häst är.

om man bara låter den vila ut ordentligt innan så är det nog ingen fara.. .

Tar in min häst 2-3 nätter innan tävling för att han ska bli lite piggare och vara utvilad till tävlingen. Tar även in honom någon natt då och då för att han ska få vila upp sig lite från de hemska insekterna (som vi har väldigt gott om!) och för att han ska få vila sin enormt tjocka mage från gräsätandet en stund. Vi har riktigt stora hagar med enorm bete! Så därför tar jag ibland fram honom till en hage med sten/grus/några grästuvor på eftermiddagen för att banta några timmar. Rider så gott som varje dag, även på sommarn,han är nästan lika pigg som vanligt. Tävlar bara upp till LB-nivå, men jag märker en enorm skillnad i hoppningen om han går ute/inne. Om han skulle gå ute nätterna före tävling skulle han knappt gå att hoppa :/ Men när han går inne nätterna tar jag inte in honom förrens sent på kvällen.

KL.
Jag har mina hästar ute dygnet runt men blir det tävling planerad så tar jag in dom 3-4 dagar innan. fast jag gillar inte att tävla på sommarn!:smirk: det blir så varmt!!:o

Hm nej det var nog ingen god idé att ha pålle ute så mkt innan tävling. han är riktigt seg att rida nu för tiden... Men men det var sista tävlingen på betet för den här sommaren så då vet jag till nästa gång:)

Silverkatten skrev:
Är det någon som gör det här? Alltså har hästen ute dygnet runt, även innan tävling?? Hur fungerar det?

Min granne gör så,hon tar in hästen från betet 3-5 dagar för tävligen och ställer den i en mindre hage och ger den hö och kraft isället :p

Senast ändrad av en moderator:

Hde det så förra året. Hästen fick stå inne natten innan tävling mest för att hålla sig ren och för att det blev så tidigt på morgonen.

Var iaf aldrig något fel med energin, snarare kunde det fått va lite mindre:D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
339
Senast: Gabby_Ossi
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: fio
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka