tävling o hingst

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 119
S

__Stilett__

om man åker på tävling med hingst, hur ska man bäst visa andra ryttare att det är just en hingst så dom inte rider för nära? röd rosett i svansen? räcker det? Man vill ju inte att dom ska komma för tätt inpå i onödan. Ska man köpa sig en ridväst o brodera "hingst" på så att alla ser ;) ? man kan ju lixom inte gorma ut till alla att hålla sig lite på avstånd..:confused:

Sv: tävling o hingst

Röd rosett kan man ju ha tycker jag för att uppmärksamma omgivningen om att man inte ska gå för nära. Tycker ryttaren på hingsten får vara uppmärksam var h#n rider.

Sen ser man oftas om en häst är hingst.

nej man ser inte alltid (eller lägger märke till det alltså) att det är hingst på platsen. Har en bekant som har en hingst men folk rider väldigt nära fastän ryttaren går undan o försöker vara minst ivägen. Om dom hade varit medvetna om att det är en hingst hade dom nog inte varit så nära.

efter ett mkt aktivt tävlingsår på varierad tävlingsnivå så är det många ryttare som inte visar hänsyn på framridningarna. (oavsett vilket kön av häst dom rider alltså) så som ryttare till hingst ska man givetvis hålla sig på avstånd men det skulle underlätta om övriga ryttare skulle kunna respektera att inte rida precis jätteinpå utöver det.

på vissa ställen kan man rida fram i skogen (det brukar jag göra med min förra tävlingshäst) men alla tävlingsplatser erbjuder inte den möjligheten.

Om man har en röd rosett i svansen ska det räcka tycker jag. fast jag vet att det inte gör det. man får försöka att hålla sig lite undan. fast inte för mycket för de andra ska ta lika mycket hänsyn. och de som inte gör det kan man ju säga åt. om man har en röd rosett i svansen och det skulle rida en för nära och det skulle hända något så är det den som rider på som åker dit på det om det skulle vara något allvarligt. visst är det inte kul om någon skulle bli skadad men folk måste visa respekt. man kan ju inte göra mer en att varna andra eller?

Vet själv hur jobbigt det kan vara när ryttare inte visar hänsyn för andra på framridningen och framhoppningen. Tycker som jag sa att röd rosett borde räcka men skiter de i det tycker jag ni ska säga till dem. Inte kul om en olycka händer.

jag har hört att man ska ha en blå rosette i svansen om det är en hingst?

Det har jag faktiskt aldrig hört eller sett, men det hade ju varit jätte bra om hingstarna hade en egen färg!

om man är smart så sätter man både en röd och en blå rosett i så fall?

ska dessa tas ur innan tävlings-starten? har aldrig ridit med rött i eller dylikt, men tror mig ha hört att den ska plockas av innan startsignal? (liksaå blå?)

I hoppning behöver du inte ta ut rosetterna. Du kan rida med rosetter i regnbågens alla färger i hästen svans om du vill det;)

Ja har aldrig något särskilt i svansen (eller någon annan stans) när jag är ute med min hingst. Beter han sig larvigt så lär snart dom andra märka att det är en hingst och inte rida så nära, beter han sig "som dom ska" så är det ju som att rida vilket sto eller vallack som helst.

men borde det inte vara ens "skyldighet" att tala om det för andra.
man har ju ändå ett visst ansvar som hingstägare.

min häst jag hade innan, va valack men han såg ut som en hingst oc jag jag blev tom tilltalad ibland att inte vara för nära med hingsten, varav jag fick påpeka att det var en valack. hmm...:D

Det tycker inte jag, en hingst är inte annorlunda än någon annan häst (sto eller vallack). Har man en hingst som man inte kan kontrollera bland andra hästar tycker jag inte man har på tävlingsbanorna att göra.

jag har haft en hingst innan som va hur snäll som helst.
så jag har inga dåliga erfarenheter av egen, men kombination hingst/unghäst är ju samma som unghäst i valfritt kön. Den kan vara lite på hugget vissa dagar :)

Nja, jag kan nog inte hålla med dig iaf :) Min unghingst (5 år) är mycket lugnare än min äldre hingst (12 år) när vi är ute, så det beror nog mer på individen än på åldern.

När jag har haft med hingstar på tävling har det fungerat lite olika beroende på individ. Vissa hingstar har varit betydligt lugnare på tävlingar än hemma eftersom det finns så mkt spännande att titta på (glömmer bort att vara hingstar) samt att de tycker det är skoj att tävla.

En hingst var så lugn på tävling att man kunde hålla honom i ena handen och tre ston i den andra. Han kunde inte brytt sig mindre.

Om jag däremot hade med mig en djävlig hingst höll jag mig så långt undan jag bara kunde. Det var speciellt en... men hade aldrig problem med att någon kom för nära... han var liksom rätt tydlig i sitt kroppsspråk.

Jag har hört att vit rosett i svansen betyder hingst (har dock aldrig sett någon med det)...

Bara för att du har en hingst så tycker jag inte att du ska behöva flytta på dig mer än andra. Rid som vanligt, kanske undvika att rida allt för nära andra hästar du själv, men om det kommer en häst emot dig trots att du har röd rosett i svansen så är det faktiskt deras fel om det händer något. Respekten för den röda rosetten har försvunnit tyvärr, även kunskapen då det faktiskt är många som inte vet vad den betyder!

Jag hade nöjt mig med en röd rosett, håller i övrigt med Sorbe - du ska ju också få utrymme att rida fram

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 482
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 983
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka