tävling o hingst

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 119
Sv: tävling o hingst

Fast det behöver ju inte vara så att det är hingsten som är svår att kontrollera? Jag är mer rädd för att min hingst (eller jag) ska bli sparkad av ett surt sto som kommer för nära, än för någonting han skulle kunna hitta på... En del ston är väldigt snabba på att "säga ifrån" gentemot hingstar, hur väl de (hingstarna alltså) än uppför sig. Har personligen klarat mig undan olyckor, men känner en tjej som fick benet avsparkat av en annan häst då hon red hingst. :eek:

Den enklaste lösningen på problemet vore ju om vi alla höll shysta avstånd till ALLA andra hästar, men det brukar ju kunna bli trångt om saligheten på tävlingsplatser...

Absolut, jag tycker inte man ska rida för nära någon, en häst kan bli sura på vilken annan häst som helst, hingst eller inte.

*kl*

Jag ska börja tävla en hingst nu i vår och jag vet inte riktigt hur han kommer att reagera på en tävlingsplats. Här hemma är det inga problem med anda hästar.
Min tanke är iaf att ha röd rosett i svansen samt att ta min fälttävlansnummerlapp och skriva HINGST i den så att folk är lite extra uppmärksamma. Den är ju enkel att ta av innan start. Hade det varit regionala tävlingar jag skulle ut på hade jag inte brytt mig men nu är det lokalt jag ska tävla och helt ärligt så litar jag inte på hälften av mina motståndare då... Har sett många ryttare utan kontroll på hästarna på småtävlingar, tyvärr!

Jag har en hingst nu , D-ponny ! som jag tävlade på en liten clear raund bara för jag hade haft han i en vecka då när jag skulle rida fram så varnade jag dom som red där samtidigt att det var en hingst så att dom itne skulle komma för nära mig ! ( och det tycker jag är rätt för ingen ska bli skadad) jag sa bara att dom kunde försöka hålla avståndet ! men förvånadsvärt nog så blir dom sura och skriker att dom har unghästar ! ( detta tycker jag är väldigt fel ! :( tack för ordet :bump:

jag var med om att en häst blev sparkad av min dotters hingst när hon red för nära trots att SPEAKERN hade ropat i högtalaren att alla skulle hålla avstånd från den GULA HINGSTEN MED RÖD ROSETT I SVANSEN !! o sen hadde tjejen mage att skälla på min dotter som stog mer eller mindre inne i sargen !!med hans bak !!
skulle viljat ha tag i den tjejen o säga en del till henne !!!o hon var betydlig äldre än min dotter så hon borde ju haft vett o hålla sej borta från röda rosetten tycker man !??
men detta har bara hänt en enda gång(är ju ingen gång) under alla tävlingar med hingst som jag o min dotter deltagit i..
Men visst folk har ingen respekt för hästar med röd rosett i svansen (om hingsten uppför sig) sen finns det hingstar utan rosett i svansen som ingen skulle drömma om att komma närmare än 5 meter !!

tycker att detta är en fråga som skulle ingå i Grönt Kort utbildningen (om den inte redan gör det??(har glömt))..
Då alla borde veta att man inte litar på NÅGON häst oavsett kön !! kan ju vara första gången på tävling ju !!

har nog för mig att blå rosett gällre hingstar.... men jag har också hört att det är grön... fast det kanske jag drömde:o

Blå har i alla fall alltid jag hört. Röd för alla hästar som är lite baklätta. Kombi rosett för hingst som lätt sparkas blir då blå/röd.

att hålla undan för varandra är ju nummer ett!
sen kan man för allas trevnad säga till de man rider fram med att man har en hingst osv. och sen om de blir sura så är det deras problem. då har du iallafall varna och sagt till.

jag rider aldrig för nära andra... för att alla hästar kan surna, oavsett kön....:crazy:

Jag fattar inte varför det ska vara så speciellt med hingstar, inom western tävlar många på hingstar men inte särbehandlas dom på något sätt. En hingst ska vara lika väluppfostrad som ett sto eller valack, dvs stå ut med att andra hästar går nära. Man blir diskvalificerad annars- hem å träna tills man har bättre pli på hingsten ;)

Jag fattar inte varför det ska vara så speciellt med hingstar, inom western tävlar många på hingstar men inte särbehandlas dom på något sätt. En hingst ska vara lika väluppfostrad som ett sto eller valack, dvs stå ut med att andra hästar går nära. Man blir diskvalificerad annars- hem å träna tills man har bättre pli på hingsten ;)

Håller med! :bow: :bow:

Jag har tävlat med en hingst tidigare. Det va inga problem alls, men det gäller att man som ryttare har koll på sin häst.
Kom någon för nära (nosade på honom) märkte dom snabbt att det va en hingst, då han gillade att flörta lite med alla. Pep och gnäggade lite. Sen som tidigare sagt, det syns oftas på en häst om det är en hingst.

Men jag tycker man ska hålla avstånd till alla hästar på en tävling man vet inte hur någon reagerar. Tråkigt om någon blir skadad.

Den unga hingsten måste tränas, tränas o tränas! Gör det hemma tillsammans med andra hästar innan du börjar tävla honom.

Du har hela ansvaret för att kunna behärska din hingst på en tävlingsplats, oavsett om "nån" kommer för nära!

Hingstar är dock mkt lättare att fostra än 'vissa' ston, så akta dig för de med röda rosetter i svansen på framridningarna!

Visar här en bild på min arabhingst (den lille mörka t.v fr mitten, med nedsänkt huvud).. efter en kadriljuppvisning på Finsta Lantbr.skola.
ghaz-kadrilj.jpg

-
Lycka till:)
Bia

Jag håller fullkomligt med dig! Jag litar på min hingst, MEN jag litar inte på de andra ryttarna på tävlingsplatsen, tyvärr!

Jag håller fullkomligt med dig! Jag litar på min hingst, MEN jag litar inte på de andra ryttarna på tävlingsplatsen, tyvärr!

du tog orden ur min mun.
det är lite så jag tänker också.
man vet sedan innan att ryttare på framridningar inte alltid tar hänsyn, oavsett vilken häst man sitter på.

du tog orden ur min mun.
det är lite så jag tänker också.
man vet sedan innan att ryttare på framridningar inte alltid tar hänsyn, oavsett vilken häst man sitter på.

Precis. Sen den gången som en idiot kom galopperande bakom min häst när jag höll på att sitta upp, på tävlingsplatsens parkering, (bland transporterna!) så litar jag itne på någon.

Aven jag haller med i det du skriver. Samma sak ar det har i Spanien nar vi ar ute pa (dressyr) tavlingar och det ar manga hingstar som tavlar ! Ar bara nagra fa som ar lite "gapiga" och garna vill tala om hur vackra de ar. Men absolut inte sa att det stor. Oftast ar det alla mojliga sorters hastar pa tavlingarna; ponnyer och hastar, unga och aldre. Ston, hingstar och valacker. Men det som som dominerar ar helt klart hingstarna. Har aldrig varit med om nagra problem pa nagon tavling. Med lite hastvett tankande kommer man langt :)

det där har jag också vart med om. Folksom galloperar ifrån parkeringarna.Där ska man bara skritta anser jag..hästarna i släpen kan ju om annat bli oroliga om ryttare galoppera omkring utanför släpen.

och dom som ställer sig o longerar mitt på framridningarna med bralliga hästar o låter alla ryttare trängas i ett hörn

osv.

Håller verkligen med! :bow:

KL

Ditt lands färger är det. Vissa länder MÅSTE man ha rosett/band i svansen för att vissa att du har hingst. Sverige har inga såna krav. Men kan alltid vara bra att sätta ditt.... Även om din hingst är snäll och välskolad....kanske inte ryttaren på högbrunstiga stoet har så bra koll på sin häst.
Så Blått och gult ska det vara!!! (Alltså det land du rider för! Inte var din häst kommer från).

:-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 480
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 983
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka