tävling o hingst

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 119
Sv: tävling o hingst

Det tycker inte jag, en hingst är inte annorlunda än någon annan häst (sto eller vallack). Har man en hingst som man inte kan kontrollera bland andra hästar tycker jag inte man har på tävlingsbanorna att göra.
Exakt, bra sagt, precis min mening! :bow:
Visst det är ju bra att visa i svansen att de inte ska gå nära.
Sedan brukar många även säga till "Ur vägen, här kommer en hingst"
En del brukar hojta det även valackar och ston, just för att de ska få lite mer plats :D

*KL*

Tävlade hingst under många år och det som gäller är att det ALLTID är du som måste hålla uppsikt över alla andra och hålla dig ur vägen för alla. Det sitter i ryggmärgen än idag, trots att det är flera år sedan jag var ute med hingsten sist. Håller alltid en väldig koll på vad andra ägnar sig åt och är på väg.

Naturligtvis måste hingsten vara lika väluppfostrad som alla andra tävlingshästar (om inte mer) MEN en hingst kan alltid reagera kraftigare på saker som i allmänhet kanske inte stör ett sto eller en valack (även om man för säkerhets skull alltid borde hålla ett ordentligt avstånd till alla). Sedan är det ju skillnad på olika hingstar, vissa är lugnare och mer ointresserade av omgivningen än andra. Min var av det tuffare, "machoslaget" men var helt införstådd med att så länge han hade sadel på ryggen var det jobb som gällde, inget annat, men uppmärksamhet på andra hästar fanns ändå alltid där.

Och skulle det hända något kommer skulden alltid att falla på hingsten (dvs. dig), vare sig det var så det gick till egentligen eller inte. Ett exempel på det var t.ex. när jag och min kompis som också hade hingst tävlade dressyrallsvenskan (var på ponny det här) och några mammor sa till sina döttrar att rida så nära som möjligt och störa hingstarna precis innan de skulle in på banan för att de skulle bli okoncentrerade (jo, det är faktiskt sant!:crazy: ). Det slutade med att jag blev påriden bakifrån, dock utan att det hände något alls (utom att jag blev jättearg), men när de körde samma taktik på kompisens ponny (som dessutom hade stor röd rosett i svansen) slog han och träffade en tjej på benet. Blev en massa väsen och det var ett himla liv om att den hingsten i synnerhet, och alla hingstar i allmänhet borde förbjudas på tävlingsbanorna. Det här var hingstar som gått ett par SM och några hundra tävlingar var och därför inte direkt faller inom ohanterad- och ouppfostrad-kategorin...

Så vad jag säger är; Visst, tävla din hingst när du känner att han (och du) är färdig för det på alla plan. På de flesta sätt är det ingen större skillnad att tävla hingst än något annat, det är samma regler som gäller för alla. Men håll stenkoll och utsätt dig inte för situationer där du inte är riktigt säker på utgången! Det skadar aldrig att tänka lite extra på säkerheten, speciellt när det gäller en orutinerad häst (behöver inte vara en hingst).

Det finns ston som är nästan lite hingstiga av sig också.
Min tränare har ett sådant sto *jisses* Va hon kan leva om alltså. :bump::eek:

*knapplån*

Håller med om att den "ömsesidiga" respekten som tappats nånstanns på vägen måste komma tillbaka...
Samtidigt förstår jag lite att den röda rosetten tappat "betydelse" då ALLA i stort sett har röd rosett i svansen och ALLA rider dessa hästar som om de INTE var sparkbenägna... Tycker överhuvudtaget att sättet gentemot varandra på framridningen är "hela havet stormar" samtidigt som jag själv visserligen är en sådan som "bara rider" (dvs står nån i vägen fast jag ropat så rider jag oftast bara på ändå).

Svårt det där med "respekten" för alla har ju olika nivåer av vad som är "respekt". Min toleransnivå tex är ganska hög. Medans mångas är extremt låg (dessa vill max ha 4 st på framhoppning tex ;) (i ett 20 ' 40 ridhus) "typ")

Ang hingst så anser jag inte att man egentligen ska behöva "utmärka" sej alltför mkt då de sedvanliga "reglerna" ska göra att folk inte rider för nära ! Själv har jag haft mer "korkade" ston ään jag sett "dumma" hingstar. Och framförallt så är ju unghästar som är på tävling bland de läskigaste som finns då man inte har en susning om hur de reagerar från gång till gång (då de inte ens vet de själva !)...

När du går förbi med en hings mellan andra hästar, kan du säga : "Akta hingst" Dem flesta brukar akta sig lite :)

Annars tycker jag som många andra, om hingsten inte kan vara kontrollerad, ska man inte ut på tävlingar :smirk:

När du går förbi med en hings mellan andra hästar, kan du säga : "Akta hingst" Dem flesta brukar akta sig lite :)

Hehe ... Själv ropar jag numera rätt ofta "se upp unghäst" då de jag rider fram är femåringar och uppåt och just nu ute på deras första tävlingar ... Å de är verkligen "på tårna" och ibland inte så små heller (mellan 164-174) vilket är en del att hålla koll på...
Men speciellt får jag ofta säga till mot andra på backen (människor) då de verkar tro att de skulle stå säkert mitt i en ridhusöppning när man kommer med unghäst som tycker just såna öppningar e skitäckliga...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 482
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 983
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka