Tävling på ungponny

Lahtel

Trådstartare
Mitt TR är ganska gammalt, så jag tänkte bara kolla om det blivit några ändringar vad gäller klasser för ungponny.

Enligt mitt gamla TR får 4-årig ponny tävla ld-lb i dressyr och hopp på lokal tävling.
5 årig ponny får tävla allt.

Jag tycker det låter lite häftigt att en 5-åring får gå de högsta klasserna... :confused:

Sv: Tävling på ungponny

Detta gäller i hoppning -
4-årig ponny får starta högst LC. Måste starta i avd B.
5-årig ponny får starta högst Msv B. Måste starta i avd B.
6-årig ponny får starta högst Msv A
Ekipage med 6-årig ponny får starta i avdelning A efter två felfria ritter i avdelning B i samma eller högre klass. (Måste alltså vara samma ryttare).

Ok, i mitt TR står det tom LB för 4-åring, jag tolkade det som att det var ld-lb. Men jag hade samtidigt för mig att endast ld och lc var tillåten.

Jag har en c-ponny och de får väl inte tävla mer än msvb?
Det innebär alltså att han som 5-åring får starta alla klasser i avd b?

Jag tycker det är lite konstigt att de får starta så högt, när hästar bara får starta 1,20, vilket ju motsvarar LA för ponny.
Är det vanligt att 5-åriga ponnyer går så högt som msvb?

C-ponny får gå Msv A också.
Jag tycker inte att det är särskilt vanligt med 5-åringar som går Msv B.

Det är inte särskilt vanligt att femåringar går msvB, sen kan man ju alltid diskutera hur lämpligt det är.

OT

Jag vet några som hade en duktig hopphäst (dock ingen ponny), när den var 5 år tyckte de att de skulle hoppa 2 m med den, vilket den också gjorde, men sen gick den inte runt 1.00 banor. Hästen bytte ägare och gick efter många om och men 140 innan hon blev avelssto.
Jag tror inte att någon häst mår bra av att pressas för hårt/fort som ung, svagare individer kan nog knäckas lätt.
Bara för att det är tillåtet är det ju inte lämpligt.
Fast det är ju upp till var och en, jag skulle nog föredra att ha hästen längre än att stressa upp i klasserna och riskera både fysiskt och psykiskt slitage på den.

Nej, precis, jag tycker också att det verkar högt.
Det var därför jag blev så förvånad när det i mitt TR från 99 stod 5-årig ponny - alla klasser.

Jag trodde liksom att häst och ponny följdes åt i klasserna, så att LA skulle vara det högsta för 5-årig ponny. Alternativt att ponny skulle ligga lite efter. 5-årschampionatet för ponny går ju i LB.
Men det är ju bra att veta vad som gäller i allafall. Jag har dock ingen avsikt att starta det högsta med min ponny bara för att han får.

Det hade ju varit mest logiskt om de hade följts åt, tycker man ju. När jag tävlade ponny väntade jag tills han blev 7 med att starta MSVB, även om han kunde gått det innan. Sen gick han MSVA som 9-åring, men då var han inte min längre (såld=jag var för gammal).

Tror inte att ungponnyerna skulle vara tåligare än de unga hästarna på det viset. Så det är lite märkligt att ponny får starta alla klasser men hästar stoppas vid LA.:confused:

En sak att tänka på är dock att ponnyer måste kvalas till Msv B. För häst är det fritt (utom för juniorer som kvalar, dock lättare än ponnyekipagen.)
Ponnyekipage måste ha fem felfria grundnollor eller tio poäng i LA för att få starta Msv B.
Jag tycker dock inte att det är lämpligt, oftast, att ta upp så unga ponnyer som 5-åringar i Msv B.

jag skulle nog vilja påstå att det sällan eller aldrig är lämpligt att rida de klasserna, med unga hästar, vare sig det är ponny eller häst, även om hästen/ponnyn har kapacitet för det. Jag har sett alldeles för många knäckta "storhoppare" för det. En del går inte ens in på en hoppbana öht längre.:eek:

Hur kan det här tolkas på annat vis:
"Jag tycker dock inte att det är lämpligt, oftast, att ta upp så unga ponnyer som 5-åringar i Msv B."

Jo, i och med att du lägger in ordet oftast, istället för att bara låta meningen vara;
"Jag tycker dock inte att det är lämpligt att ta upp så unga ponnyer som 5-åringar i Msv B."

Ordet oftast (då istället för alltid, vilket man tolkat det som annars), gör att det låter som att det finns tillfällen då det är ok.

Ok, i mitt TR står det tom LB för 4-åring, jag tolkade det som att det var ld-lb. Men jag hade samtidigt för mig att endast ld och lc var tillåten.

Jag har en c-ponny och de får väl inte tävla mer än msvb?
Det innebär alltså att han som 5-åring får starta alla klasser i avd b?

Jag tycker det är lite konstigt att de får starta så högt, när hästar bara får starta 1,20, vilket ju motsvarar LA för ponny.
Är det vanligt att 5-åriga ponnyer går så högt som msvb?

120 motsvarar Msv B för D-ponny och för C-ponny Msv A så LA är det inte

Jo för stor häst är det det, vilket också nämndes i inlägget.
Alltså det är ju en LA klass för hästar.

120 motsvarar Msv B för D-ponny och för C-ponny Msv A så LA är det inte

Du missförstår. LA = 120 för häst (även om benämningarna inte används längre)
Därför tycker jag det vore mer logiskt om häst och ponny följdes åt. Dvs att man som 5-årig ponny som högst fick tävla LA.

Vilket även din text gör:
"jag skulle nog vilja påstå att det sällan eller aldrig är lämpligt att rida de klasserna[...]"
Du har alltså med sällan som gör att det inte alltid anses som olämpligt i ditt fall.

Helt irrelevant i vilket fall som helst, min blivande 5-åring lär inte få gå Msv B iaf.

Inte direkt, det hela är ju en negation till att starta dem i msv.
skit samma det här är bara löjligt.

frågan är väl om den kan gå msv först... dessutom kan mkt hända på 3 år.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
997
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 512
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 381
Senast: Edla
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
13 065
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka