Tråden för iberiska hästar (PRE, Lusitano, Hispano Arab osv)

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare WBanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 16 175
Har utökat min "egen" flotta och behåller Katten i ett samarbete med hennes ägare. Älskar den här lilla hästen🤩! Så mycket motor, talang och allt i henne😍
received_971329214451124.webp

Aldrig går det som man har tänkt sig... Hade planer på att rida i DIV2-laget i höstas och därmed debutera LA, men hästen fick en inflammation i bakknät och det blev vila 1,5 månad och 6 veckors igångsättning. Hon kändes superfin vid igångsättningen, men ett tag senare såg hon ofräsch ut på ena frambenet när jag longerade, dock kändes hon väldigt fin att rida. Veterinären hittade inget fel, vi både röntgade och ultraljudade. Veterinären trodde att orenheten kom av att hästen är så rörlig och behöver bygga upp ännu mer styrka för att kunna balansera sig, så jag fick börja rida igen. Sedan pajade mitt "bakknä" så sista gången jag red var på nyårsafton, och därefter var det min tur att röntgas och sprutas med kortison. Som tur är så har jag världens bästa medryttare som har hjälpt mig att hålla igång hästen. Men igår var det äntligen dags för mig att sitta upp igen. 😍 Vi joggade lite lätt i ridhuset och hästen kändes pigg och glad. Det är tur att hon är så otroligt snäll med sin gamla människa, hon stod som ett ljus när jag försökte kravla av utan att knät skulle göra för mycket ont; smidig som ett kassaskåp. 🙈 För att fira att vi är igång igen så beställde jag ett egendesignat pannband som ska invigas ikväll. Allt som kan firas med ny (rosa) utrustning måste firas... 😁

OoCE.webp

Aldrig går det som man har tänkt sig... Hade planer på att rida i DIV2-laget i höstas och därmed debutera LA, men hästen fick en inflammation i bakknät och det blev vila 1,5 månad och 6 veckors igångsättning. Hon kändes superfin vid igångsättningen, men ett tag senare såg hon ofräsch ut på ena frambenet när jag longerade, dock kändes hon väldigt fin att rida. Veterinären hittade inget fel, vi både röntgade och ultraljudade. Veterinären trodde att orenheten kom av att hästen är så rörlig och behöver bygga upp ännu mer styrka för att kunna balansera sig, så jag fick börja rida igen. Sedan pajade mitt "bakknä" så sista gången jag red var på nyårsafton, och därefter var det min tur att röntgas och sprutas med kortison. Som tur är så har jag världens bästa medryttare som har hjälpt mig att hålla igång hästen. Men igår var det äntligen dags för mig att sitta upp igen. 😍 Vi joggade lite lätt i ridhuset och hästen kändes pigg och glad. Det är tur att hon är så otroligt snäll med sin gamla människa, hon stod som ett ljus när jag försökte kravla av utan att knät skulle göra för mycket ont; smidig som ett kassaskåp. 🙈 För att fira att vi är igång igen så beställde jag ett egendesignat pannband som ska invigas ikväll. Allt som kan firas med ny (rosa) utrustning måste firas... 😁

Visa bifogad fil 162196
Sjukt snyggt!
Jag älskar saker med döskaller, kanske vissa som tycker sånt är "trashy" men emo-teenage-chick inside me kommer aldrig dö! (jag har även en sortering med döskaller hemma då jag är lite av en horror/witchy/goth fantast med). nästan så man blev sugen på ett sånt pannband med :D rosa och svart :up::heart

Sjukt snyggt!
Jag älskar saker med döskaller, kanske vissa som tycker sånt är "trashy" men emo-teenage-chick inside me kommer aldrig dö! (jag har även en sortering med döskaller hemma då jag är lite av en horror/witchy/goth fantast med). nästan så man blev sugen på ett sånt pannband med :D rosa och svart :up::heart
Klart du ska beställa ett, det finns massor med färger och pärlor att välja mellan. 😊 Och kvaliteten på lädret kändes jättebra. På tal om döskallar; har du sett Gazparas ridbyxor mm? 😍

Jag har fått riktigt bra besked sista dagarna. Idag var jag med Grao på återbesök efter hans operation, och allt ser riktigt bra ut, så nu får jag börja med igångsättning och uppbyggnad uppsuttet. Jag ska även fortsätta med de avsuttna övningarna, nytt återbesök i april. Fram tills dess ska vi ha kommit upp i en hel del trav. Om allt ser bra ut då fortsätter vi med galopp, sidvärtsrörelser och volter.
Min nya häst Polo lämnar Portugal på fredag och en vecka senare är han här.
Och eftersom alla goda ting är tre - landslaget i WE går in på en tredjeplats på världsrankingen för nationer.

Visa bifogad fil 162196
Måste köpa ett 😍

1745556848348.webp

Polo har nu varit i Sverige i ungefär två månader, och han är verkligen en pärla! Vi har varit både hos dressyrtränare och WE-tränare, och båda gillar honom mycket. Jag ser fram emot att rida varje dag! Dressyrtränaren föreslog att vi ska sikta på att rida sexårsklasser i år, så jag har börjat titta på de programmen, men först försöker jag nog rida några enklare program, kanske Lätt B-Lätt A. I helgen är det intensivkurs i WE på en anläggning nära oss, då blir det mycket släpträning. Jag lastar honom enkelt själv och han åker bra, men han är rätt skrapig och stampig innan vi kommer iväg. Där har han en bra bit kvar till Grao, som är världsmästare i släpståning.
Anpassandet till våra rutiner har gått bra. Först fick han gå i egen hage i fyra veckor, maskprov och kontroll av temp och allmänstatus under den tiden. Sen släppte vi ihop med en kompis i en liten hage, och nu går de två tillsammans i en stor hage. Snart ska de få gå ute även nätter, vi får se hur han tar det. Han har tyckt att det är konstigt att han ska vara ute när det regnar eller börjar skymma! Han har fortfarande lite hingstbeteende som att lukta på alla bajsar och bajsa på hög, men inget som är besvärande. Dock har vi ju inga ston i stallet - vi får se hur det funkar när det finns brunstiga ston i närheten. Jag är inte särskilt oroad för det dock, han är superduktig på att hålla fokus på arbete.

Hej hallå :) Ny här och letar trådar som passar mig. Har en 10 årig PRE-dam som har bott hos mig sen hon var 1 år.
Vi har tävlat dressyr på LA-nivå och nu övar vi på byten för att kunna ta ett kliv in i MSV. Jag har pausat tävlandet ett tag både för min egen skull men även för hennes, för att bygga styrka, rida i grimma och lattja i skogen och rensa hjärnan för tillfället. Har nämligen varit sjukskriven i 15 månader efter att ha gått in i väggen. Jobbar 75 % nu och om två veckor stiger jag på 100 % igen. Jättespännande! Min dam och jag ville mest kika in här och säga hej :D
Messenger_creation_BA2375CA-A71E-467B-8135-86E1B059E944.webp

Hej hallå :) Ny här och letar trådar som passar mig. Har en 10 årig PRE-dam som har bott hos mig sen hon var 1 år.
Vi har tävlat dressyr på LA-nivå och nu övar vi på byten för att kunna ta ett kliv in i MSV. Jag har pausat tävlandet ett tag både för min egen skull men även för hennes, för att bygga styrka, rida i grimma och lattja i skogen och rensa hjärnan för tillfället. Har nämligen varit sjukskriven i 15 månader efter att ha gått in i väggen. Jobbar 75 % nu och om två veckor stiger jag på 100 % igen. Jättespännande! Min dam och jag ville mest kika in här och säga hej :DVisa bifogad fil 167171
Ni är så välkomna!

Hej! Hittade denna tråden och har själv en 4 årig Lusitanokorsning. Vi bor i högt uppe i Norrland och har 35 mil till närmsta hästaffär och sadelutprovare kommer upp enstaka gång om året. Jag undrar vad ni i tråden har för sadlar till era kortryggade iberiska hästar, då gärna förslag på hopp-/allroundsadlar.

Till min pre har jag en bates, isabell werth. Den ligger bra, men hade nog kunnat hitta nån som ligger bättre om jag ansträngt mig. Han är rund om både rygg och manke. Normal anläggningsyta för nån på 160. Har det bredaste koppjärnet i. Har bytt ut till ullstoppning istället för luft.

Till min pre har jag en bates, isabell werth. Den ligger bra, men hade nog kunnat hitta nån som ligger bättre om jag ansträngt mig. Han är rund om både rygg och manke. Normal anläggningsyta för nån på 160. Har det bredaste koppjärnet i. Har bytt ut till ullstoppning istället för luft.
en sån skulle aldrig passa på min, blir alledeles för lång och hade legat på länden. Min är 162 men kort i ryggen.
Vi har en X-D2 K Free D Prestige, men prislappen är rätt saftig för en sån. Vi hade valet att köpa en sån eller en Amerigo Pasubio typ. Vi provade mååånga olika sadlar. Blandt annat Amerigo DJ och liknande, men passade inte alls min.

Hej! Hittade denna tråden och har själv en 4 årig Lusitanokorsning. Vi bor i högt uppe i Norrland och har 35 mil till närmsta hästaffär och sadelutprovare kommer upp enstaka gång om året. Jag undrar vad ni i tråden har för sadlar till era kortryggade iberiska hästar, då gärna förslag på hopp-/allroundsadlar.
Min är ett sto, spolformad med lite svängd rygg som blir rakare vid rörelse. Jag hade en wow sadel men den passade inte i längden. Nu har jag bomlös sadel, Ghost och en Iconic som hoppsadel.

I dagsläget har vi en bomlös Ghost Italy, men upplever att en bomlös lätt glider på en unghäst som kan göra en del plötsliga rörelser ;) Så funderar på en bomsadel. Han är inte lång i ryggen, men rätt så rak faktiskt med normal manke skulle jag säga. Dessutom verkar han ha lätt för att bli spänd i ländryggen vid regn eller annat kallt och blött väder, så en kort anläggningsyta är vad vi letar.

en sån skulle aldrig passa på min, blir alledeles för lång och hade legat på länden. Min är 162 men kort i ryggen.
Vi har en X-D2 K Free D Prestige, men prislappen är rätt saftig för en sån. Vi hade valet att köpa en sån eller en Amerigo Pasubio typ. Vi provade mååånga olika sadlar. Blandt annat Amerigo DJ och liknande, men passade inte alls min.
Ja min budget är nog absolut max 30.000 kr. Helst upp till 20.000. Man ska ha tur och hitta begagnade exemplar som är rätt och passar.

Allmänt, Dagbok

• Sommarpratare 2025
  • Svensk Politik 4
  • Träning och hälsa del 13

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Hur mycket tjänar ni?