Tävlingskläder. Hissa/dissa!

Tussinussen

Trådstartare
Jag ska ut o tävla dressyr i år för första gången och då måste man förstås rycka upp sig och se rättklädd ut. Jag skulle vilja ha lite tips om vad man kan försöka satsa på/undvika.

T ex, är Hööks/Börjes billiga kavajer bra? Hur är passformen/utseendet?

Hur mycket ska man behöva lägga för att få en riktigt bra tävlingskavaj?

Fram med lite tips ang tävlingskläder nu - det finns säkert fler som vill ha :)

PS Moderatorn: jag sökte på trådar om tävlingskläder men de jag hittade verkar vara ett par år gamla, det kan ha kommit en del nytt så jag tänkte att det inte var fel att starta en ny tråd.

Sv: Tävlingskläder. Hissa/dissa!

Jag vill också veta, jättebra tråd! Jag har en gammal kavaj som jag tror är snart 20 år gammal, köpt på börjes :p Kanske läge att skaffa något annat?

Jag tycker det ar viktigast att kavajen faktiskt passar. Det ser sa slafsigt ut med alldeles for mycket tyg kring bal och armar. Market spelar mindre roll. Sa lange som passform och langd ar ratt, ser man faktiskt helt ok ut i nastan vad som helst, inklusive en liten Jacson i barnstorlek som man kopt begagnat.

Jag tycker allt som är helt och rent sen spelar märket ingen roll! Sen att de sitter snyggt, tycker det ser roligt ut om någon har en för stor kavaj på sig.

Jag måste fråga, dagens kavajer ser så himla tajta ut (hoppryttare tänker jag på) men det är figursytt och snyggt, är det stretchmaterial ? (stavningen blev nog lite fel där..)

Jag är bredaxlad men med smal midja så jag fick köpa en två nr för stor kavaj och sen sy in i midjan. Men stretch vore ju lite bättre :)

Jag är ingen tävlingsryttare utan har bara vart ute några gånger och ville därför inte lägga massa pengar på tävlingskläder. Har en vanlig svart kavaj som jag hittade i en second hand affär, kostade bara ett par hundra och sitter som en smäck, kan ju vara ett tips om du inte vill slänga ut massa pengar på en kavaj :) Vill du en kavaj som är gjord för att rida i så tycker jag jacson har snygga :d

Jag måste fråga, dagens kavajer ser så himla tajta ut (hoppryttare tänker jag på) men det är figursytt och snyggt, är det stretchmaterial ? (stavningen blev nog lite fel där..)

Jag är bredaxlad men med smal midja så jag fick köpa en två nr för stor kavaj och sen sy in i midjan. Men stretch vore ju lite bättre :)

Jag har Animo Leyla, och den sitter tight. Den har stretchmaterial och resor i midjan, så den sitter verkligen intill kroppen utan att sitta åt. Animo :bow: Utbudet av stretchmaterialkavajer blir allt vanligare, så det finns säkert något som passar dig :)

Jag är ingen tävlingsryttare utan har bara vart ute några gånger och ville därför inte lägga massa pengar på tävlingskläder. Har en vanlig svart kavaj som jag hittade i en second hand affär, kostade bara ett par hundra och sitter som en smäck, kan ju vara ett tips om du inte vill slänga ut massa pengar på en kavaj :) Vill du en kavaj som är gjord för att rida i så tycker jag jacson har snygga :d

Bra tips tack!

Jag tycker det ar viktigast att kavajen faktiskt passar. Det ser sa slafsigt ut med alldeles for mycket tyg kring bal och armar. Market spelar mindre roll. Sa lange som passform och langd ar ratt, ser man faktiskt helt ok ut i nastan vad som helst, inklusive en liten Jacson i barnstorlek som man kopt begagnat.

Jo det var det jag tänkte..passformen är allt. Vet du hur passformen är på de billigare, Börjes/Hööks typ?

Kolla begannonser också:). Går att fynda i synnerhet Pikeurkavajer. Jag har själv en Pikeur Diana, den är fint figursygg och av lite längre modell vilket jag verkligen gillar. Tycker inte om de nya korta hoppkavajerna.

5849_1133962281153_1590181870_314773_8057494_n.jpg

5849_1133962321154_1590181870_314774_5948681_n.jpg

Kavajen är bra att lägga ner lite pengar på de billigare brukar ha dålig passform och vara sladdriga så runt 2000, pikeur är fina och har bra passform :)

Ridbyxorna går bra med lite billigare, tycker att börjes Domino ridbyxor är bra faktiskt och billiga, tänk bara på att köpa helskodda för de blir halt annars tkr jag

Skjorta funkar också med en billigare variant, CRW fina med bra passform, tänk på att den ska vara i stretsch material så att du kan röra dig ordetnligt.

Stövlar satsa även här på kvaliten runt 2-3000 får du ett par bra för mina favoriter är mountain horse

Hoppas inte det här räknas som reklam nu :o

Jo det var det jag tänkte..passformen är allt. Vet du hur passformen är på de billigare, Börjes/Hööks typ?

Fast om passformen är bra eller dålig på en viss kavaj kan vi ju knappast avgöra sålänge vi inte vet vilken kroppsform du har :)

Jag tex fyndade en kavaj på Hööks för hela 200kr på rea för ett par år sen som sitter perfekt på mig, jag är kurvig timglasmodell med ganska breda axlar, stora bröst, mindre midja och större höfter.

Även om flera kvajer är av samma märke så brukar passformen skilja en hel del mellan de olika modellerna så det är nog bäst att prova sig fram :)

Sen beror det ju på hur mycket man kommer att använda den där kavajen.
Numera tävlar jag sällan och ännu mer sällan som kavajen används och då vill jag inte lägga flera tusen kronor på en kavaj och vita ridbyxor.
Så jag är ypperligt nöjd med min välsittande Hööks kavaj för 200kr och vita helskodda ridbyxor som jag hittade på rea för 100kr på globen för ett par år sedan :)

Däremot har jag ett par dyrare fina ridstövlar, men de använder jag varje vecka så då känns priset försvarbart :)

Fast kostar en vanlig Pikeur Diana 2.000:-? Den kostade ca 1.500:- när jag köpte, men hmm, det är faktiskt ganska många år sen. Håller helt med om att det är värt att lägga pengar på en fin kavaj, dom håller länge och det ser mycket bättre ut när kavajen sitter perfekt!

Ridbyxor funkar som sagt utmärkt av billigare variant. Är bra att kunna ha något extrapar med sig på tävling om man åker av eller om hästen dregglar ner en...

Tävlar man dressyr ska man ha en plastrong och det finns suuuperfina som man själv kan välja dekorationer på för 2-300:-.

Läderstövlar är ju en dyr historia men också en investering. Hööks har helt okej modeller för 1.500-2.000:-. Och Cavallo och Königs har budgetmodeller för ca 2.500 som är mycket prisvärda.

Fast om passformen är bra eller dålig på en viss kavaj kan vi ju knappast avgöra sålänge vi inte vet vilken kroppsform du har :)

Tänkte mest på om folk upplever att den är typ strl 42 över bysten o 38 i midjan, om du förstår vad jag menar.

Fast kostar en vanlig Pikeur Diana 2.000:-? Den kostade ca 1.500:- när jag köpte, men hmm, det är faktiskt ganska många år sen. Håller helt med om att det är värt att lägga pengar på en fin kavaj, dom håller länge och det ser mycket bättre ut när kavajen sitter perfekt!

Ridbyxor funkar som sagt utmärkt av billigare variant. Är bra att kunna ha något extrapar med sig på tävling om man åker av eller om hästen dregglar ner en...

Tävlar man dressyr ska man ha en plastrong och det finns suuuperfina som man själv kan välja dekorationer på för 2-300:-.

Läderstövlar är ju en dyr historia men också en investering. Hööks har helt okej modeller för 1.500-2.000:-. Och Cavallo och Königs har budgetmodeller för ca 2.500 som är mycket prisvärda.

jag skulle köpa en pikeur diana förra våren, men jag var lite för kurvig för den så det blev en horka istället som satt bättre men då låg de på strax under 2000 tror jag.

Nu håller jag på att gå ner i vikt så nu blir det nog en diana när jag lyckats bli av med några kilon :)

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Ridning Har sökt runt på forumet men inte hittat svar på de jag sökt så nu startar jag en tråd! Har en ridtravarvalack född 01, gått som...
Svar
15
· Visningar
1 889
Senast: Crash
·
  • Låst
Hästvård Alltså det här med feta hästar... Jag har säkert själv svarat i nån tråd och menat att det inte är försvarbart att låta hästen vara för... 64 65 66
Svar
1 303
· Visningar
81 676
Senast: Boj
·
L
Ridning Jag vet att det finns äldre trådar om detta men tyckte inte jag blev så mycket klokare av att läsa dem så jag försöker med en ny tråd... 2
Svar
23
· Visningar
5 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka