Tävlingsnerver - era tips.

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare puckis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 768
P

puckis

Jag har rejäla problem med att hantera mina nerver på tävlingsbanan. Nu vill jag höra hur ni gör/tänker när nerverna tar över :crazy:

Sv: Tävlingsnerver - era tips.

Är det ingen som har några tips på hur ni håller era nerver i trim? Tycker alltid alla ryttare ser så coola ut på tävling medan jag har värsta spagettibenen...

Andas lugnt, tänka igenom hela banan/programmet i huvudet precis som du ska rida.
Vara ordentligt förberedd.
Vara på plats i lagom tid.

Sen brukat nervositeten bli bättre med tiden, man måste träna på att tävla. Man lär sig att kntrollera sin nervositet så man slipper sitta upp på hästen alldeles sönderstressad.

Som föregående talare säger; kom i tid, var väl förberedd... Och tävla på en lagom nivå... Lägg inte ribban för högt utan tävla på en nivå som funkar bra hemma.

Se till att du har koll på läget, när du ska lasta ur, när du ska sitta upp osv så du iaf slipper stressa med sånt, och ta med dig nån som har en lugnande inverkan på dig vettja :)

Blir aldrig nervös längre, tävlar ganska mycket. Får värsta adrenalinkicken istället, studsar runt i bilen och vill komma fram nunununu :rofl:

Men, inför säsongens första tävling kan man ju ibland bli lite pirrig kvällen före när man packart och typ på morronen och då brukar jag tänka på hur kul det ska bli!

Se till att komma i tid till tävlingsplatsen så inte det blir ett stressmoment att ta ut hästen/sadla mm.

Lycka till :banana:

Hon som rider min ponny nu har haft stora problem med sina nerver, hon har tagit hjälp av mental träning och det har hjälpt henne jättemycket!

Sen hjälper det om jag är med på tävling och om jag har koll på allt, när han ska göras vid, nrä hon ska börja rida nrä hon ska gå till banorna hur hon ska rida runt banan osv, då känner iaf hon sig mer avslappnad. Kanske något att testa?

Hej tänk bara på att ha kul!! det fungerar alltid på mig spec. när jag hoppade b-ponny. :rofl:

Tävla mer, mer och ännu mer. Ha gott om tid! :)
Och glöm inte att det ska vara roligt att tävla!

ja blir lätt jätte nervös när ja inte har koll på när jag ska göra vad tex lasta ur, börja rida fram m.m. Så senast kvälen innan tävlingen räknar jag ut tider de kan tex se ut så här om ja startar klass 1 vid 09:15...när ja inte hatr räknat ut allt nboga blir ja jätte nervös :S

gå upp 04:15
åka till stallet 05: 15
lasta 06:25
köra 06:30
va på tävlingsplatsen 07:20
-betala, kolla stället-
lasta ur 07:50
-gå med han-
börja piffa till han 08:10
rida fram till klass 1 08:35
rida klass 1 09:15
-skritta, ge lite mat,lasta in i transp. m.m-
lasta ur till klass 2 11:15
-gå med han-
börja piffa till klass 2 11:35
rida fram till klass 2 12:00
rida klass 2 12:30

och destomer du tävliar desto mindre nervös blir du!:)

Senast ändrad av en moderator:

Tror också på mental träning, typ meditation och andra avslappningsövningar. Ju mer du tränar på meditadion desto lättare får du att hitta tillbaka till samma känsla (som du vill ha på tävlingar); dvs. lugn och avslappnad.

Annars är det bra att andas från magen. Djupa andetag... men det vet du säkert redan. :p

Sådanna tidsplaner gör jag också. Blir hysterisk annars. :rofl:

Annars är väll det bästa tipset att träna, träna, träna och träna ännu mer på att tävla. Nerverna försvinner kanske inte, men du hittar din egen strategi för att kontrolera dem.

Förutom min tidsplan så ser jag till att ha ätit riktigt riktigt mycket på morgonen så jag kan stå mig hela dagen och det inte skulle vara läge för mat, samt att då blir jag inte lika stirrig. :idea:

Sådanna tidsplaner gör jag också. Blir hysterisk annars. :rofl:

Annars är väll det bästa tipset att träna, träna, träna och träna ännu mer på att tävla. Nerverna försvinner kanske inte, men du hittar din egen strategi för att kontrolera dem.

Förutom min tidsplan så ser jag till att ha ätit riktigt riktigt mycket på morgonen så jag kan stå mig hela dagen och det inte skulle vara läge för mat, samt att då blir jag inte lika stirrig. :idea:

he he ja trodde bara de va ja som va lite udda och gjorde sånna planer, he he men nu är vi mindst två :love: :)

Jag tänker att det går bättre om man tar det lite lungt och inte streesar upp sig på allt, tänk att du inte glömmer programmet/banan, man kan få en blackout innan men inne på banan minns man den igen :) Det finns i bakhuvudet :) Kom dit i tid så det inte blir ett stess moment och sen är det bara ut och ha kul! xD

Jag är helt manisk med mina hålltider. Diffar det det minsta blir jag stirrig som attan. Men det börjar bli bättre nu, efter så där 6 år tävlande upp till nationell nivå. ;)

Jag är helt manisk med mina hålltider. Diffar det det minsta blir jag stirrig som attan. Men det börjar bli bättre nu, efter så där 6 år tävlande upp till nationell nivå. ;)

ha ha känner igen mig, med att man blir jätte stirrig:P:angel:

ja blir lätt jätte nervös när ja inte har koll på när jag ska göra vad tex lasta ur, börja rida fram m.m. Så senast kvälen innan tävlingen räknar jag ut tider de kan tex se ut så här om ja startar klass 1 vid 09:15...när ja inte hatr räknat ut allt nboga blir ja jätte nervös :S

åka till stallet 05: 15
lasta 06:25
köra 06:30
va på tävlingsplatsen 07:20
-betala, kolla stället-
lasta ur 07:50
-gå med han-
rida fram till klass 1 08:35
rida klass 1 09:15
-skritta, ge lite mat,lasta in i transp. m.m-
lasta ur till klass 2 11:15
-gå med han-
börja piffa till klass 2 11:35
rida fram till klass 2 12:00
rida klass 2 12:30

och destomer du tävliar desto mindre nervös blir du!:)

Shit, sådär skulle ja inte kunna göra :P
Förstå om hästen skulle krångla vid ex. lastning. och tidsplanen inte håller. Skulle nog bara blir mer stressad :P

Min brukar väll se ut ungefär så här:

åka till stallet 05: 00
lasta 06:30
köra 06:45
va på tävlingsplatsen 07:45
-betala, kolla stället-
lasta ur 08:00
-gå med han-
rida fram till klass 1 08:30
rida klass 1 09:00

Ungefär så är det för mig. Så jag räknar med ganska god tid. :angel: Väldigt ofta jag kommer i lite för god tid. men hellre det. :)

Shit, sådär skulle ja inte kunna göra :P
Förstå om hästen skulle krångla vid ex. lastning. och tidsplanen inte håller. Skulle nog bara blir mer stressad :P

jo men man får ju ha med lite exta tid så klart:) så om de går fel så klarar man sig iaf...

Ni kanske har nått tips till mig då. Jag bygger jämt upp förväntningar. Så även om jag vet att min häst stannar så drömmer jag alltid om att ta den nollan, kanske till och med bli placerad.. Slutar ofta med att jag bara blir besviken torts att det ändå gått bra för att vara hästen inne på banan.
Jag försöker jämt tänka att jag ska sluta hoppas men lyckas alltid drömma lite iaf..:crazy:
Nån som har nått bra tips?
Mina tävlingsnerver är inte så bra heller, brukar börja två veckor innan. Sitter och kollar på startlistorna och det typ 3ggr per dag för att jag inte ska missa nått..
Brukar också vilja ha tidschema men lyckas ju aldrig hålla det bra, antingen går det för fort elr för långsamt..

Liknande trådar

Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 123
Senast: Lady_S
·
Hemmet Jag tar gärna emot tips på en dörrklocka med rejäl hörbar signal/pling. Blinkar den så är det helt ok om man bara kan välja bort det...
Svar
4
· Visningar
205
Senast: Grazing
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
222
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.