Tävlingsridbyxor

FT_ryttare

Trådstartare
Vad har ni för ridbyxor då ni tävlar ??
jag föredrar vita men måste nu inhandla ett par nya inför säsongen.
Men funderar på märke..

är de bättre o köpa dyrare ( pikeur) eller ska man satsa på billigare men kanske 2 par..

vad tävlar ni i för byxor???

Sv: Tävlingsridbyxor

Jag skulle personligen köpa ett par märkes ridbyxor i stället för 2 par från t.ex. Hööks eller liknande då jag personligen upplever att märkes ridbyxor håller längre genom åren samt är gjorda i bättre och slitstarkare tyger.

Själv har jag ett par vita helskodda Anky samt ett par Euro-Star.

ja har ett par eurostar, helt underbara :love: skulle aldrig byta bort dem:) ja tycker du ska investera i ett par dyrare.

Jag hade köpt ett par pikeur för de tål att tvättas, har ett par ljusblårutiga helskodda pikeurridbyxor som jag har haft sedan våren 2003, de har varit i tvättmaskinen en gång i vecka och är fortfarande snygga.
Köpte ett par Mountain Horse som tävlingridbyxor då ekonomin var skral. De är använda en gång och tvättade en gång enligt instruktion, krympte en hel del och helskoningen blev nopprig i första tvätten:mad:
Har köpt ett par rts-sportline nu för att användas till vardags - ser fram emot att prova det märket då jag aldrig hört om det tidigare, snygga var de i alla fall:D

Salinero skrev:
Jag skulle personligen köpa ett par märkes ridbyxor i stället för 2 par från t.ex. Hööks eller liknande då jag personligen upplever att märkes ridbyxor håller längre genom åren samt är gjorda i bättre och slitstarkare tyger.

Själv har jag ett par vita helskodda Anky samt ett par Euro-Star.

Aldrig mer att jag köper hööks ridbyxor köpte ett par bruna, de håller inte i färg, sömmarna är urdåliga och helskoningen är ett enda stort månlandskap av noppror.
I samma kategori hittar man Carlskrona-byxorna, väldig prisvärda om man rider enstaka tillfllen men används de varje dag är de värdelösa:mad:

Tom min sambo som är av den sparsamma sorten godkänner dyrare ridbyxor av god kvalité numera:D :banana:

Jag rider med RTS när jag tränar och tävlar. Sitter som gjuten. när jag hemmarider och "leker" i stallet har jag gärna billiga gymparidbyxor... Har både eurostar, Pikeur och andra "märken" men inga helskodda förutom rts. Deras byxor är fasta och håller sig super i tvätten- hur länge som helst...
Mina eurostar- oskodda- är ganksa slitna i grenen allihop... Nopprar sig ganska fort faktiskt. Men de håller ändå mkt längre än de billiga iofs.
Är det ngn annan som märker stor skillnad mellan skodda- oskodda???

frågan är om man ska ha oskodda eller helskodda.. vad tycke rni??+

märker att ja sitte rmera fast i sadeln med helskodda.. dock ingen skillnad i kvalitet (pikeur mondega och montana som jag ahr).

Men i hoppningen kanske de funkar med knäskodda.. eller är d elika br ao ta helskodda.

jag har knäskodda eurostar är inte så noga med skoningen men det fanns inga oskodda och så var det rea så jag fick dem för 400 så...

fast helt oskodda villl jag inte ha.. utan vill ha knäskodda eller helskodda.

trodde de var väldigt onvanlig med helt oskodda.. eller?
eurostar kommer jag absolut inte överens med.. :S

Jag tycker att jag rider nogrannare när jag rider med helskodda- liksom skärper mig mer. Gillar den extra balansen man får när man sitter klistrad... hihi. Men jag tycker bäst om att rida i oskodda i skogen...
Mitt självförtroende fick en bra uppåtkick när jag började med RTS. Var livrädd för att hoppa över 70 cm innan...

Pikeur eller Cavallo da?
(Tänkte även ta med Cavallo då de är i lägre pris klass än Pikeur trots att Cavallo är märkes ridbyxor)

Jag har ett par vita tygskodda från mountain horse.

äger även ett par oskodda från hööks men de är grymt obekväma så de används bara i nödfall i terrängen om de andra är genomblöta typ

Helskodda skulle jag säga trots allt, i och för inget objektivt svar då jag personligen bara rider med helskodda ridbyxor men för hoppryttare är väl knäskodda eller oskodda ridbyxor bättre? (ser mest av det på tävlingar)

ja förmodligen blir de pikeur då ja avgudar dom.

men ja vet inte vad som är bäst ..knäskodda eller helskodda.
ibland kan ja få skav av knäskoningen..sömmen.

Men ja tävlar både hoppo dressyr o gillar helskodda i dressyren ...

tycker ni helskodda pikeur är vad jag ska ha då?

www.rts-sportline.se
Ett av de mest använda märken i europa (tillsammans med nämda märken här) Används fligtigt även i Sverige nu för tiden...
Finns oskodda men då helt oskodda också. Säljs inte speciellt mkt av dom.
JAg har inte själv några helskodda Pikeur men gillar de tygskodda mkt...

jag har ett par helskodda cavallo. snygga och sköna!:)

FT_ryttare skrev:
frågan är om man ska ha oskodda eller helskodda.. vad tycker ni??

Jag vill bara ha knäskodda när jag rider dressyr...gillar inte att sitta jättefast i sadeln i tex travnedsittning speciellt då mina byxor har en tendens att göra så att jag hamnar i framåtvikt...:mad: Men nu förtiden kan jag inte hoppa el rida ut utan helskodda byxor:love: speciellt inte hoppa...:angel:

Om du gillar helskodda och känner att du tycker att det är bekvämast för dig är det helt klart att du skall ha helskodda ridbyxor! ;)

Viktig tanke: Det är dusom skall rida med ridbyxorna på dig, inte jag eller någon annan på buke ut du själv, välj med omtanke och känsla för hur du tycker att ridbyxorna är och skall vara, helskodda eller inte. ;)
/Salinero - Tycker i bland att det blir för mycket av att andra buke användare rådfrågar och sedan går på det som de flesta tycker att det skall vara.

ja klart ja bestämmer själv.. de e ju jag som ska betala så då ska jag även bestämma.
Sen tycker ja de e kul o höra hur ni resonerar..
men kanske kommer på sej själv o tänka på något konstigt sätt. .

men som de är nu lutar de åt helskodda pikeur.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 205
Senast: Capybara
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Ramona
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 407
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 853
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka