Tecken på allergi

Lilla my

Trådstartare
Vad är typiska tecken på kattallergi? Torra ögon? Ögon som svider, gör ont? Eksem i ansiktet/torr i ansiktet?

Finna det lätt sätt att testa på egen hand om man är allergisk mot katt?
 
Vad är typiska tecken på kattallergi? Torra ögon? Ögon som svider, gör ont? Eksem i ansiktet/torr i ansiktet?

Finna det lätt sätt att testa på egen hand om man är allergisk mot katt?
Nej allergi rent allmänt brukar ge rinnande ögon inte torra, alltså helt tvärtom.

Symptom enl astma och allergilinjen:
(Fast på de flesta punkter tycker jag det stämmer mycket bra in på min pollenallergi. Test görs väl på VC?


Symtom på kattallergi
Kattallergenerna sprids lätt i luften och ger besvär när de fastnar i ögonen, näsan, huden eller lungornas slemhinnor. Symtomen för kattallergi är desamma som för hundallergi och annan pälsdjursallergi:
 
Nej allergi rent allmänt brukar ge rinnande ögon inte torra, alltså helt tvärtom.

Symptom enl astma och allergilinjen:
(Fast på de flesta punkter tycker jag det stämmer mycket bra in på min pollenallergi. Test görs väl på VC?


Symtom på kattallergi
Kattallergenerna sprids lätt i luften och ger besvär när de fastnar i ögonen, näsan, huden eller lungornas slemhinnor. Symtomen för kattallergi är desamma som för hundallergi och annan pälsdjursallergi:
Fast, rinnande ögon är ofta ett tecken på att de är torra. I övrigt håller jag helt med dig :)

@Lilla my det finns inga symptom specifikt på kattallergi utan allergiska symptom är detsamma oavsett vad man är allergisk emot men självklart kan olika individer reagera olika på olika saker, eksem för en sak och rinnsnuva för en annan men det är inte så att kattallergi ger andra symptom än t ex pollenallergi överlag. Vad jag har förstått går man idag mer på vad man reagerar emot än tar prover då prover kan påvisa allergi trots att man tål en enskild individ. Jag har en extrem allergi mot hund enligt mina provsvar (läkaren menade att jag bör gå över gatan nästa gång jag möter en hund) men reagerar inte alls på min hund som varje natt sover bredvid mig och sitter/ligger i min famn ganska stora delar av dagen, dvs. han är nära mycket. Däremot reagerar jag väldigt starkt på schäfer, då räcker det att det har varit en schäfer i ett hus som inte är kvar där längre när jag kommer dit för att jag ska reagera.

Handlar det om torrhet så som du beskriver den tror jag mer att det beror på torr inomhusluft än på allergi men självklart kan allergi förvärra ett sådant tillstånd.
 
Har en sambo som är allergisk mot katter. Hans allergi visar sig som så att han blir röd i ögonen, det svider och kliar. När vi fick våra två kattungar för fyra år sen fick han dessutom astma. Var rejält sjuk en gång.

Han är också allergisk mot hund vilket visar sig på samma sätt.

Dock mycket bättre nu efter att ha fått lergigan utskrivet för sömnen. Behöver inte ens sina astmamediciner.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en härlig katthere som fyller 13 i augusti med stor, extrovert personlighet. Han är den sortens katt som alltid är med i dom...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: miumiu
·
Katthälsa Hej! Min katt Freja utreds just nu för allergi. Har en bra dialog med vet. Hon har lämnat två blodprover, ett för foder och ett för...
Svar
10
· Visningar
1 097
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Vi måste på nåt sätt stoppa grannens katt från att komma in i vårt hus. Hon smiter in hela tiden och gömmer sig så vi inte hittar henne...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Jag börjar fundera på om jag har utvecklat någon form av allergi mot stallmiljö. :cry: Blir väldigt ofta tjock i halsen, snorig...
Svar
1
· Visningar
367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp