tecken på fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 485
D

Dova

Mitt sto är dräktigt, och jag vet inte när hon skall föla eftersom jag utan vetskap köpte henne dräktig.
Så jag undrar hur man märker när det börjar bli dags?
hennes juver har blivit större idag, är det på gång då eller hur långt innan fylls dom?
Jag tycker hon är lugn och som vanligt annars,möjligen lite tjurigare än vanligt.

Nån som har några bra tips?

Sv: tecken på fölning?

Det är vanligt att stot fyller på sitt juver redan en månad innan beräknad fölning- sen kan man hålla koll på "mjolkens" utseende. Nån vecka inna fölning kan är ofta mjölken vattning och lite klarare.
dagen före eller samma dag är det ofta ren mjölk och vaxproppar kan ibland uppstå på spenspetsarna. Hästar fölar ju oftast nattetid så om det är några veckor sen hon satte juver så är det nog lämpligt att du börjar vaka. Innan fölningen sätter igång så svettas stoet mkt på halsen ( i allafall de 2 fölningar jag varit med om innan ). Finns "svettdetektor" som man kan fästa på stoets hals och larmar då stoet börjar svettas.
FInns ju massa erfarna och otroligt duktiga hästmänniskor här inne så du lär säkert få en massa bra tips!!
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
504
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
844
Senast: tara
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 083
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner