Teflon-täcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 924
E

Egonson

När man har tvättat ett täcke som är sk. teflonbehandlat, ska det impregneras då eller inte?
Täcket har aldrig blivit tvättat innan men nu är det så skitigt så det måste snart göras :crazy:

Sv: Teflon-täcke

Alltså jag vet inte, men jag har för mig att alla täcken som är i "funktionsmaterial" dvs har andas-funktion ska man inte impregnera för då täpps "andningen" till. Dessutom har jag också för mig att funktionsjackor etc ska man helst torka varmt i typ torkskåp för att sätta igång andningsfunktionen igen. Men det finns kanske någon expert som kan svara bättre?
/nocke/

Hm ja det har jag nog hört talas om.
Vi har ju sådan där täckestork med värme i, så jag har ju möjlighet att torka det varmt i fall det skulle behövas.
Fast jag tänkte, förstörs teflon-lagret (sådant som gör att vattnet bara pärlar sig och rinner av ni vet, skitbra) om man sprayar med vanlig impregnering?

tvätta med fintvättmedel utan fosfat (jag tycker att grumme flytande fintvätt är super), annars så förstör du impregneringen.

Den impregnering som ska användas till täcken som ska andas är de som man häller i tvättmaskinens sköljmedelsfack och som är speciellt framtagna för gore-tex (o.d.) matrial. Du köper det i sportaffären.

Okej, tack för tipsen :bow: Det finns ju något som heter Nik-Wax eller nåt, jag minns inte, som är impregnering man har i tvättmaskinen. Någon som har erfarenhet av det?

Nu vet jag. Det finns både rätt medel och impregnerings-mojs i stallet redan, så glad jag blev, jag slipper köpa :D

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 776
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
282
Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: MayGrace
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka