Tegel i hagen?

E

evaliz

Ja kanske finns det fler än jag som har problem med lera i hagarna. Set har gått så långt så jag börjar fundera på att lägga tegel på vissa ställen som tex utanför uteboxen, vid in- och utsläppet, precis som man gör på vissa skogshagar. Finns det risk att hästarna skadar sig på tegelkross? Andra för nackdelar eller tips?

Sv: Tegel i hagen?

Hmmm... fast är du inte rädd att när (och om :smirk: ) det fryser så blir det väldigt halt?

Jag tror nog jag hade lagt grovt grus i stället. Men det behövs nog lite underarbete först om det är väldigt lerigt för annars sjunker väl grusen ner i leran kan man tänka.

Du tänker nog rätt där, lera plus grus gör att det fastnar som lera i hovarna, men med stenarna. Beroende på vilket underlag hästen sedan hamnar på kan det göra en del skada. Så då bör man nog försöka bli av med leran först.

I den hage min häst går nu så fanns det en massa krossade takpannor från början. Takpannorna har dock försvunnt allteftersom och jag funderade länge på vart dom tog vägen. I sommras upptäkte jag vad som hänt, hästarna hade malt ner takpannorna till lera :crazy:. Tegel består ju av lera så egentligen är det ju inte så konstigt. Iofs blev det ingen större skillnad, lera som lera liksom men min smarta ide om hur man billigt skulle torrlägga hagen gick åt ...

Hola,
Jag har tegelkross bitvis i min vinterhage.

På en sträcka av en av ridvägarna i området där vi bor är det tegelkross.

Det fungerar utmärkt på båda ställena. Inte halt alls. I början är det ganska knöggligt och lite "vassa" kanter men med tiden när teglet nötts ner lite så blir det smällbra att rida på.

mvh Eva

Tack för svar. Har inte möjlighet nu med att gräva ut och lägga grus vilket vore det bästa. Däremot har jag massor av tegel sedan vi bytte tak. Kanske ingen idallösning men jag är desperat nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 150
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 020
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 705
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka