Tejpa sår som borde sytts

BernT

Trådstartare
Skar mig i fingret för två dagar sen, såg inte så djupt ut då men ser nu att det är rätt djupt och det är en rätt stor glipa. Borde antagligen sytt men det är ju för sent nu. Kan jag tejpa eller något för att få det att läka bättre/fortare? Är på högerhanden så använder ju den hela tiden så det känns som såret går upp hela tiden. Och glipan har blivit större. Är ingen enorm glipa men några mm iaf.
 
Skar mig i fingret för två dagar sen, såg inte så djupt ut då men ser nu att det är rätt djupt och det är en rätt stor glipa. Borde antagligen sytt men det är ju för sent nu. Kan jag tejpa eller något för att få det att läka bättre/fortare? Är på högerhanden så använder ju den hela tiden så det känns som såret går upp hela tiden. Och glipan har blivit större. Är ingen enorm glipa men några mm iaf.
Jag skadade mig som tonåring i träslöjden i skolan. Ett riktigt djupt jack som jag fick av ett stämjärn (så väldigt raka, "fina" kanter). Hade fått för mig att jag absolut inte ville sy, så min slöjdlärare tog saken i egna händer - sköljde först noga ur såret under vattenkranen och tejpade sedan hårt med sårtejp. Och så typ tryckförband på det. Det borde nog absolut ha sytts, men läkte väldigt fint och utan komplikationer. Ärret syns fortfarande som ett vitt streck, nästan 40 år senare, men det är allt.

Så ja, om du tejpar ganska hårt med sårtejp så att kanterna är mot varandra hela tiden så bör du kunna snabba på läkningen, är mitt tips. :)
 
Skar mig i fingret för två dagar sen, såg inte så djupt ut då men ser nu att det är rätt djupt och det är en rätt stor glipa. Borde antagligen sytt men det är ju för sent nu. Kan jag tejpa eller något för att få det att läka bättre/fortare? Är på högerhanden så använder ju den hela tiden så det känns som såret går upp hela tiden. Och glipan har blivit större. Är ingen enorm glipa men några mm iaf.
Antagligen borde du få det sytt nu om det går upp hela tiden och blir större, men vill du inte sys så tejpa så kanske det håller ihop bättre och får en chans att läka. Det kommer inte bli lika bra och och inte lika snyggt om det inte får läka ifred.
 
Antagligen borde du få det sytt nu om det går upp hela tiden och blir större, men vill du inte sys så tejpa så kanske det håller ihop bättre och får en chans att läka. Det kommer inte bli lika bra och och inte lika snyggt om det inte får läka ifred.
Trodde inte man sydde ”gamla” sår? Har inget emot att sy, trodde som sagt bara att man inte gör det när det gått för lång tid. Är 3-4 mm glipa så ska testa tejpa ihop det nu iaf så det inte fortsätter glipa mer och mer.
 
Antagligen borde du få det sytt nu om det går upp hela tiden och blir större, men vill du inte sys så tejpa så kanske det håller ihop bättre och får en chans att läka. Det kommer inte bli lika bra och och inte lika snyggt om det inte får läka ifred.
Det är nog för sent för att sy om det gått två dagar för det finns inga färska sårytor.
Jag skar mig i ett finger för länge sen och var till vc dagen efter pga att det fortfarande blödde lite (hade ett hårt tryckförband). Sköterskan som kollade tyckte att det skulle sys och gick iväg och pratade med läkare, denne sa (utan att kolla på såret) att det skulle tejpas för det var för sent att sy.
Såret var ca 1,5 cm, med en "flärp". Idag syns bara ett blekt streck där.
 
Trodde inte man sydde ”gamla” sår? Har inget emot att sy, trodde som sagt bara att man inte gör det när det gått för lång tid. Är 3-4 mm glipa så ska testa tejpa ihop det nu iaf så det inte fortsätter glipa mer och mer.
Är det inte större än så så syr de inte, annars skär man rent sårkanterna och syr, men så liten tejpas. DU kan ju testat även att både limma och tejpa så kanske det sitter bättre. Vanligt Super Glue.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 534
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 603
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp