Teknisk hjälp.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 185

Lilla

Trådstartare
Jag har motorvärmarplats till min bil. Min bil och en bil till delar på en stolpe. Min bil har en vanlig förlängningssladd och bilen bredvid har tydligen en motorvärmarsladd.
Nu löser tydligen jordfelsbrytaren ut ofta och vaktmästaren skyller på min förlängningssladd. Skulle verkligen en annan sladd göra skillnad?

Sv: Teknisk hjälp.

Ja och nej.

Är sladden gammal och lite otät kan det bli fukt i den som gör att brytaren löser.

Ju fler skarvar, desto större risk att det blir otätt. Köp en ny vanlig jordad kabel och se om det blir bättre?

Den är nästan ny och jag tror att den är jordad. Fattar inte vad som skiljer den och grannens.?

Jordad skarvsladd har jag.( Tittade nu)

Senast ändrad:

Då gäller uteslutning.

Du och grannen får komma överens om att använda stolpen varannan dag tex och se vems bil som är skyldig ;)

det kan vara fel på motorvärmaren också. Min rumskompis på jobbet hade vajsing med sin motorvärmare så proppen gick stup i ett. Hon har nästan ny bil. Men det var fel ändå.

Det är precis det jag tycker!
Men nu ska min kära far hjälpa mig med ett särskilt instrument till helgen( han är bortrest)
Men det som störde mig var att jag inte anser att hon inte kan skylla på min sladd bara så.
Nu kommer jag inte använda den förrän pappa kommer hem så då kan det ju hinna märkas om det fortsätter. Eller om det beror på min bil.( Vilket kan va möjligt men inte pga att sladden inte är en riktig sladd)

Vi har också motorvärmarplatser på jobbet och där har vissa stolpar inte lika hög volt (om jag inte missminner mig) som andra och då löser brytaren ut. Det är inget sånt som är fel? Eller om du eller den andra har kupévärmare också, för då drar det också mer ström och kan göra så brytaren löser ut :)

På alla ställen med elstolpe där jag parkerat har det varit förbjudet med kupevärmare just p.g.a. att stolparna inte orkar med så mycket.

Så kanske ts har kupevärmare? Eller grannen då.

Ja, så blev det på de stolparna med lägre volt på mitt jobb också. Var bara vid de kraftigare stolparna man fick ha kupévärmare.

Kan ju vara något man inte tänker på, så ts kanske skulle kolla med grannbilen om de har det (om hon inte själv har det) :)

Jag har kupévärmaren. Jag tror att grannen har det också. Det är ju den främsta anledningen till att vi har motorvärmarplats. Och inget är sagt att man inte får ha det.

Men det som stör mig är att min skarvsladd var urtagen och slängd utanför dörren och att vaktis påstår att den är boven.

Är det så att det behöver vara trefas ut till stolpen så uttagen kan ligga på olika faser om man ska ha kupevärmare? Låter logiskt.

Då är det ju mycket troligare att kupévärmarna är boven än att en skarvsladd skulle vara det. Förtsår at det är störande att vaktis bara tar ur din sladd och kastar iväg den, låter rätt sjukt faktiskt! Skulle jag också bli arg på!

Vem är det som bestämmer över vaktis då? För om h*n inte lyssnar så kan du ju prata med den som är högre upp och förklara vad som hänt och att du inte tycker att det är ok.

Har du en motorvärmarsladd från bilen till en förlängningssladd som du sedan kopplar i stolpen?
(Isåfall, varför då? :) )
Hur många watt är din kupévärmare på?
Har den flera lägen?

Det är ju "bara" att ställa timern på stolpen på att den ska gå igång om några minuter och stå och passa och se vad som händer.

/Keb

Det räcker med en liten kabelskada så löser en jordfelsbrytare ut. Har man en lång kabel och lyckats köra över den eller hanterat den ovarsamt (inte sällan vid själva kontakten) kan det mycket väl orsaka ett kabelbrott som ställer till det. Vi köper mycket kabel och det är stor skillnad på de billigare varianterna och de dyra.

Du har redan fått förslag på åtgärder, uteslutningsmetoden är ju vettig.

*delvis kl*

Uteslutningsmetoden skulle jag ha kört på, testa att ta bort kupévärmaren men behålla kabeln eller använd en annan kabel och behåll kupévärmaren först.

Men det funkar ju bara om ingen kommer och drar ur kabeln ;)

Min tekniska far kommer hem till helgen och skulle ta med ett mätinstrument från jobbet. Ska skita i att hetsa upp mig innan dess. Men det är fortfarande grejen att hon skyller på min i stort sett nya skarvsladd.

Det är faktiskt inte helt omöjligt att det är fel på även nya grejor. Det händer titt som tätt, tyvärr. Mycket irriterande. Men det är bara att avvakta faderns utlåtande.

Ja det är väl bäst, då har du ju svart på vitt att det inte är din skarvsladd (som det låter på dig att du absolut inte tror att det är :) )

Ja, så blev det på de stolparna med lägre volt på mitt jobb också.
Stolparna kan inte ha "lägre volt", volt är spänningen i nätet och den är 230 volt för enfas och 400 volt mellan två faser och kopplar man in en motor och kupevärmare mellan två faser för att få "högre volt" så brinner dom.

Du måste mena att stolparna är uppsäkrade för olika effekt va?

McG - mycket väl insatt i ämnet el och elektronik.

Till TS, boven är två motorvärmare + kupévärmare på samma stolpe, det pallar inte säkringen.

Jag tror inte att det är den men även om det är det så kan jag inte förstå hur vaktis kan veta det. Teoretiskt kan det ju lika vara ngt med den andres sladd eller inte med ngn sladd alls. Men som sagt så får far reda ut detta när han kommer hem.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 235
Senast: Rosett
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 392
Senast: Nota
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 578
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka