Telia höjde mitt mobila bredband, nu tar det slut fortare, hur dubbelkolla trafiken?

Du har inte öppet/dolt, någon torrent, fildelningsprogram,som kör i bakgrunden? Stäng autostart av filmklipp i Facebook t.ex.
 
Tack för alla svar!
Tack för tips om att kolla statistik på datorn, det enda jag hittar är en realtidsvy som visar mängd datatrafik senaste minuten typ, men inte vilka program som förbrukar. Ska kolla mer på det.
Vi har koll på att om man streamar med 4G så går det mer data, även med 3G är det snabbt slut, så det gör vi inte längre.
Med tanke på omgivningarna här(sommarstugeområde) tror jag inte någon hackat vårt modem, men det var en tanke som slog mig. Därför ville jag kunna se var det gått trafik och när. Modemet har statistik på datamängd, man kan nollställa räkneverket och så fick vi fram att det gick en GB i går på dagen.
Appar osv kan ju dra mycket i telefonen, har jag märkt, men vi tyckte inte vi gjort något särskilt med datorerna..
Efter en massa bråkande med datorerna visade det sig att maken hade Photoshop och något annat besläktat program igång, och de j**arna har tydligen en hel massa snack via internet! :O Så de två har legat påslagna i bakgrunden och käkat trafik som vildar utan att man ens höll på med dem :banghead:
Så nu vet man det... ska ta och fixa en sån app för statistik, man vill ju hålla koll vad som händer i burken...
 
Mitt mobila bredband räckte kortare och kortare tid trots att 15 GB ingick hela tiden och jag surfade som vanligt. Gav upp till slut och skaffade fiber.
 
Tja, kanske det, om jag fixar sladden från kåken som en tall drog ner för länge sen... Men ärligt talat så är jag inte så sugen på en sån låda igen... För beroende av att alla små sladdisar sitter där de ska, bland vajande furor med lösa grenar överallt ;)
 
Tja, kanske det, om jag fixar sladden från kåken som en tall drog ner för länge sen... Men ärligt talat så är jag inte så sugen på en sån låda igen... För beroende av att alla små sladdisar sitter där de ska, bland vajande furor med lösa grenar överallt ;)
Det är värt ganska mycket att ha sån uppkoppling tycker jag själv. Där jag tidigare bodde var det mitt enda alternativ till mobilt, och efter en period med det senare så säger jag: aldrig näver att jag sätter mig med mobilt bredband igen så länge det är så sopigt som det är idag hos alla operatörer. :)
 
Det är värt ganska mycket att ha sån uppkoppling tycker jag själv. Där jag tidigare bodde var det mitt enda alternativ till mobilt, och efter en period med det senare så säger jag: aldrig näver att jag sätter mig med mobilt bredband igen så länge det är så sopigt som det är idag hos alla operatörer. :)
Vad menar du med sopigt? Jag tycker det funkar toppen, bortsett från trafikbegränsningen...
 
Vad menar du med sopigt? Jag tycker det funkar toppen, bortsett från trafikbegränsningen...
Där jag bodde var det sopigt, det var urusla hastigheter och dålig täckning på 4G (trots att jag hade 4G-mast som tele2 och telenor delade på), på 3 låg jag i skugga och hade bara 3G i bästa fall om jag inte gick ut i en kohage 500 meter bort där jag hade typ full jackpot på hastighet. Jag hade sagt upp mitt telia adsl för jag tyckte det var dyrt, och gick alltså igenom alla operatörers mobila nät men jag gav upp och kröp tillbaka till Telia och adsl.
 
Det är värt ganska mycket att ha sån uppkoppling tycker jag själv. Där jag tidigare bodde var det mitt enda alternativ till mobilt, och efter en period med det senare så säger jag: aldrig näver att jag sätter mig med mobilt bredband igen så länge det är så sopigt som det är idag hos alla operatörer. :)

Vi har inget annat alternativ än mobilt bredband. Vi har Net1 och det fungerar mycket, mycket bra. Extremt stabilt jämfört med Telia/Telenor/Tele2/3 här ute. Sen går det ju inte riktigt att jämföra, helt annan teknik och för Net1 har vi fast installerad antenn på taket.

ADSL, med värsta hastigheten 0.25Mbit/s, försvann med blixten för ett par år sedan. Med Net1 får vi 2-3 Mbit/s stabilt. Med begränsning på 30Gb per månad.
 
Där jag bodde var det sopigt, det var urusla hastigheter och dålig täckning på 4G (trots att jag hade 4G-mast som tele2 och telenor delade på), på 3 låg jag i skugga och hade bara 3G i bästa fall om jag inte gick ut i en kohage 500 meter bort där jag hade typ full jackpot på hastighet. Jag hade sagt upp mitt telia adsl för jag tyckte det var dyrt, och gick alltså igenom alla operatörers mobila nät men jag gav upp och kröp tillbaka till Telia och adsl.
Aha, ja, såna problem har vi inte här lyckligtvis. Surfar i full fart på stabilt mobilt 4G
 
ADSL, med värsta hastigheten 0.25Mbit/s, försvann med blixten för ett par år sedan. Med Net1 får vi 2-3 Mbit/s stabilt. Med begränsning på 30Gb per månad.

Telias modem har livstids garanti, bränner blixten det så får man ett nytt. Men du kanske syftar på annat material till huset?
 
Telias modem har livstids garanti, bränner blixten det så får man ett nytt. Men du kanske syftar på annat material till huset?

Modemet brann upp 2 ggr varje sommar, det är normalkonsumtionen. Det här var hela linan in i huset, som fick ett direktnedslag. Kaputt, började nästan brinna så det var några jobbiga timmar med rökfyllt hus och panikslagna barn. 7km gammal kopparledning till telestationen (som Telia kundtjänst inte ens kunde lokalisera med sina IT-system) gjorde att Telia egentligen aldrig ville erkänna att det gick att köra ADSL alls - men det är en annan historia.
 
Öh... har du någon riktig insyn i vad som hände hösten 2012 :-D?

En explosion. Som aldrig avtog. Helt galet. Master kan inte byggas i samma takt som användandet ökar, det är fysiskt omöjligt.
Exakt, det var då dom började dra ner på "fri surf" som först blev 80Gb för att sen snabbt bli 20Gb och sen ytterligare minska. Jag är själaglad för en viss operatörs "lilla" misstag som gör att jag fortfarande har, och kommer att ha äkta fri surf och tvillingkortet som "inte finns".
 
Där jag bodde var det sopigt, det var urusla hastigheter och dålig täckning på 4G (trots att jag hade 4G-mast som tele2 och telenor delade på), på 3 låg jag i skugga och hade bara 3G i bästa fall om jag inte gick ut i en kohage 500 meter bort där jag hade typ full jackpot på hastighet. Jag hade sagt upp mitt telia adsl för jag tyckte det var dyrt, och gick alltså igenom alla operatörers mobila nät men jag gav upp och kröp tillbaka till Telia och adsl.
Om jag skulle hamna så här eländigt remote (enbart sett ur ett Internet-perspektiv), skulle jag se vad man kunde åstadkomma med en extern riktad 3G och/eller 4G-antenn.
 
Om jag skulle hamna så här eländigt remote (enbart sett ur ett Internet-perspektiv), skulle jag se vad man kunde åstadkomma med en extern riktad 3G och/eller 4G-antenn.
Men med tanke på begränsad datamängd på mobila abonnemang, så är i slutänden ett adsl-abonnemang där det är möjligt, nog mer ekonomiskt och stabilt ändå.
 
Men med tanke på begränsad datamängd på mobila abonnemang, så är i slutänden ett adsl-abonnemang där det är möjligt, nog mer ekonomiskt och stabilt ändå.
Så är det ju. Koppar slår allt som oftast trådlöst i pris/prestanda-förhållanden. Men samtidigt finns det människor som inte konsumerar oändliga mängder data, och platser där ADSL inte eller knappt fungerar beroende på fysiska förutsättningar. Och det finns abonemang med fri surf - jag har ett sådant (nja, det är begränsat till 100MB/dag i utlandet), MacGyver tydligen ett annat. (Dock vet jag inte hur man som privatperson tecknar sådant idag, det har jag inte alls forskat i...)

Men hur man nu än jämför, bör man ge 3G/4G de bästa förutsättningar man kan först.
 
Så är det ju. Koppar slår allt som oftast trådlöst i pris/prestanda-förhållanden. Men samtidigt finns det människor som inte konsumerar oändliga mängder data, och platser där ADSL inte eller knappt fungerar beroende på fysiska förutsättningar. Och det finns abonemang med fri surf - jag har ett sådant (nja, det är begränsat till 100MB/dag i utlandet), MacGyver tydligen ett annat. (Dock vet jag inte hur man som privatperson tecknar sådant idag, det har jag inte alls forskat i...)

Men hur man nu än jämför, bör man ge 3G/4G de bästa förutsättningar man kan först.

Jag håller med. Innan hade jag enbart bredband via 3G och det fungerade jättebra ända tills hela byn skaffade smartphones och surfplattor. Datamängden räckte så länge man inte strömmade film och liknande. Långt ute på landet kanske det inte kommer att funka bra men värt att kolla upp.
 
Så är det ju. Koppar slår allt som oftast trådlöst i pris/prestanda-förhållanden. Men samtidigt finns det människor som inte konsumerar oändliga mängder data, och platser där ADSL inte eller knappt fungerar beroende på fysiska förutsättningar. Och det finns abonemang med fri surf - jag har ett sådant (nja, det är begränsat till 100MB/dag i utlandet), MacGyver tydligen ett annat. (Dock vet jag inte hur man som privatperson tecknar sådant idag, det har jag inte alls forskat i...)

Men hur man nu än jämför, bör man ge 3G/4G de bästa förutsättningar man kan först.
Vad kostar en 3 eller 4G-antenn? Och hur ser den ut? Och vill man verkligen ha en sån i sitt hem i princip?
Jag bodde i lägenhet där inte ens paraboler var okej att sätta upp, för mig var adsl det enda fungerande alternativet.

Jag har ett wifog-abonnemang som reservsurf för min mobil. Det är reklamfinansierat och obegränsad surf, men jag tycker det funkar sisådär, jag är inte jättenöjd. Jag använder det vardagligtvis som kort i en gammal lur som jag använder som radio kopplad till stora högtalare. Även om jag nu bor centralt i stan så hackar det periodvis
 
Vad kostar en 3 eller 4G-antenn? Och hur ser den ut? Och vill man verkligen ha en sån i sitt hem i princip?
Jag bodde i lägenhet där inte ens paraboler var okej att sätta upp, för mig var adsl det enda fungerande alternativet.

Jag har ett wifog-abonnemang som reservsurf för min mobil. Det är reklamfinansierat och obegränsad surf, men jag tycker det funkar sisådär, jag är inte jättenöjd. Jag använder det vardagligtvis som kort i en gammal lur som jag använder som radio kopplad till stora högtalare. Även om jag nu bor centralt i stan så hackar det periodvis
Finns säkert nån gratis hotspot i närheten du kan koppla in dig på. Kör en sökning i närområdet och behöver du riktantenn så bygger du den antingen själv (busenkelt, det klarar ett barn) eller köper nån på EBAY.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp